UMIN試験ID | UMIN000050182 |
---|---|
受付番号 | R000057158 |
科学的試験名 | 学校給食における野菜摂取行動を促す食育授業の単元開発および給食指導を一体としたプログラム開発とその効果検証 |
一般公開日(本登録希望日) | 2023/04/01 |
最終更新日 | 2024/12/12 22:20:21 |
日本語
学校給食における野菜摂取行動を促す食育授業の単元開発および給食指導を一体としたプログラム開発とその効果検証
英語
Development of a Nutrition Education Class Unit to Promote Vegetable Intake Behavior at School Lunch and Development of a Program Integrating Lunch Instruction and its Effectiveness Verification
日本語
学校給食における野菜摂取行動を促す食育授業の単元開発および給食指導を一体としたプログラム開発とその効果検証
英語
Development of a Nutrition Education Class Unit to Promote Vegetable Intake Behavior at School Lunch and Development of a Program Integrating Lunch Instruction and its Effectiveness Verification
日本語
学校給食における野菜摂取行動を促す食育授業の単元開発および給食指導を一体としたプログラム開発とその効果検証
英語
Development of a Nutrition Education Class Unit to Promote Vegetable Intake Behavior at School Lunch and Development of a Program Integrating Lunch Instruction and its Effectiveness Verification
日本語
学校給食における野菜摂取行動を促す食育授業の単元開発および給食指導を一体としたプログラム開発とその効果検証
英語
Development of a Nutrition Education Class Unit to Promote Vegetable Intake Behavior at School Lunch and Development of a Program Integrating Lunch Instruction and its Effectiveness Verification
日本/Japan |
日本語
健常児
英語
Healthy Children
小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
行動経済学で用いられているナッジを活用して,学校給食における野菜摂取行動を促す食育の単元および給食指導を一体としたプログラム開発を行い,子どもの野菜摂取量の向上を目的とする。
英語
The purpose of this project is to improve children's vegetable intake by developing a program that integrates a nutrition education unit that promotes vegetable intake behavior in school lunches and school lunch instruction, utilizing nudges used in behavioral economics.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
学校給食の野菜摂取量
調査時期:事前調査、事後調査(12か月後)
英語
Vegetable intake in school lunches
Survey period: pre-survey, post-survey (12 months later)
日本語
・野菜摂取推定量
・学校給食の完食頻度(料理区分別)
・普段の食事の摂取頻度(料理区分別)
・普段よく食べる野菜の種類
・おいしいと思う野菜の種類
・苦手な野菜の種類
・野菜そのものの味をおいしいと思うこと
・野菜をおいしく食べる味付け方がわかること
英語
Estimated vegetable intake
Frequency of completing school lunch (by food category)
Frequency of eating school lunch (by food category)
Types of vegetables that are usually eaten frequently
Types of vegetables that are tasty
Types of vegetables that are not good for you
Taste of the vegetables themselves
To know how to season vegetables to make them taste good.
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
3
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
食品/Food | 行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
食育授業(20時間):授業は学習指導要領に従い,食育は総合的な学習の時間に位置付けて進めていく。①子どもにとって身近な存在である給食を切り口に野菜摂取の様子を把握する。その際に、ベジチェックRを活用する。目に見えない栄養素が可視化されることで、自分の体に取込まれる野菜から栄養素に意識が向く。そこから、体内での働きはどうなっているのか、野菜に含まれる栄養素の種類、量、育て方、日本での栽培量、地域・気候によって栽培できる種類の違いなど、自分の身に生じている野菜摂取行動から、野菜を通して社会と繋がる様々な課題に目が向き、興味関心が広がる授業を展開する。②そうした中で、実際に野菜を栽培することで、更に野菜について知識だけでなく、体験をの結び付けを行う。③野菜の栽培にはトマトを1人1苗行う。次に、自分たちが育てた野菜をどのようにして食べるかを、素材そのもののおいしさを引き出すような味付け、すなわち、調味料に着目し自分たちで調合していく(調理実習)。③考案したレシピを給食で提供し、下学年の児童に食べてもらい、投票を行う。
給食指導プログラム(15日間):給食時間における準備・盛り付け・喫食においてナッジを用いる。自分たちが考案した美味しい野菜メニューを用い、おいしく野菜を食べようWeekを開催する。②副菜の盛り付け量を今一度見直す(デフォルト)。③クラスの友達が食べているのをみて、自分も食べようと思う気持ちを高める(同調効果)。
英語
Nutrition education class (20 hours): In accordance with the Courses of Study, nutrition education will be conducted in the integrated learning time. (1) The school lunch, which is familiar to children, will be used as a starting point to grasp the state of vegetable intake. Veg-Check R will be used for this purpose. By visualizing invisible nutrients, children will become aware of the nutrients in the vegetables they take into their bodies. From there, we will develop a class in which the students will be able to look at various issues connected to society through vegetables, such as how they work in the body, the types and amounts of nutrients contained in vegetables, how they are grown, the amount of vegetables grown in Japan, and the differences in the types that can be grown depending on the region and climate, and through their own vegetable intake behavior, and develop their interest in these issues. In this context, by actually growing vegetables, we will further connect not only the knowledge of vegetables but also the experience. (3) Each student grows one tomato seedling as part of the vegetable cultivation. Next, the students will prepare their own recipes for how to eat the vegetables they have grown, focusing on seasonings that bring out the flavor of the ingredients themselves (cooking practice). (3) The recipes are served at school lunch, and the children in the lower grades try them and vote for their favorites.
School lunch instruction program (15 days): Nudges will be used in the preparation, serving, and eating of school lunches. (1) Hold "Let's Eat Vegetables Deliciously Week" using delicious vegetable menus designed by the students themselves. (2) Review the serving size of side dishes (default). (iii) Seeing classmates eating vegetables will motivate them to eat them as well (tonal effect).
日本語
給食指導プログラム(15日間):給食時間における準備・盛り付け・喫食においてナッジを用いる。他のクラス児童が考案した美味しい野菜メニューを用い、おいしく野菜を食べようWeekを開催する。②副菜の盛り付け量を今一度見直す(デフォルト)。③クラスの友達が食べているのをみて、自分も食べようと思う気持ちを高める(同調効果)。
英語
School lunch instruction program (15 days): Use nudges in preparation, serving, and eating during lunch time. (1) Hold "Let's Eat Vegetables Deliciously Week" using delicious vegetable menus created by children in other classes. (2) Review the serving size of side dishes (default). (iii) Seeing classmates eating vegetables will motivate them to eat them as well (tonal effect).
日本語
通常の給食指導
英語
Normal school lunch guidance
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
8 | 歳/years-old | 以上/<= |
9 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
1.千葉大学教育学部附属小学校に在籍している
2.児童と保護者の研究同意が得られている
3.実施する調査の全てに参加している
英語
1.The students who are enrolled at Chiba University Elementary School
2. The students and their parents/guardian who have agreed to participate in this study
3.The participants who attend all the survey
日本語
1.不登校等,欠席が続いている児童
2.健康上の理由で調査への参加が難しい児童生徒
3.調査参加に必要な日本語能力が不十分な人
英語
1. The students who are continuously absent from school due to school refusal etc.
2.The students who are diffi cult to participatethe survey due to health reasons
3.Those who do not have suffi cient ability in Japanese to participate in this survey
101
日本語
名 | 明美 |
ミドルネーム | |
姓 | 中西 |
英語
名 | Akemi |
ミドルネーム | |
姓 | Nakanishi |
日本語
女子栄養大学
英語
Kagawa Nutrition University
日本語
栄養学部
英語
Undergraduate School of Nutrition Sciences
350-0288
日本語
埼玉県坂戸市千代田3-9-21
英語
3-9-21 Chiyoda Sakado Saitama 350-0288 Japan
049-282-3573
nakanisi@eiyo.ac.jp
日本語
名 | 明美 |
ミドルネーム | |
姓 | 中西 |
英語
名 | Akemi |
ミドルネーム | |
姓 | Nakanishi |
日本語
女 子 栄養大学
英語
Kagawa Nutrition University
日本語
栄養学部
英語
Undergraduate School of Nutrition Sciences
350-0288
日本語
埼玉県坂戸市千代田3-9-21
英語
3-9-21 Chiyoda Sakado Saitama 350-0288 Japan
049-282-3573
nakanisi@eiyo.ac.jp
日本語
女子栄養大学
英語
Kagawa Nutrition University
日本語
日本語
栄養学部
日本語
英語
日本語
その他
英語
KAGOME CO.,LTD.
Diet & Well-being Research Department Innovation Division
日本語
株式会社カゴメ イノベーション本部 食健康研究部
日本語
KAGOME CO.,LTD.
Diet & Well-being Research Department Innovation Division
営利企業/Profit organization
日本語
日本
英語
Japan
日本語
株式会社カゴメ イノベーション本部 食健康研究部
英語
KAGOME CO.,LTD.
Diet & Well-being Research Department Innovation Division
日本語
英語
日本語
女 子 栄養大学研究倫理審査委員会
英語
Kagawa Nutrition University Research ReviewCommittee
日本語
埼玉県坂戸市千代田3-9-21
英語
3-9-21 Chiyoda Sakado Saitama 350-0288 Japan
049-289-6041
kenshien@eiyo.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2023 | 年 | 04 | 月 | 01 | 日 |
未公表/Unpublished
92
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2023 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2023 | 年 | 03 | 月 | 08 | 日 |
2023 | 年 | 04 | 月 | 15 | 日 |
2024 | 年 | 05 | 月 | 31 | 日 |
2025 | 年 | 01 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2023 | 年 | 01 | 月 | 30 | 日 |
2024 | 年 | 12 | 月 | 12 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000057158
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000057158