UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000057167
受付番号 R000057601
科学的試験名 成人ADHD患者への支援策としてコーチングは有効か -臨床的効果の検証を目的とした量的・質的研究-
一般公開日(本登録希望日) 2025/03/01
最終更新日 2025/02/28 11:37:49

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
精神科に通院する成人ADHD患者の支援策としてコーチングは有効か


英語
Is Coaching an Effective Support Strategy for Adult ADHD Patients Attending Psychiatric Clinics?

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
成人ADHD患者に対するコーチングの有効性


英語
The Effectiveness of Coaching for Adults ADHD patients.

科学的試験名/Scientific Title

日本語
成人ADHD患者への支援策としてコーチングは有効か -臨床的効果の検証を目的とした量的・質的研究-


英語
The effectiveness of coaching as a support measure for adult ADHD patients : A quantitative and qualitative study aiming to verify clinical effecs.

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
成人ADHD患者に対するコーチングの有効性


英語
The Effectiveness of Coaching for Adults ADHD patients.

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
注意欠如多動症


英語
Attention Deficit/Hyperactivity Disorder

疾患区分1/Classification by specialty

心療内科学/Psychosomatic Internal Medicine 精神神経科学/Psychiatry

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
成人ADHD患者の日常生活スキルの改善・向上


英語
Improvement and enhancement of daily living skills in adult ADHD patients.

目的2/Basic objectives2

有効性/Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1

探索的/Exploratory

試験の性質2/Trial characteristics_2

実務的/Pragmatic

試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
標的行動(日常生活における望ましい行動)の生起頻度


英語
Occurrence frequency of Appropriate behavior (desired behavior in daily life).

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語
介入前後およびフォローアップ時に質問紙尺度(SDS, 新版STAI, WHOQOL26, SWBS)を実施
プログラム開始当初から終了までの面接等の逐語記録


英語
Questionnaire scale, SDS, STAI-JYZ, WHOQOL26, SWBS. Conducted before and after the intervention, as well as at the follow-up.
Verbatim records of interviews and other interactions were collected from the beginning to the end of the program.


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

単群/Single arm

ランダム化/Randomization

非ランダム化/Non-randomized

ランダム化の単位/Randomization unit


ブラインド化/Blinding

オープン/Open -no one is blinded

コントロール/Control

無対照/Uncontrolled

層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms

1

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

行動・習慣/Behavior,custom

介入1/Interventions/Control_1

日本語
コーチング心理学の理論モデルに基づく本研究独自のプログラム介入を行う。


英語
Intervention: coaching based on the theoretical model of coaching psychology.

介入2/Interventions/Control_2

日本語


英語

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

20 歳/years-old 以上/<=

年齢(上限)/Age-upper limit


適用なし/Not applicable

性別/Gender

女/Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
①研究協力施設に通院している患者で以下の条件に当てはまる者
・抽出対象期間:2022/4/1―
・抽出条件:ADHD,年齢20歳以上
・原則次の検査を実施済みの者(WAIS-4, A-ADHD, ASRS, CAARS, AQ, A-ASD)
・知能検査WAIS-4の知的能力が平均域(FSIQ:85以上)の者
②研究の趣旨・意義に同意しており,研究期間中の定期的な報告等の協力が可能な者


英語
(1) Patients attending the collaborating institution who meet the following conditions.
Extraction target period: April 1, 2022
Persons 20 years of age or older diagnosed with ADHD
In principle, those who have completed the following tests (WAIS-4, A-ADHD, ASRS, CAARS, AQ, and A-ASD)
Individuals whose intellectual ability in the WAIS-4 intelligence tests is in the average range (FSIQ: 85 or higher)
(2) Those who agree with the purpose and significance of the research and are able to cooperate with regular reports during the research period.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
①重度の抑うつ・不安傾向がある者
②過去3カ月間の深刻な自殺傾向がある者
③薬物等物質依存により治療を受けている者
④他機関で支援を受けている者


英語
(1) Subjects with severe depression/anxiety tendencies
(2) Subjects with serious suicidal tendencies in the past 3 months
(3) Those who are receiving treatment for substance dependence such as drugs
(4) Those who are receiving support from other organizations.

目標参加者数/Target sample size

3


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
雄平
ミドルネーム
畠中


英語
Yuhei
ミドルネーム
Hatakenaka

所属組織/Organization

日本語
琉球大学


英語
UNIVERSITY OF THE RYUKYUS

所属部署/Division name

日本語
人文社会学部人間社会学科


英語
Faculty of Humanities and Social Sciences, University of the Ryukyus

郵便番号/Zip code

9030213

住所/Address

日本語
沖縄県中頭郡西原町字千原1番地


英語
Chihara, Nishihara Town, Nakagami District, Okinawa Prefecture, Japan

電話/TEL

098-895-9053

Email/Email

yuheih@hs.u-ryukyu.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
ミドルネーム
松村


英語
Katsura
ミドルネーム
Matsumura

組織名/Organization

日本語
琉球大学


英語
UNIVERSITY OF THE RYUKYUS

部署名/Division name

日本語
地域共創研究科


英語
Graduate School of community Engagement and development, University of the Ryukyus

郵便番号/Zip code

9030213

住所/Address

日本語
沖縄県中頭郡西原町字千原1番地


英語
Chihara, Nishihara Town, Nakagami District, Okinawa Prefecture, Japan

電話/TEL

098-895-9053

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

k229236@eve.u-ryukyu.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
その他


英語
Faculty of Humanities and Social Sciences, University of the Ryukyus. Yuhei hatakenaka.

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語
琉球大学大学院地域共創研究科


部署名/Department

日本語


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
無し


英語
none

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語
無し


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

自己調達/Self funding

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
琉球大学 人を対象とする生命科学・医学系研究倫理審査委員会


英語
Ryukyu University Research Ethics Committee for Life Sciences and Medical Research Involving Human Subjects.

住所/Address

日本語
沖縄県中頭郡西原町字千原1番地


英語
Chihara, Nishihara Town, Nakagami District, Okinawa Prefecture, Japan

電話/Tel

098-895-1543

Email/Email

krinken@acs.u-ryukyu.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2025 03 01


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled

5

主な結果/Results

日本語
日常生活スキルの改善・向上を目的としたコーチング介入(コーチング心理学の理論モデルに基づく本研究独自のプログラム)を実施した結果、参加者5名全員において望ましい行動(標的行動)の増加と望ましくない行動の減少が認められた。また,多くの参加者で抑うつや不安傾向の軽減が見られ,主観的幸福感や生活の質が向上した。このことから,個々の状況やニーズに応じた柔軟な支援の重要性が示されるとともに,長期的なサポートと定期的なフィードバックの必要性も明らかになった。


英語
This intervention was based on the theoretical model of coaching psychology and utilized a unique program developed specifically for this study.
The results of this study showed an increase in desirable behaviors (target behaviors) and a decrease in undesirable behaviors among all five participants. Additionally, many participants exhibited reductions in depressive and anxiety tendencies, along with improvements in subjective well-being and quality of life.

主な結果入力日/Results date posted

2025 02 05

結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語
精神科クリニックに通院中の成人ADHD患者


英語
Adult ADHD patients attending a psychiatric clinic

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語
研究実施期間中,有害事象の発生は無く,各参加者の要望に応じてスケジュールを調整し,実施のたびに体調確認を行いながらプログラムを進めた。


英語
During the study period, no adverse events occurred. The schedule was adjusted according to each participant's requests, and the program was conducted while regularly checking their physical condition at each session.

評価項目/Outcome measures

日本語
研究デザインは混合研究法の収斂デザインを採用し,量的・質的データを統合的に分析することで介入の効果を多角的に検討した。


英語
A convergent mixed-methods design was employed to comprehensively examine the effectiveness of the intervention by integrating quantitative and qualitative data analysis.

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

試験終了/Completed

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2023 10 31

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2023 10 31

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2023 11 01

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2024 12 31

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry


データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded



その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語


英語


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2025 02 28

最終更新日/Last modified on

2025 02 28



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000057601


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000057601