UMIN試験ID | UMIN000050489 |
---|---|
受付番号 | R000057513 |
科学的試験名 | 医学生に対するハイブリッド型医療面接学習プログラムの開発およびその学習環境評価:-オープンラベルランダム化並行群間比較試験- |
一般公開日(本登録希望日) | 2023/03/06 |
最終更新日 | 2025/03/11 16:15:32 |
日本語
医学生に対するハイブリッド型医療面接学習プログラムの開発およびその学習環境評価
英語
Development and learning environment evaluation of hybrid learning program in patient encounter among medical students
日本語
ハイブリッド型学習プログラム試験
英語
Hybrid learning program study
日本語
医学生に対するハイブリッド型医療面接学習プログラムの開発およびその学習環境評価:-オープンラベルランダム化並行群間比較試験-
英語
Development and learning environment evaluation of hybrid learning program in patient encounter among medical students: open-label, randomized, parallel-group study
日本語
ハイブリッド型学習プログラム試験
英語
Hybrid learning program study
日本/Japan |
日本語
プライマリ・ケアの患者
英語
patients in primary care setting
内科学一般/Medicine in general | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
開発したハイブリッド型医療面接学習プログラムの学習環境の妥当性を、従来の対面形式の学習と比較して示すこと
英語
To reveal the validity of the educational environment of novel hybrid learning program in medical interviews by comparing traditional face-to-face learning
その他/Others
日本語
妥当性
英語
validity
検証的/Confirmatory
実務的/Pragmatic
該当せず/Not applicable
日本語
対面群とハイブリッド群の、Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM)の「学習」と「教育環境」の認識に関連する24の質問の合計得点の差
英語
The difference of total score of 24 questions associated with students' perception of learning and atmosphere from Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM) between face-toface group and hybrid learning group
日本語
1 対面群とハイブリッド群のDREEMの各カテゴリー(学習に対する認識、教育環境に対する認識)別の得点の差
2 対面群とハイブリッド群の基本的診療能力に関する自己評価の学習プログラム前後での変化の差
3 対面群とハイブリッド群のプレテスト、ポストテストの点数の変化の差
4 学習プログラム実施後アンケートにおける自由記述の内容
英語
1 The difference of scores of each category (students' perception of learning and atmosphere) from DREEM between face-to-face group and hybrid learning group
2 The difference of changes in self-assessment of students' clinical competence before and after the lerning program between face-to-face group and hybrid learning group
3 The difference of changes in scores of pretest and posttest between face-to-face group and hybrid learning group
4 Descriptions of any comments in the questionnaire after the learning program
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
実薬・標準治療対照/Active
はい/YES
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
はい/YES
知る必要がない/No need to know
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
ハイブリッド群:正規の実習時間とは別途、3週間で計5時間程度、模擬患者に対する医療面接シミュレーションを中心とした医療面接学習プログラムを対面形式+オンライン形式のハイブリッドで行う。医療面接シミュレーションは全3回を予定しており、第1回、第2回をオンライン形式で、第3回を対面形式で実施する。対面形式は指導医(模擬患者)と学生が同一の部屋で実習を行い、オンライン形式はweb会議システムを用いて行う。指導医(模擬患者)と学生は学内無線LANに接続可能な任意の場所から参加する。学習プログラムの前後で、模擬患者に対する対面での医療面接試験(プレテスト、ポストテスト)および基本的診療能力に関する自己評価、学習プログラムの内容に関するアンケートを行う。
英語
Hybrid learning group: Hybrid learning group undergoes 5-hour hybrid learning program (face-to-face and online) in medical interview including simulations with mock patients in three weeks. Simulations consist of three sessions; first and second sessions are online, and third session is face-to-face. An attending doctor, who also performs as a mock patient, and medical students are in the same classroom during a face-to-face session. We use some video conferencing platforms for online sessions, and both an attending doctor and medical students join it from anywhere on campus via a wireless LAN.Before and after the learning program, participants take the objective structured clinical examination of face-to-face medical interview with mock patients and finish self-assessment of their clinical competence.They also response a questionnaire about the learning program.
日本語
対面群:正規の実習時間とは別途、3週間で計5時間程度、模擬患者に対する医療面接シミュレーションを中心とした医療面接学習プログラムを対面形式のみで行う。医療面接シミュレーションは全3回を予定しており、すべて対面形式で実施する。指導医(模擬患者)と学生は同一の部屋で実習を行う。学習プログラムの前後で、模擬患者に対する対面での医療面接試験(プレテスト、ポストテスト)および基本的診療能力に関する自己評価、学習プログラムの内容に関するアンケートを行う。
英語
Face-to-face group: Face-to-face group undergoes 5-hour face-to-face learning program in medical interview including simulations with mock patients in three weeks. Simulations consist of three face-to-face sessions. An attending doctor, who also performs as a mock patient, and medical students are in the same classroom during sessions. Before and after the learning program, participants take the objective structured clinical examination of face-to-face medical interview with mock patients and finish self-assessment of their clinical competence.They also response a questionnaire about the learning program.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
獨協医科大学医学部4-6年生のうち、文書による同意が得られた者
英語
Fourth-, fifth-, and sixth-year students with written informed consent at Dokkyo Medical University
日本語
過去に獨協医科大学総合診療医学講座をクリニカルクラークシップ(以下CC)でローテーションし、ハイブリッド型医療面接学習を行った経験がある医学部学生
英語
Medical students who have previously rotated department of diagnostic and generalist medicine and experienced hybrid lerning program in medical interviews in the clinical clerkship
56
日本語
名 | 允史 |
ミドルネーム | |
姓 | 横瀬 |
英語
名 | Masashi |
ミドルネーム | |
姓 | Yokose |
日本語
獨協医科大学
英語
Dokkyo Medical University
日本語
総合診療医学講座
英語
Department of Diagnostic and Generalist Medicine
321-0293
日本語
栃木県下都賀郡壬生町大字北小林880
英語
880 Kitakobayashi, Mibu, Shimotsuga, Tochigi
0282-86-1111
myokose@dokkyomed.ac.jp
日本語
名 | 允史 |
ミドルネーム | |
姓 | 横瀬 |
英語
名 | Masashi |
ミドルネーム | |
姓 | Yokose |
日本語
獨協医科大学
英語
Dokkyo Medical University
日本語
総合診療医学講座
英語
Department of Diagnostic and Generalist Medicine
321-0293
日本語
栃木県下都賀郡壬生町大字北小林880
英語
880 Kitakobayashi, Mibu, Shimotsuga, Tochigi
0282-87-2498
myokose@dokkyomed.ac.jp
日本語
獨協医科大学
英語
Dokkyo Medical University
日本語
日本語
総合診療医学講座
日本語
横瀬 允史
英語
Yokose Masashi
日本語
文部科学省
英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
獨協医科大学生命倫理委員会
英語
Bioethics Committee, Dokkyo Medical University
日本語
栃木県下都賀郡壬生町北小林880
英語
880 Kitakobayashi, Mibu, Shimotsugagun, Tochigi
0282-87-2474
kenkyu@dokkyomed.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2023 | 年 | 03 | 月 | 06 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2023 | 年 | 03 | 月 | 03 | 日 |
2023 | 年 | 02 | 月 | 27 | 日 |
2023 | 年 | 04 | 月 | 01 | 日 |
2025 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2023 | 年 | 03 | 月 | 04 | 日 |
2025 | 年 | 03 | 月 | 11 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000057513
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000057513