UMIN試験ID | UMIN000050288 |
---|---|
受付番号 | R000057260 |
科学的試験名 | ヨルダンの青少年の精神保健や心理社会的問題についての全国横断調査 |
一般公開日(本登録希望日) | 2023/02/09 |
最終更新日 | 2025/02/10 10:17:56 |
日本語
ヨルダンの青少年の精神保健や心理社会的問題についての全国横断調査
英語
A cross-sectional nationally representative survey of mental health and psychosocial problems among children and adolescents in Jordan
日本語
ヨルダン青少年精神健康調査
英語
A national mental health survey of Jordanian youth.
日本語
ヨルダンの青少年の精神保健や心理社会的問題についての全国横断調査
英語
A cross-sectional nationally representative survey of mental health and psychosocial problems among children and adolescents in Jordan
日本語
ヨルダン青少年精神健康調査
英語
A national mental health survey of Jordanian youth.
アジア(日本以外)/Asia(except Japan) |
日本語
精神障害
英語
mental health problems
精神神経科学/Psychiatry |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本調査は、ヨルダンにおける効果的な国家政策の立案を促進するために、児童・青少年の精神衛生状況についてエビデンスを提供することを目的する。
本調査の主な目的は以下の3つである。
1) うつ病、不安症、発達障害、心的外傷後ストレス障害(PTSD)など、子どもや青少年によく見られる精神障害の有病率とその関連因子を調べること
2) ヘルプシーキング行動と、潜在的に好まれるメンタルヘルスおよび心理社会的支援について調査すること
3) 社会経済的地位と幼少期の有害事象に始まり、精神疾患を経てQOLに至る経路を説明すること
英語
This survey aims to provide robust evidence regarding child and adolescent mental health situations to facilitate effective national policy-making in Jordan. There are three main objectives of this survey:
1) To examine the prevalence of common mental disorders for children and adolescents, such as depression, anxiety, developmental disorders and post-traumatic stress disorder (PTSD) and their associated factors
2) To explore help-seeking behaviours and potentially preferred mental health and psychosocial supports in this population
3) To describe a pathway beginning with socio-economic status and adverse childhood events through mental illness and ending in quality of life.
その他/Others
日本語
本研究では、青少年のコロナ感染と精神健康状態についても探索する。
英語
This study also explores the association between COVID-19 infection and mental health among youth.
探索的/Exploratory
該当せず/Not applicable
日本語
精神保健に関する指標は以下の通りである。
1. Revised Children’s Anxiety and Depression Scale- RCADS-47
2. Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)
3. The Children’s Impact of Event Scale- 13 (CRIES-13)
4. The Pediatric Quality of Life Inventory (PedsQL)
5. The Child Autism Spectrum Quotient (AQ)
6. The BEARS Sleep Screening Tool
7. Problematic Internet Use Questionnaire (PIUQ)
英語
Mental Health conditions are assessed by the following items
1. Revised Children's Anxiety and Depression Scale: RCADS-47
2 Strengths and Difficulties Questionnaire: SDQ
3. The Children's Impact of Event Scale-13: CRIES-13
4. The Pediatric Quality of Life Inventory: PedsQL
5. The Child Autism Spectrum Quotient: AQ
6. The BEARS Sleep Screening Tool
7. Problematic Internet Use Questionnaire: PIUQ
日本語
関連要因は以下のものを評価する。
1. 社会経済因子やその他関連要因
2. The Adverse Childhood Experiences (ACEs) Questionnaire-Revised
3. The Life Events Checklist for DSM-5 (LEC-5)
4. The General Help Seeking Questionnaire (GHSQ)-Revised
5. Attitudes Toward Seeking Professional Help short form (ATSPPH-SF)
6. The Barriers to Adolescents Seeking Help Scale Brief Version (BASH-B)-Revised
7. 食事行動
8. 身体活動
9. 喫煙
英語
The associated factors are assessed by
1. Socio-demographic and relevant characteristics questionnaire
2. The Adverse Childhood Experiences (ACEs) Questionnaire-Revised
3. The Life Events Checklist for DSM-5 (LEC-5)
4. The General Help Seeking Questionnaire (GHSQ)-Revised
5. Attitudes Toward Seeking Professional Help short form (ATSPPH-SF)
6. The Barriers to Adolescents Seeking Help Scale Brief Version (BASH-B)-Revised
7. Diet Questionnaire
8. Physical Activity
9. Smoking behaviour
観察/Observational
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
8 | 歳/years-old | 以上/<= |
18 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
参加者は、以下のものである。
1. 公立、私立、UNRWAの学校に通う生徒
2. 学校を中退した子どもや青年
英語
Participants are included if they are:
1. Students attend public, private and UNRWA schools.
2. Children and adolescents who dropped out of school.
日本語
生徒や保護者が調査への参加に消極的で、同意が得られない。
英語
Students or their guardians are reluctant to participate in the survey, thus their consent cannot be obtained.
5000
日本語
名 | ユセフ |
ミドルネーム | |
姓 | カダール |
英語
名 | Yousef |
ミドルネーム | |
姓 | Khader |
日本語
ヨルダン科学技術大学
英語
Jordan University of Science and Technology
日本語
医学部公衆衛生学
英語
Department of Public Health, Faculty of Medicine
22110
日本語
アルラムサ、イルビド、ヨルダン
英語
Al Ramtha Irbid Jordan
962027201000
yskhader@just.edu.jo
日本語
名 | 田中 |
ミドルネーム | |
姓 | 英三郎 |
英語
名 | Eizaburo |
ミドルネーム | |
姓 | Tanaka |
日本語
国際協力機構
英語
Japan International Cooperation Agency
日本語
ヨルダン事務所
英語
Jordan office
11194
日本語
ラフィック ハリリ通、エドゴアトリム 2階
英語
Rafic Hariri Street, The Edgo Atrium Bld, 2nd Floor.
962788796252
watarineko@hotmail.com
日本語
その他
英語
Jordan University of Science and Technology
日本語
ヨルダン科学技術大学
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
Japan International Cooperation Agency Jordan office
日本語
国際協力機構ヨルダン事務所
日本語
その他/Other
日本語
日本
英語
Japan
日本語
英語
日本語
英語
日本語
ヨルダン科学技術大学倫理審査委員会
英語
Institutional Review Board, Jordan University of Science and Technology
日本語
アルラムサ、イルビド、ヨルダン
英語
Al Ramtha Irbid Jordan
96227200610
irb@kauh.jo
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2023 | 年 | 02 | 月 | 09 | 日 |
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000057260
最終結果が公表されている/Published
https://www.frontiersin.org/journals/public-health/articles/10.3389/fpubh.2024.1409158/full
8000
日本語
約24.5%の児童が不安症状を抱えていた。また、16.6%の児童が大うつ病性障害の症状を抱えていた。総合的な情緒的・行動的困難が異常レベルにある児童は約13.9%、青少年は19.7%に達した。健康関連の生活の質(QOL)が低い児童は約16.5%、青少年では35.0%であった。個人的または感情的な問題を抱えた際に、児童の親が子どものために支援を求める割合は28.1%、青少年自身が支援を求める割合は19.7%にとどまった。
英語
About 24.5% of children had anxiety symptoms and 16.6% of children had major depressive disorder symptoms. Almost 13.9% of children and 19.7% of adolescents had abnormal levels of total emotional and behavioral difficulties. Nearly 16.5% of children and 35.0% of adolescents had poor overall health-related quality of life. When experiencing a personal or emotional problem, only 28.1% of children's parents would seek help for their children and 19.7% of adolescents would seek help for themselves.
2025 | 年 | 02 | 月 | 10 | 日 |
日本語
英語
日本語
8,000人(男子3,433人(42.9%)/女子4,567人(57.1%)、児童3,593人(44.9%)/青年4,407人(55.1%))が調査に含まれた。
英語
A total of 8,000 (3,433 (42.9%) boys, 4,567 (57.1%) girls) and (3,593 (44.9%) children, 4,407 (55.1%) adolescents) were included.
日本語
2022年12月から2023年4月にかけて、ヨルダン人の児童および青少年、ならびにシリア難民やパレスチナ難民など他の国籍・集団に属する8歳から12歳の子どもを対象に、全国規模の学校ベースの調査が実施された。
すべての学校のリストはヨルダン教育省(MoE)から取得され、学校は生徒数に基づいて順序付けられた。各層から系統的にサンプルが抽出され、選ばれた学校のすべての学年(3年生~12年生)が調査対象となった。各クラスはデータ収集の単位として定義され、各クラスの生徒の30%が系統的に抽出された。この30%の選択基準は、調査に含める学校数を増やし、全体の代表性を向上させるために決定された。
英語
A national school based survey was conducted among Jordanian children and adolescents and those of other nationalities and groups such as Syrian and Palestinian refugees aged between 8 and 12 years from December 2022 to April 2023. A list of all schools was obtained from the MoE. Schools were ordered according to the number of students. A systematic sample was selected from each stratum. All classes grades 3 to 12 in the selected schools were included and each class was defined as a unit for data collection. A systematic sample of 30% of students in each class was selected. The decision to select 30% of students from each class was made to increase the number of schools in the study, enhancing overall representativeness.
日本語
なし
英語
Null
日本語
1. Revised Children’s Anxiety and Depression Scale- RCADS-47
2. Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)
3. The Children’s Impact of Event Scale- 13 (CRIES-13)
4. The Pediatric Quality of Life Inventory (PedsQL)
5. The Child Autism Spectrum Quotient (AQ)
6. The BEARS Sleep Screening Tool
7. Problematic Internet Use Questionnaire (PIUQ)
英語
Revised Children's Anxiety and Depression Scale- RCADS-47
Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)
The Children's Impact of Event Scale- 13 (CRIES-13)
The Pediatric Quality of Life Inventory (PedsQL)
The Child Autism Spectrum Quotient (AQ)
The BEARS Sleep Screening Tool
Problematic Internet Use Questionnaire (PIUQ)
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2022 | 年 | 08 | 月 | 22 | 日 |
2022 | 年 | 08 | 月 | 22 | 日 |
2022 | 年 | 11 | 月 | 30 | 日 |
2023 | 年 | 06 | 月 | 30 | 日 |
2023 | 年 | 06 | 月 | 30 | 日 |
2023 | 年 | 06 | 月 | 30 | 日 |
2023 | 年 | 08 | 月 | 31 | 日 |
日本語
調査デザイン
ヨルダンの8歳から18歳のヨルダン人および他国籍の児童・生徒を対象に、全国学校ベースの横断的調査を実施する。
サンプリング
本調査では、多段階層別クラスター・サンプリング法を利用する。学校選択については、ヨルダンの教育省(MoE)、私立、UNRWAの学校における基礎教育、および基礎サイクル(10年間)を終了した中等教育レベルを対象とすることを標本化の目標とする。学校人口は、異なる層に層別化される。最初の層別は、統治者(MoE、私立、UNRWA)である。この層は、地域別(北、南、中央)および12のガバナート別に構成されている。MoE層では、2番目の層として、難民の状況(通常のMoE学校とシリア人二交代制学校)がある。正規のMoE学校とMoEシリア人セカンドシフト学校は、性別で層別化されている。全校のリストはMoEから入手する。学校は、生徒の数に従って並べられた。各層から系統的なサンプルが抽出された。サンプル抽出の際、抽出された各学校に対して、同じ層で同様の特徴を持つ代替校が1校ずつ特定された。代替校は、学校が参加を辞退した場合にのみ連絡される。
すべてのクラスが対象となり、各クラスがデータ収集の単位となる。各クラスの生徒の30%から系統的なサンプルが抽出される。割合(30%)(つまり、選択されたクラスの生徒全員を選択しない)は、選択される学校の数を増やすために使用されます。統治機関・自治体層の生徒の人数に比例して選出する(自重サンプリング)。不登校や退学になった人にも手を伸ばし、オーバーサンプリングする。中途退学者の抽出には、雪だるま式抽出法を用いる。
英語
Study design
A national school-based cross-sectional survey is conducted among Jordanian and other nationalities' children and adolescents 8-18 years old in Jordan.
Sampling
This study will utilize a multi-stage stratified cluster sampling technique. For school selection, the sample aims to achieve coverage of basic education in the Ministry of Education (MoE), private, and UNRWA schools in Jordan and secondary education level who have completed the basic cycle (ten years). The school population is stratified into different strata. The first stratification is governing authority (MoE, private, and UNRWA). Within these strata, there is stratification by region (North, South, and Central) and 12 governorates. Within the MoE stratum, the second stratification is the refugee context (regular MoE schools and Syrian second shift schools). Regular MoE schools and MoE Syrian second-shift schools are stratified by gender. A list of all schools was obtained from the MoE. Schools were ordered according to the number of students. A systematic sample was selected from each stratum. At the time of sample selection, one replacement school was identified for each selected school, from the same stratum with similar characteristics. Replacements will be only contacted in case a school declines participation.
All classes will be included, and each class will be defined as a unit for data collection. A systematic sample of 30% of students in each class will be selected. The proportion (30%) (i.e. not selecting all students in the selected classes) is used to increase the number of schools to be selected. The students will be selected proportional to the size of students in the governing authority or governorate strata (self-weighted sample). Those who are not attending or dropped from school will be reached and oversampled. Snowballing technique will be used to select those who dropped from school.
2023 | 年 | 02 | 月 | 09 | 日 |
2025 | 年 | 02 | 月 | 10 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000057260
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000057260