UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000050182
受付番号 R000057158
科学的試験名 学校給食における野菜摂取行動を促す食育授業の単元開発および給食指導を一体としたプログラム開発とその効果検証
一般公開日(本登録希望日) 2023/04/01
最終更新日 2024/12/12 22:20:21

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
学校給食における野菜摂取行動を促す食育授業の単元開発および給食指導を一体としたプログラム開発とその効果検証


英語
Development of a Nutrition Education Class Unit to Promote Vegetable Intake Behavior at School Lunch and Development of a Program Integrating Lunch Instruction and its Effectiveness Verification

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
学校給食における野菜摂取行動を促す食育授業の単元開発および給食指導を一体としたプログラム開発とその効果検証


英語
Development of a Nutrition Education Class Unit to Promote Vegetable Intake Behavior at School Lunch and Development of a Program Integrating Lunch Instruction and its Effectiveness Verification

科学的試験名/Scientific Title

日本語
学校給食における野菜摂取行動を促す食育授業の単元開発および給食指導を一体としたプログラム開発とその効果検証


英語
Development of a Nutrition Education Class Unit to Promote Vegetable Intake Behavior at School Lunch and Development of a Program Integrating Lunch Instruction and its Effectiveness Verification

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
学校給食における野菜摂取行動を促す食育授業の単元開発および給食指導を一体としたプログラム開発とその効果検証


英語
Development of a Nutrition Education Class Unit to Promote Vegetable Intake Behavior at School Lunch and Development of a Program Integrating Lunch Instruction and its Effectiveness Verification

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
健常児


英語
Healthy Children

疾患区分1/Classification by specialty

小児/Child

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
行動経済学で用いられているナッジを活用して,学校給食における野菜摂取行動を促す食育の単元および給食指導を一体としたプログラム開発を行い,子どもの野菜摂取量の向上を目的とする。


英語
The purpose of this project is to improve children's vegetable intake by developing a program that integrates a nutrition education unit that promotes vegetable intake behavior in school lunches and school lunch instruction, utilizing nudges used in behavioral economics.

目的2/Basic objectives2

有効性/Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1


試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
学校給食の野菜摂取量
調査時期:事前調査、事後調査(12か月後)


英語
Vegetable intake in school lunches
Survey period: pre-survey, post-survey (12 months later)

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語
・野菜摂取推定量
・学校給食の完食頻度(料理区分別)
・普段の食事の摂取頻度(料理区分別)
・普段よく食べる野菜の種類
・おいしいと思う野菜の種類
・苦手な野菜の種類
・野菜そのものの味をおいしいと思うこと
・野菜をおいしく食べる味付け方がわかること


英語
Estimated vegetable intake
Frequency of completing school lunch (by food category)
Frequency of eating school lunch (by food category)
Types of vegetables that are usually eaten frequently
Types of vegetables that are tasty
Types of vegetables that are not good for you
Taste of the vegetables themselves
To know how to season vegetables to make them taste good.


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

並行群間比較/Parallel

ランダム化/Randomization

非ランダム化/Non-randomized

ランダム化の単位/Randomization unit


ブラインド化/Blinding

オープン/Open -no one is blinded

コントロール/Control

無治療対照/No treatment

層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms

3

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

食品/Food 行動・習慣/Behavior,custom

介入1/Interventions/Control_1

日本語
食育授業(20時間):授業は学習指導要領に従い,食育は総合的な学習の時間に位置付けて進めていく。①子どもにとって身近な存在である給食を切り口に野菜摂取の様子を把握する。その際に、ベジチェックRを活用する。目に見えない栄養素が可視化されることで、自分の体に取込まれる野菜から栄養素に意識が向く。そこから、体内での働きはどうなっているのか、野菜に含まれる栄養素の種類、量、育て方、日本での栽培量、地域・気候によって栽培できる種類の違いなど、自分の身に生じている野菜摂取行動から、野菜を通して社会と繋がる様々な課題に目が向き、興味関心が広がる授業を展開する。②そうした中で、実際に野菜を栽培することで、更に野菜について知識だけでなく、体験をの結び付けを行う。③野菜の栽培にはトマトを1人1苗行う。次に、自分たちが育てた野菜をどのようにして食べるかを、素材そのもののおいしさを引き出すような味付け、すなわち、調味料に着目し自分たちで調合していく(調理実習)。③考案したレシピを給食で提供し、下学年の児童に食べてもらい、投票を行う。

給食指導プログラム(15日間):給食時間における準備・盛り付け・喫食においてナッジを用いる。自分たちが考案した美味しい野菜メニューを用い、おいしく野菜を食べようWeekを開催する。②副菜の盛り付け量を今一度見直す(デフォルト)。③クラスの友達が食べているのをみて、自分も食べようと思う気持ちを高める(同調効果)。


英語
Nutrition education class (20 hours): In accordance with the Courses of Study, nutrition education will be conducted in the integrated learning time. (1) The school lunch, which is familiar to children, will be used as a starting point to grasp the state of vegetable intake. Veg-Check R will be used for this purpose. By visualizing invisible nutrients, children will become aware of the nutrients in the vegetables they take into their bodies. From there, we will develop a class in which the students will be able to look at various issues connected to society through vegetables, such as how they work in the body, the types and amounts of nutrients contained in vegetables, how they are grown, the amount of vegetables grown in Japan, and the differences in the types that can be grown depending on the region and climate, and through their own vegetable intake behavior, and develop their interest in these issues. In this context, by actually growing vegetables, we will further connect not only the knowledge of vegetables but also the experience. (3) Each student grows one tomato seedling as part of the vegetable cultivation. Next, the students will prepare their own recipes for how to eat the vegetables they have grown, focusing on seasonings that bring out the flavor of the ingredients themselves (cooking practice). (3) The recipes are served at school lunch, and the children in the lower grades try them and vote for their favorites.

School lunch instruction program (15 days): Nudges will be used in the preparation, serving, and eating of school lunches. (1) Hold "Let's Eat Vegetables Deliciously Week" using delicious vegetable menus designed by the students themselves. (2) Review the serving size of side dishes (default). (iii) Seeing classmates eating vegetables will motivate them to eat them as well (tonal effect).

介入2/Interventions/Control_2

日本語
給食指導プログラム(15日間):給食時間における準備・盛り付け・喫食においてナッジを用いる。他のクラス児童が考案した美味しい野菜メニューを用い、おいしく野菜を食べようWeekを開催する。②副菜の盛り付け量を今一度見直す(デフォルト)。③クラスの友達が食べているのをみて、自分も食べようと思う気持ちを高める(同調効果)。


英語
School lunch instruction program (15 days): Use nudges in preparation, serving, and eating during lunch time. (1) Hold "Let's Eat Vegetables Deliciously Week" using delicious vegetable menus created by children in other classes. (2) Review the serving size of side dishes (default). (iii) Seeing classmates eating vegetables will motivate them to eat them as well (tonal effect).

介入3/Interventions/Control_3

日本語
通常の給食指導


英語
Normal school lunch guidance

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

8 歳/years-old 以上/<=

年齢(上限)/Age-upper limit

9 歳/years-old 以下/>=

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
1.千葉大学教育学部附属小学校に在籍している
2.児童と保護者の研究同意が得られている
3.実施する調査の全てに参加している


英語
1.The students who are enrolled at Chiba University Elementary School
2. The students and their parents/guardian who have agreed to participate in this study
3.The participants who attend all the survey

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
1.不登校等,欠席が続いている児童
2.健康上の理由で調査への参加が難しい児童生徒
3.調査参加に必要な日本語能力が不十分な人


英語
1. The students who are continuously absent from school due to school refusal etc.
2.The students who are diffi cult to participatethe survey due to health reasons
3.Those who do not have suffi cient ability in Japanese to participate in this survey

目標参加者数/Target sample size

101


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
明美
ミドルネーム
中西


英語
Akemi
ミドルネーム
Nakanishi

所属組織/Organization

日本語
女子栄養大学


英語
Kagawa Nutrition University

所属部署/Division name

日本語
栄養学部


英語
Undergraduate School of Nutrition Sciences

郵便番号/Zip code

350-0288

住所/Address

日本語
埼玉県坂戸市千代田3-9-21


英語
3-9-21 Chiyoda Sakado Saitama 350-0288 Japan

電話/TEL

049-282-3573

Email/Email

nakanisi@eiyo.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
明美
ミドルネーム
中西


英語
Akemi
ミドルネーム
Nakanishi

組織名/Organization

日本語
女 子 栄養大学


英語
Kagawa Nutrition University

部署名/Division name

日本語
栄養学部


英語
Undergraduate School of Nutrition Sciences

郵便番号/Zip code

350-0288

住所/Address

日本語
埼玉県坂戸市千代田3-9-21


英語
3-9-21 Chiyoda Sakado Saitama 350-0288 Japan

電話/TEL

049-282-3573

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

nakanisi@eiyo.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
女子栄養大学


英語
Kagawa Nutrition University

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語


部署名/Department

日本語
栄養学部


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
その他


英語
KAGOME CO.,LTD.
Diet & Well-being Research Department Innovation Division

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語
株式会社カゴメ イノベーション本部 食健康研究部


組織名/Division

日本語
KAGOME CO.,LTD.
Diet & Well-being Research Department Innovation Division


組織の区分/Category of Funding Organization

営利企業/Profit organization

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語
日本


英語
Japan


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語
株式会社カゴメ イノベーション本部 食健康研究部


英語
KAGOME CO.,LTD.
Diet & Well-being Research Department Innovation Division

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
女 子 栄養大学研究倫理審査委員会


英語
Kagawa Nutrition University Research ReviewCommittee

住所/Address

日本語
埼玉県坂戸市千代田3-9-21


英語
3-9-21 Chiyoda Sakado Saitama 350-0288 Japan

電話/Tel

049-289-6041

Email/Email

kenshien@eiyo.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2023 04 01


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled

92

主な結果/Results

日本語


英語

主な結果入力日/Results date posted


結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語


英語

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語


英語

評価項目/Outcome measures

日本語


英語

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

試験終了/Completed

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2023 03 31

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2023 03 08

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2023 04 15

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2024 05 31

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry


データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded

2025 01 31


その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語


英語


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2023 01 30

最終更新日/Last modified on

2024 12 12



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000057158


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000057158