UMIN試験ID | UMIN000050166 |
---|---|
受付番号 | R000057141 |
科学的試験名 | バーチャルリアリティ技術を用いた認知症教育プログラムが看護学生の認知症のある人への態度に及ぼす影響:ランダム化比較試験 |
一般公開日(本登録希望日) | 2023/01/28 |
最終更新日 | 2023/01/28 19:25:02 |
日本語
看護学生におけるバーチャルリアリティ技術を用いた認知症教育プログラムの効果検証
英語
Effects of the dementia educational program using virtual reality (VR) for nursing students
日本語
バーチャルリアリティ技術を用いた認知症教育プログラムの効果検証
英語
Effects of the dementia educational program using virtual reality (VR)
日本語
バーチャルリアリティ技術を用いた認知症教育プログラムが看護学生の認知症のある人への態度に及ぼす影響:ランダム化比較試験
英語
Effectiveness of a dementia educational program using virtual reality technology on the attitude of nursing students toward people living with dementia: A randomized controlled trial
日本語
バーチャルリアリティ技術を用いた認知症教育プログラムが看護学生の認知症のある人への態度に及ぼす影響
英語
Effectiveness of a dementia educational program using virtual reality technology on the attitude of nursing students toward people living with dementia
日本/Japan |
日本語
該当せず
英語
Not applicable
該当せず/Not applicable | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
バーチャルリアリティ技術を使用した認知症教育プログラムが、看護学生の認知症のある人に対する態度、援助行動意図、認知症の知識に与える影響を明らかにすること
英語
To examine the effects of a dementia educational program using virtual reality (VR) of nursing students on attitude toward people living with dementia, intention of helping behavior, and knowledge of dementia.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
実務的/Pragmatic
該当せず/Not applicable
日本語
介入プログラム終了後に測定する「認知症の人に対する態度尺度」によって測られる態度
英語
The attitude measured by Attitude toward People with Dementia after intervention program
日本語
1) 認知症のある人への援助行動意図
2) 認知症の知識
英語
1) Intention of helping behavior for people living with dementia
2) Knowledge of dementia
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
実薬・標準治療対照/Active
はい/YES
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
はい/YES
中央登録/Central registration
4
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
看護学生への授業の中で、ショートフィルムとバーチャルリアリティー(VR)技術を用いた動画を使った教育プログラムを提供する。プログラムには①認知症のある人とその家族についてのショートフィルム、②認知症のある人の目線を体験するVR 動画、③ショートフィルムとVR を視聴して対応や感想を話し合うディスカッションが含まれる。授業の時間は、50分である。
英語
The dementia educational program utilizing short films and videos with virtual reality (VR) technology will be delivered to nursing students in their classes. This program includes (1) short film about people with dementia and their families, (2) VR video that allows students to experience the perspective of a person with dementia, and (3) discussions about responses and impressions after watching the short film and VR. The lectures consist of 50 minutes.
日本語
看護学生への授業の中で、認知症のある人への対応を話し合うカードゲーム(N-impro)を使った教育プログラムを提供する。授業の時間は、50分である。
英語
The dementia educational program using the card game (N-impro) to discuss responses toward people living with dementia will be delivered to nursing students in their classes. The lectures consist of 50 minutes.
日本語
看護学生への授業の中で、人生の最終段階での意思決定方法について話し合うカードゲーム (もしバナゲーム)を使った教育プログラムを提供する。授業の時間は、50分である。
英語
The educational program using the card game (Moshi-bana game) to discuss decision-making at the end of life will be delivered to nursing students in their classes. The lectures consist of 50 minutes.
日本語
看護学生への授業の中で、ショートフィルムとバーチャルリアリティー(VR)技術を用いた動画を使った教育プログラムを提供する。プログラムには①認知症のある人とその家族についてのショートフィルム、②認知症のある人の目線を体験するVR 動画、③ショートフィルムとVR を視聴して対応や感想を話し合うディスカッション、④認知症のある人への対応を話し合うカードゲーム(N-impro)が含まれる。授業の時間は、100分である。
英語
The dementia educational program utilizing short films and videos with virtual reality (VR) technology will be delivered to nursing students in their classes. This program includes (1) short film about people with dementia and their families, (2) VR video that allows students to experience the perspective of a person with dementia, (3) discussions about responses and impressions after watching the short film and VR, and (4) card game (N-impro) to discuss responses toward people living with dementia. The lectures consist of 100 minutes.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
1)プログラムの参加を希望する神奈川県内の大学の看護学生2年生
英語
1) Second-year nursing students from a university in Kanagawa Prefecture who wish to participate in this program
日本語
1) 本研究の趣旨に同意の得られない者
2) プログラム実施日に講義を欠席した者
英語
1) Those who do not agree with the purpose of this study
2) Those who are absent from the lecture on the day conducting this program
120
日本語
名 | 歩 |
ミドルネーム | |
姓 | 五十嵐 |
英語
名 | Ayumi |
ミドルネーム | |
姓 | Igarashi |
日本語
東京大学
英語
The University of Tokyo
日本語
大学院医学系研究科
英語
Graduate School of Medicine
113-0033
日本語
東京都文京区本郷7-3-1
英語
7-3-1 Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo
03-5841-3507
aigarashi@m.u-tokyo.ac.jp
日本語
名 | はるの |
ミドルネーム | |
姓 | 鈴木 |
英語
名 | Haruno |
ミドルネーム | |
姓 | Suzuki |
日本語
東京大学
英語
The University of Tokyo
日本語
大学院医学系研究科
英語
Graduate School of Medicine
113-0033
日本語
東京都文京区本郷7-3-1
英語
7-3-1 Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo
03-5841-3508
haruno@m.u-tokyo.ac.jp
日本語
東京大学
英語
The University of Tokyo
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
MEXT
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
東京大学大学院医学系研究科・医学部倫理委員会
英語
The University of Tokyo, Clinical Research Review Board
日本語
東京都文京区本郷7-3-1
英語
7-3-1 Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo
03-5841-0818
ethics@m.u-tokyo.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2023 | 年 | 01 | 月 | 28 | 日 |
未公表/Unpublished
108
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2022 | 年 | 06 | 月 | 22 | 日 |
2022 | 年 | 06 | 月 | 22 | 日 |
2022 | 年 | 09 | 月 | 30 | 日 |
2022 | 年 | 09 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
2023 | 年 | 01 | 月 | 28 | 日 |
2023 | 年 | 01 | 月 | 28 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000057141
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000057141
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |