UMIN試験ID | UMIN000057167 |
---|---|
受付番号 | R000057601 |
科学的試験名 | 成人ADHD患者への支援策としてコーチングは有効か -臨床的効果の検証を目的とした量的・質的研究- |
一般公開日(本登録希望日) | 2025/03/01 |
最終更新日 | 2025/02/28 11:37:49 |
日本語
精神科に通院する成人ADHD患者の支援策としてコーチングは有効か
英語
Is Coaching an Effective Support Strategy for Adult ADHD Patients Attending Psychiatric Clinics?
日本語
成人ADHD患者に対するコーチングの有効性
英語
The Effectiveness of Coaching for Adults ADHD patients.
日本語
成人ADHD患者への支援策としてコーチングは有効か -臨床的効果の検証を目的とした量的・質的研究-
英語
The effectiveness of coaching as a support measure for adult ADHD patients : A quantitative and qualitative study aiming to verify clinical effecs.
日本語
成人ADHD患者に対するコーチングの有効性
英語
The Effectiveness of Coaching for Adults ADHD patients.
日本/Japan |
日本語
注意欠如多動症
英語
Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
心療内科学/Psychosomatic Internal Medicine | 精神神経科学/Psychiatry |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
成人ADHD患者の日常生活スキルの改善・向上
英語
Improvement and enhancement of daily living skills in adult ADHD patients.
有効性/Efficacy
日本語
英語
探索的/Exploratory
実務的/Pragmatic
日本語
標的行動(日常生活における望ましい行動)の生起頻度
英語
Occurrence frequency of Appropriate behavior (desired behavior in daily life).
日本語
介入前後およびフォローアップ時に質問紙尺度(SDS, 新版STAI, WHOQOL26, SWBS)を実施
プログラム開始当初から終了までの面接等の逐語記録
英語
Questionnaire scale, SDS, STAI-JYZ, WHOQOL26, SWBS. Conducted before and after the intervention, as well as at the follow-up.
Verbatim records of interviews and other interactions were collected from the beginning to the end of the program.
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
コーチング心理学の理論モデルに基づく本研究独自のプログラム介入を行う。
英語
Intervention: coaching based on the theoretical model of coaching psychology.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
20 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
女/Female
日本語
①研究協力施設に通院している患者で以下の条件に当てはまる者
・抽出対象期間:2022/4/1―
・抽出条件:ADHD,年齢20歳以上
・原則次の検査を実施済みの者(WAIS-4, A-ADHD, ASRS, CAARS, AQ, A-ASD)
・知能検査WAIS-4の知的能力が平均域(FSIQ:85以上)の者
②研究の趣旨・意義に同意しており,研究期間中の定期的な報告等の協力が可能な者
英語
(1) Patients attending the collaborating institution who meet the following conditions.
Extraction target period: April 1, 2022
Persons 20 years of age or older diagnosed with ADHD
In principle, those who have completed the following tests (WAIS-4, A-ADHD, ASRS, CAARS, AQ, and A-ASD)
Individuals whose intellectual ability in the WAIS-4 intelligence tests is in the average range (FSIQ: 85 or higher)
(2) Those who agree with the purpose and significance of the research and are able to cooperate with regular reports during the research period.
日本語
①重度の抑うつ・不安傾向がある者
②過去3カ月間の深刻な自殺傾向がある者
③薬物等物質依存により治療を受けている者
④他機関で支援を受けている者
英語
(1) Subjects with severe depression/anxiety tendencies
(2) Subjects with serious suicidal tendencies in the past 3 months
(3) Those who are receiving treatment for substance dependence such as drugs
(4) Those who are receiving support from other organizations.
3
日本語
名 | 雄平 |
ミドルネーム | |
姓 | 畠中 |
英語
名 | Yuhei |
ミドルネーム | |
姓 | Hatakenaka |
日本語
琉球大学
英語
UNIVERSITY OF THE RYUKYUS
日本語
人文社会学部人間社会学科
英語
Faculty of Humanities and Social Sciences, University of the Ryukyus
9030213
日本語
沖縄県中頭郡西原町字千原1番地
英語
Chihara, Nishihara Town, Nakagami District, Okinawa Prefecture, Japan
098-895-9053
yuheih@hs.u-ryukyu.ac.jp
日本語
名 | 桂 |
ミドルネーム | |
姓 | 松村 |
英語
名 | Katsura |
ミドルネーム | |
姓 | Matsumura |
日本語
琉球大学
英語
UNIVERSITY OF THE RYUKYUS
日本語
地域共創研究科
英語
Graduate School of community Engagement and development, University of the Ryukyus
9030213
日本語
沖縄県中頭郡西原町字千原1番地
英語
Chihara, Nishihara Town, Nakagami District, Okinawa Prefecture, Japan
098-895-9053
k229236@eve.u-ryukyu.ac.jp
日本語
その他
英語
Faculty of Humanities and Social Sciences, University of the Ryukyus. Yuhei hatakenaka.
日本語
琉球大学大学院地域共創研究科
日本語
日本語
英語
日本語
無し
英語
none
日本語
無し
日本語
自己調達/Self funding
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
琉球大学 人を対象とする生命科学・医学系研究倫理審査委員会
英語
Ryukyu University Research Ethics Committee for Life Sciences and Medical Research Involving Human Subjects.
日本語
沖縄県中頭郡西原町字千原1番地
英語
Chihara, Nishihara Town, Nakagami District, Okinawa Prefecture, Japan
098-895-1543
krinken@acs.u-ryukyu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2025 | 年 | 03 | 月 | 01 | 日 |
未公表/Unpublished
5
日本語
日常生活スキルの改善・向上を目的としたコーチング介入(コーチング心理学の理論モデルに基づく本研究独自のプログラム)を実施した結果、参加者5名全員において望ましい行動(標的行動)の増加と望ましくない行動の減少が認められた。また,多くの参加者で抑うつや不安傾向の軽減が見られ,主観的幸福感や生活の質が向上した。このことから,個々の状況やニーズに応じた柔軟な支援の重要性が示されるとともに,長期的なサポートと定期的なフィードバックの必要性も明らかになった。
英語
This intervention was based on the theoretical model of coaching psychology and utilized a unique program developed specifically for this study.
The results of this study showed an increase in desirable behaviors (target behaviors) and a decrease in undesirable behaviors among all five participants. Additionally, many participants exhibited reductions in depressive and anxiety tendencies, along with improvements in subjective well-being and quality of life.
2025 | 年 | 02 | 月 | 05 | 日 |
日本語
英語
日本語
精神科クリニックに通院中の成人ADHD患者
英語
Adult ADHD patients attending a psychiatric clinic
日本語
英語
日本語
研究実施期間中,有害事象の発生は無く,各参加者の要望に応じてスケジュールを調整し,実施のたびに体調確認を行いながらプログラムを進めた。
英語
During the study period, no adverse events occurred. The schedule was adjusted according to each participant's requests, and the program was conducted while regularly checking their physical condition at each session.
日本語
研究デザインは混合研究法の収斂デザインを採用し,量的・質的データを統合的に分析することで介入の効果を多角的に検討した。
英語
A convergent mixed-methods design was employed to comprehensively examine the effectiveness of the intervention by integrating quantitative and qualitative data analysis.
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2023 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
2023 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
2023 | 年 | 11 | 月 | 01 | 日 |
2024 | 年 | 12 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2025 | 年 | 02 | 月 | 28 | 日 |
2025 | 年 | 02 | 月 | 28 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000057601
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000057601