UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000050288
受付番号 R000057260
科学的試験名 ヨルダンの青少年の精神保健や心理社会的問題についての全国横断調査
一般公開日(本登録希望日) 2023/02/09
最終更新日 2025/02/10 10:17:56

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
ヨルダンの青少年の精神保健や心理社会的問題についての全国横断調査


英語
A cross-sectional nationally representative survey of mental health and psychosocial problems among children and adolescents in Jordan

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
ヨルダン青少年精神健康調査


英語
A national mental health survey of Jordanian youth.

科学的試験名/Scientific Title

日本語
ヨルダンの青少年の精神保健や心理社会的問題についての全国横断調査


英語
A cross-sectional nationally representative survey of mental health and psychosocial problems among children and adolescents in Jordan

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
ヨルダン青少年精神健康調査


英語
A national mental health survey of Jordanian youth.

試験実施地域/Region

アジア(日本以外)/Asia(except Japan)


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
精神障害


英語
mental health problems

疾患区分1/Classification by specialty

精神神経科学/Psychiatry

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
本調査は、ヨルダンにおける効果的な国家政策の立案を促進するために、児童・青少年の精神衛生状況についてエビデンスを提供することを目的する。
本調査の主な目的は以下の3つである。
1) うつ病、不安症、発達障害、心的外傷後ストレス障害(PTSD)など、子どもや青少年によく見られる精神障害の有病率とその関連因子を調べること
2) ヘルプシーキング行動と、潜在的に好まれるメンタルヘルスおよび心理社会的支援について調査すること
3) 社会経済的地位と幼少期の有害事象に始まり、精神疾患を経てQOLに至る経路を説明すること


英語
This survey aims to provide robust evidence regarding child and adolescent mental health situations to facilitate effective national policy-making in Jordan. There are three main objectives of this survey:
1) To examine the prevalence of common mental disorders for children and adolescents, such as depression, anxiety, developmental disorders and post-traumatic stress disorder (PTSD) and their associated factors
2) To explore help-seeking behaviours and potentially preferred mental health and psychosocial supports in this population
3) To describe a pathway beginning with socio-economic status and adverse childhood events through mental illness and ending in quality of life.

目的2/Basic objectives2

その他/Others

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語
本研究では、青少年のコロナ感染と精神健康状態についても探索する。


英語
This study also explores the association between COVID-19 infection and mental health among youth.

試験の性質1/Trial characteristics_1

探索的/Exploratory

試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase

該当せず/Not applicable


評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
精神保健に関する指標は以下の通りである。
1. Revised Children’s Anxiety and Depression Scale- RCADS-47
2. Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)
3. The Children’s Impact of Event Scale- 13 (CRIES-13)
4. The Pediatric Quality of Life Inventory (PedsQL)
5. The Child Autism Spectrum Quotient (AQ)
6. The BEARS Sleep Screening Tool
7. Problematic Internet Use Questionnaire (PIUQ)


英語
Mental Health conditions are assessed by the following items
1. Revised Children's Anxiety and Depression Scale: RCADS-47
2 Strengths and Difficulties Questionnaire: SDQ
3. The Children's Impact of Event Scale-13: CRIES-13
4. The Pediatric Quality of Life Inventory: PedsQL
5. The Child Autism Spectrum Quotient: AQ
6. The BEARS Sleep Screening Tool
7. Problematic Internet Use Questionnaire: PIUQ

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語
関連要因は以下のものを評価する。
1. 社会経済因子やその他関連要因
2. The Adverse Childhood Experiences (ACEs) Questionnaire-Revised
3. The Life Events Checklist for DSM-5 (LEC-5)
4. The General Help Seeking Questionnaire (GHSQ)-Revised
5. Attitudes Toward Seeking Professional Help short form (ATSPPH-SF)
6. The Barriers to Adolescents Seeking Help Scale Brief Version (BASH-B)-Revised
7. 食事行動
8. 身体活動
9. 喫煙


英語
The associated factors are assessed by
1. Socio-demographic and relevant characteristics questionnaire
2. The Adverse Childhood Experiences (ACEs) Questionnaire-Revised
3. The Life Events Checklist for DSM-5 (LEC-5)
4. The General Help Seeking Questionnaire (GHSQ)-Revised
5. Attitudes Toward Seeking Professional Help short form (ATSPPH-SF)
6. The Barriers to Adolescents Seeking Help Scale Brief Version (BASH-B)-Revised
7. Diet Questionnaire
8. Physical Activity
9. Smoking behaviour


基本事項/Base

試験の種類/Study type

観察/Observational


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design


ランダム化/Randomization


ランダム化の単位/Randomization unit


ブラインド化/Blinding


コントロール/Control


層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms


介入の目的/Purpose of intervention


介入の種類/Type of intervention


介入1/Interventions/Control_1

日本語


英語

介入2/Interventions/Control_2

日本語


英語

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

8 歳/years-old 以上/<=

年齢(上限)/Age-upper limit

18 歳/years-old 以下/>=

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
参加者は、以下のものである。
1. 公立、私立、UNRWAの学校に通う生徒
2. 学校を中退した子どもや青年


英語
Participants are included if they are:
1. Students attend public, private and UNRWA schools.
2. Children and adolescents who dropped out of school.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
生徒や保護者が調査への参加に消極的で、同意が得られない。


英語
Students or their guardians are reluctant to participate in the survey, thus their consent cannot be obtained.

目標参加者数/Target sample size

5000


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
ユセフ
ミドルネーム
カダール


英語
Yousef
ミドルネーム
Khader

所属組織/Organization

日本語
ヨルダン科学技術大学


英語
Jordan University of Science and Technology

所属部署/Division name

日本語
医学部公衆衛生学


英語
Department of Public Health, Faculty of Medicine

郵便番号/Zip code

22110

住所/Address

日本語
アルラムサ、イルビド、ヨルダン


英語
Al Ramtha Irbid Jordan

電話/TEL

962027201000

Email/Email

yskhader@just.edu.jo


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
田中
ミドルネーム
英三郎


英語
Eizaburo
ミドルネーム
Tanaka

組織名/Organization

日本語
国際協力機構


英語
Japan International Cooperation Agency

部署名/Division name

日本語
ヨルダン事務所


英語
Jordan office

郵便番号/Zip code

11194

住所/Address

日本語
ラフィック ハリリ通、エドゴアトリム 2階


英語
Rafic Hariri Street, The Edgo Atrium Bld, 2nd Floor.

電話/TEL

962788796252

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

watarineko@hotmail.com


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
その他


英語
Jordan University of Science and Technology

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語
ヨルダン科学技術大学


部署名/Department

日本語


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
その他


英語
Japan International Cooperation Agency Jordan office

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語
国際協力機構ヨルダン事務所


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

その他/Other

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語
日本


英語
Japan


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
ヨルダン科学技術大学倫理審査委員会


英語
Institutional Review Board, Jordan University of Science and Technology

住所/Address

日本語
アルラムサ、イルビド、ヨルダン


英語
Al Ramtha Irbid Jordan

電話/Tel

96227200610

Email/Email

irb@kauh.jo


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2023 02 09


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol

https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000057260

試験結果の公開状況/Publication of results

最終結果が公表されている/Published


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications

https://www.frontiersin.org/journals/public-health/articles/10.3389/fpubh.2024.1409158/full

組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled

8000

主な結果/Results

日本語
約24.5%の児童が不安症状を抱えていた。また、16.6%の児童が大うつ病性障害の症状を抱えていた。総合的な情緒的・行動的困難が異常レベルにある児童は約13.9%、青少年は19.7%に達した。健康関連の生活の質(QOL)が低い児童は約16.5%、青少年では35.0%であった。個人的または感情的な問題を抱えた際に、児童の親が子どものために支援を求める割合は28.1%、青少年自身が支援を求める割合は19.7%にとどまった。


英語
About 24.5% of children had anxiety symptoms and 16.6% of children had major depressive disorder symptoms. Almost 13.9% of children and 19.7% of adolescents had abnormal levels of total emotional and behavioral difficulties. Nearly 16.5% of children and 35.0% of adolescents had poor overall health-related quality of life. When experiencing a personal or emotional problem, only 28.1% of children's parents would seek help for their children and 19.7% of adolescents would seek help for themselves.

主な結果入力日/Results date posted

2025 02 10

結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語
8,000人(男子3,433人(42.9%)/女子4,567人(57.1%)、児童3,593人(44.9%)/青年4,407人(55.1%))が調査に含まれた。


英語
A total of 8,000 (3,433 (42.9%) boys, 4,567 (57.1%) girls) and (3,593 (44.9%) children, 4,407 (55.1%) adolescents) were included.

参加者の流れ/Participant flow

日本語
2022年12月から2023年4月にかけて、ヨルダン人の児童および青少年、ならびにシリア難民やパレスチナ難民など他の国籍・集団に属する8歳から12歳の子どもを対象に、全国規模の学校ベースの調査が実施された。
すべての学校のリストはヨルダン教育省(MoE)から取得され、学校は生徒数に基づいて順序付けられた。各層から系統的にサンプルが抽出され、選ばれた学校のすべての学年(3年生~12年生)が調査対象となった。各クラスはデータ収集の単位として定義され、各クラスの生徒の30%が系統的に抽出された。この30%の選択基準は、調査に含める学校数を増やし、全体の代表性を向上させるために決定された。


英語
A national school based survey was conducted among Jordanian children and adolescents and those of other nationalities and groups such as Syrian and Palestinian refugees aged between 8 and 12 years from December 2022 to April 2023. A list of all schools was obtained from the MoE. Schools were ordered according to the number of students. A systematic sample was selected from each stratum. All classes grades 3 to 12 in the selected schools were included and each class was defined as a unit for data collection. A systematic sample of 30% of students in each class was selected. The decision to select 30% of students from each class was made to increase the number of schools in the study, enhancing overall representativeness.

有害事象/Adverse events

日本語
なし


英語
Null

評価項目/Outcome measures

日本語
1. Revised Children’s Anxiety and Depression Scale- RCADS-47
2. Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)
3. The Children’s Impact of Event Scale- 13 (CRIES-13)
4. The Pediatric Quality of Life Inventory (PedsQL)
5. The Child Autism Spectrum Quotient (AQ)
6. The BEARS Sleep Screening Tool
7. Problematic Internet Use Questionnaire (PIUQ)


英語
Revised Children's Anxiety and Depression Scale- RCADS-47
Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)
The Children's Impact of Event Scale- 13 (CRIES-13)
The Pediatric Quality of Life Inventory (PedsQL)
The Child Autism Spectrum Quotient (AQ)
The BEARS Sleep Screening Tool
Problematic Internet Use Questionnaire (PIUQ)

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

試験終了/Completed

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2022 08 22

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2022 08 22

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2022 11 30

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2023 06 30

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry

2023 06 30

データ固定(予定)日/Date trial data considered complete

2023 06 30

解析終了(予定)日/Date analysis concluded

2023 08 31


その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語
調査デザイン
ヨルダンの8歳から18歳のヨルダン人および他国籍の児童・生徒を対象に、全国学校ベースの横断的調査を実施する。

サンプリング
本調査では、多段階層別クラスター・サンプリング法を利用する。学校選択については、ヨルダンの教育省(MoE)、私立、UNRWAの学校における基礎教育、および基礎サイクル(10年間)を終了した中等教育レベルを対象とすることを標本化の目標とする。学校人口は、異なる層に層別化される。最初の層別は、統治者(MoE、私立、UNRWA)である。この層は、地域別(北、南、中央)および12のガバナート別に構成されている。MoE層では、2番目の層として、難民の状況(通常のMoE学校とシリア人二交代制学校)がある。正規のMoE学校とMoEシリア人セカンドシフト学校は、性別で層別化されている。全校のリストはMoEから入手する。学校は、生徒の数に従って並べられた。各層から系統的なサンプルが抽出された。サンプル抽出の際、抽出された各学校に対して、同じ層で同様の特徴を持つ代替校が1校ずつ特定された。代替校は、学校が参加を辞退した場合にのみ連絡される。

すべてのクラスが対象となり、各クラスがデータ収集の単位となる。各クラスの生徒の30%から系統的なサンプルが抽出される。割合(30%)(つまり、選択されたクラスの生徒全員を選択しない)は、選択される学校の数を増やすために使用されます。統治機関・自治体層の生徒の人数に比例して選出する(自重サンプリング)。不登校や退学になった人にも手を伸ばし、オーバーサンプリングする。中途退学者の抽出には、雪だるま式抽出法を用いる。


英語
Study design
A national school-based cross-sectional survey is conducted among Jordanian and other nationalities' children and adolescents 8-18 years old in Jordan.

Sampling
This study will utilize a multi-stage stratified cluster sampling technique. For school selection, the sample aims to achieve coverage of basic education in the Ministry of Education (MoE), private, and UNRWA schools in Jordan and secondary education level who have completed the basic cycle (ten years). The school population is stratified into different strata. The first stratification is governing authority (MoE, private, and UNRWA). Within these strata, there is stratification by region (North, South, and Central) and 12 governorates. Within the MoE stratum, the second stratification is the refugee context (regular MoE schools and Syrian second shift schools). Regular MoE schools and MoE Syrian second-shift schools are stratified by gender. A list of all schools was obtained from the MoE. Schools were ordered according to the number of students. A systematic sample was selected from each stratum. At the time of sample selection, one replacement school was identified for each selected school, from the same stratum with similar characteristics. Replacements will be only contacted in case a school declines participation.

All classes will be included, and each class will be defined as a unit for data collection. A systematic sample of 30% of students in each class will be selected. The proportion (30%) (i.e. not selecting all students in the selected classes) is used to increase the number of schools to be selected. The students will be selected proportional to the size of students in the governing authority or governorate strata (self-weighted sample). Those who are not attending or dropped from school will be reached and oversampled. Snowballing technique will be used to select those who dropped from school.



管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2023 02 09

最終更新日/Last modified on

2025 02 10



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000057260


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000057260