UMIN試験ID | UMIN000050218 |
---|---|
受付番号 | R000057135 |
科学的試験名 | 発達障害児のボール運動遂行時の視線行動特性に関する研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2023/02/02 |
最終更新日 | 2024/08/05 10:11:39 |
日本語
Hololens2によるMRを用いたボール運動遂行時の視線運動の研究
英語
HoloLens2 and Mixed Reality Assessment of Ocular Motility While Catching and Throwing Balls
日本語
Hololens2によるボール運動療法の研究
英語
Ball activity therapy with Hololens2 for developmental disabilities
日本語
発達障害児のボール運動遂行時の視線行動特性に関する研究
英語
Identifying Ocular Patterns in Children with Developmental Disabilities During Catching and Throwing Activity
日本語
発達障害児の視線行動特性研究
英語
Identifying Ocular Patterns in Children with Developmental Disabilities
日本/Japan |
日本語
発達性協調運動障害や自閉スペクトラム症を有すると診断を受けた患者
英語
People with Developmental Disabilities, ASD, DCD, or ADHD
リハビリテーション医学/Rehabilitation medicine | 小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究では,ボール運動が苦手な傾向にあり,視線行動が特異で,共同注視やコミュニケーションに難しさを感じている発達性協調運動障害や自閉スペクトラム症の児童を研究対象者として、1)ボール運動遂行時にどのように視線行動を行っているのか,2)ボールや周囲の環境をどのように見ることでより早く正確な予測と判断ができるのか,3)他者と連携したボール運動時には,他者とボールをどのように見ることでスムーズな運動が遂行されているのかについて示唆を得ることを目的とする.そのため,Microsoft HoloLens2(以下, HoloLens2)によるウェアラブル複合現実技術と眼球運動計測技術を用いて,ボール投げの的になる物体をホログラムで映し出し,そのホログラムと環境に対しての瞳孔の動きを計測し,どのように視線を動かし,どこを見ているのか,運動中に自分の周囲にいる他者や環境をどのように見て運動を出現させているのか,ボールや他者をどのように追視するのかを検証することとした.また,医療,教育現場でのICTの活用がますます進む中で,HoloLens2による複合現実技術が,運動の発達に困難を抱える個人に対する適切な指導や研究に有用であるのかを探り,さらには,発達障害児の運動に関する測定や,運動に興味関心を示すような療育方法の開発と支援に役立つ知見を得ることを目的とし,本研究を計画した.
英語
The aims of this study were (1) to investigate eye gaze patterns of persons with ball sports experience, based on virtual augmentation during overhead target throwing and playing catch, and (2) to investigate the usability of the Mixed reality system for motor skills training through throwing and catching activities.
We used the Mixed Reality Tool Kit (MRTK) system, in which we combined a HoloLens2 smart glasses (Microsoft Corporation) with a motion recording capture system.
The MRTK system has the potential to provide motor skills training and to assess the eye movement pattern outside of the clinic. This initial investigation of mixed reality (MR) motor skills training may aid in the development of not only motor skills, but also social skills such as eye contacts and reading facial expression with all children, including those with developmental disabilities.
安全性・有効性/Safety,Efficacy
日本語
英語
日本語
健常者群と発達障害者群の2群間の平均値比較にはt検定およびマンホイットニーのU検定を用いる。共変量の調整のために共分散分析を行う。
ⅰ.ターゲットスロー課題
ターゲットスロー課題の記録については,的を認知した場合の的当て成功数,的を認知しなかった場合の的当て成功数を,それぞれ群間で記録し比較する.
また,インドアティーボール球での5投とミズノ社製ボールでの5投の記録については,的当て成功率と巧緻性運動技能の習熟度を比較する.
ⅱ.キャッチボール課題
キャッチボール課題では,ボール投げ時およびボール捕球時の研究対象者の視線行動について,それぞれの群間で記録し比較する.
また,インドアティーボール球での5投とミズノ社製ボールでの5投の記録について,視線行動の傾向や巧緻性運動技能の習熟度を比較する.
主要評価項目および副次的評価項目において、有意水準は両側検定で 5%未満を統計学的有意であるものとする。
英語
There are two trials we are going to investigate. The first trial was the target throwing task during which each subject was wearing a HoloLens2 to view the virtual target and was allowed 10 throws to try to hit them. The second trial was the playing catch task, which required each subject to throw and catch a ball 10 times. All trials were recorded with HoloLens2 to gather eye gaze data, and digital video cameras to gather skilled movement data. The subjects' eye tracking patterns, as well as the usability and safety of the HoloLens2 in motor skills training, were evaluated.
日本語
英語
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
非ランダム化/Non-randomized
試験参加者がブラインド化されている単盲検/Single blind -participants are blinded
プラセボ・シャム対照/Placebo
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
医療器具・機器/Device,equipment |
日本語
発達性協調運動障害や自閉スペクトラム症を有すると診断を受けた患者である.
本研究では研究対象者から5m離れた場所にホログラムを投影し,ボールを的に投げ当てるタスクにおいての視線行動を把握するため,MRTKに実装されている視線追跡ポインターを用いることで運動遂行中の焦点の位置を視覚化し,視線と追視の動きを確認し,これをHoloLen2に内蔵された録画機能を用いて記録する.また,キャッチボールタスクにおいては,キャッチボール相手とボールに対する視線行動を把握するためホログラムの投影機能は使用せずに,HMDの録画機能にて運動中の視線行動を記録する.
英語
People with Developmental Coordination Disabilities, ASD, or other Developmental Disabilities.
The first trial was the target throwing task during which each subject was wearing a HoloLens2 to view the virtual target and was allowed 10 throws to try to hit them. The second trial was the playing catch task, which required each subject to throw and catch a ball 10 times. All trials were recorded with HoloLens2 to gather eye gaze data, and digital video cameras to gather skilled movement data.
日本語
身体に障害がなく体育授業を含む運動を制限なく行える者であり,発達性協調運動障害や自閉スペクトラム症を有すると診断を受けたことがなく,これらを含む発達障害の症状が認められたことがない.
本研究では研究対象者から5m離れた場所にホログラムを投影し,ボールを的に投げ当てるタスクにおいての視線行動を把握するため,MRTKに実装されている視線追跡ポインターを用いることで運動遂行中の焦点の位置を視覚化し,視線と追視の動きを確認し,これをHoloLen2に内蔵された録画機能を用いて記録する.また,キャッチボールタスクにおいては,キャッチボール相手とボールに対する視線行動を把握するためホログラムの投影機能は使用せずに,HMDの録画機能にて運動中の視線行動を記録する.
英語
Contarl group who have never diagnose with any Developmental Disabilities and There are no limitation to participate to the Physical activities.
The first trial was the target throwing task during which each subject was wearing a HoloLens2 to view the virtual target and was allowed 10 throws to try to hit them. The second trial was the playing catch task, which required each subject to throw and catch a ball 10 times. All trials were recorded with HoloLens2 to gather eye gaze data, and digital video cameras to gather skilled movement data.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
6 | 歳/years-old | 以上/<= |
12 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
選択基準
1-1.発達障害者群
1) 発達性協調運動障害や自閉スペクトラム症を有すると診断を受けた患者である.
2) 群馬大学共同教育学部附属特別支援学校,または,相談支援事業所ひだまりに在籍する者である.
3) 年齢は6歳から12歳である.
4) 性別は問わない.
5) 指示が理解でき全身状態, 精神状態が運動を行える状態にある.
6) 歩行, もしくは立位で1時間の姿勢保持が可能である.
7) 本研究の参加に関して研究対象者本人からインフォームド・アセントを得られており,代諾者から同意が文書で得られている.
1-2.健常者群
1) 年齢は6歳から12歳である.
2) 群馬大学共同教育学部附属小学校、または沼田市立沼田北小学校の通常学級に在籍する者である.
3) 身体に障害がなく体育授業を含む運動を制限なく行える者である.
4)性別は問わない.
5)発達性協調運動障害や自閉スペクトラム症を有すると診断を受けたことがなく,これらを含む発達障害の症状が認められたことがない.
6)本研究の参加に関して研究対象者本人からインフォームド・アセントを得られており,代諾者から同意が文書で得られている.
英語
Criterias of Subject
1-1. Groups with Developmental Disabilities
1) Patients diagnosed with developmental disabilities include developmental coordination disorder, autism spectrum disorder and others.
2) Those who are enrolled in the Gunma university Special Needs School or the Counseling and Support Office Hidamari.
3) Age is 6 to 12 years old.
4) Gender is not required
5) The person is in a state where he can understand instructions and is in a state where he can perform movements.
6) Subject is possible to maintain the posture for 1 hour in a walking or standing.
7) Informed ascent has been obtained from the researcher himself / herself for participation in this study, and written consent has been obtained from the substitute.
1-2. Contrl group
1) They range in age from 6 to 12 years.
2) Students must be enrolled in a regular class at Gunma University Elementary School or Numata Kita Elementary School.
3) Those who have no physical disabilities and can perform exercise including physical education classes without restrictions.
4) Gender is not required
5) Never been diagnosed with developmental coordination disorder or autism spectrum disorder, and have never had symptoms of developmental disabilities including these disorders.
6) Informed ascent has been obtained from the researcher himself / herself regarding participation in this research, and consent has been obtained in writing from the substitute.
日本語
除外基準
2-1.発達障害者群
1)神経疾患を有する患者である.
2)頭部外傷を有する患者である.
3)明らかな意識障害を有する患者である.
4)視覚障害, 視野欠損を有する患者である.
5)両眼での視力が0.6以下である.
6)ホロレンズ2システムがサポートしていない特定種類のコンタクトレンズや眼鏡を使用している者である.
7)その他, 研究者の判断により対象として不適当と判断された.
2-2.健常者群
1)脳や脊髄などの神経疾患を有する.
2)精神疾患を有する.
3)頭部外傷を有する.
4)明らかな意識障害を有する.
5)発達障害を有する.
6)視覚障害, 視野欠損を有する.
7)両眼での視力が0.6以下である.
8)ホロレンズ2システムがサポートしていない特定種類のコンタクトレンズや眼鏡を使用している者である.
9)その他, 研究者の判断により対象として不適当と判断された.
英語
Exclusion Criteria
2-1. Groups with Developmental Disabilities
1) Patients with neurological diseases.
2) Patients with head injury.
3) Patients with obvious impairment of consciousness.
4) Visual impairment, patients with visual field defects.
5) Visual acuity in both eyes is 0.6 or less.
6) Those who use certain types of contact lenses or glasses that are not supported by the HoloLens 2 system.
7) In addition, it was judged to be inappropriate as a subject based on the judgment of the researcher.
2-2. Control group
1) Neurological diseases such as brain or spinal cord.
2) Have a mental illness.
3) Have a head injury.
4) Have obvious impaired consciousness.
5) Developmental disabilities.
6) Visual impairment, with visual field defects.
7) Visual acuity in both eyes is 0.6 or less.
8) Those who use certain types of contact lenses or glasses that are not supported by the HoloLens 2 system.
9) In addition, the researchers judged the subjects to be inappropriate.
40
日本語
名 | 直樹 |
ミドルネーム | |
姓 | 和田 |
英語
名 | Naoki |
ミドルネーム | |
姓 | Wada |
日本語
群馬大学医学部附属病院
英語
Gunma University Medical School Hospital
日本語
リハビリテーション部
英語
Rehabilitation Medicine
371-8511
日本語
群馬県前橋市昭和町三丁目39番地22号
英語
3-39-22 Showa-machi Maebashi-shi, Gunma Japan
027-220-8655
nwada@gunma-u.ac.jp
日本語
名 | 昌之 |
ミドルネーム | |
姓 | 田澤 |
英語
名 | Masayuki |
ミドルネーム | |
姓 | Tazawa |
日本語
群馬大学医学部附属病院
英語
Gunma University Medical School Hospital
日本語
リハビリテーション部
英語
Rehabilitation Medicine
371-8511
日本語
群馬県前橋市昭和町三丁目39番地22号
英語
3-39-22 Showa-machi Maebashi-shi, Gunma Japan
027-220-8655
reha-dr@ml.gunma-u.ac.jp
日本語
群馬大学
英語
Gunma University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
群馬大学
英語
Gunma Univesity
日本語
日本語
自己調達/Self funding
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
群馬大学
英語
Gunma University
日本語
群馬県前橋市昭和町三丁目39番地22号
英語
3-39-22 Showa-machi Maebashi, Gunma Japan
027-220-8655
hitotaisho-ciru@ml.gunma-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
群馬大学大学院医学系研究科リハビリテーション科、群馬大学共同教育学部附属特別支援学校,相談支援事業所ひだまり,群馬大学共同教育学部附属小学校,沼田市立沼田北小学校
2023 | 年 | 02 | 月 | 02 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
Results: Children with DD had a longer QE duration during the Target Throw trial using MR, and they tended to have sufficient motor control skills to release the ball during activity with MR (QE at Target Throw DD vs. Playing Catch DD: MD=0.6365, SE=0.19311, p=0.008).
2024 | 年 | 08 | 月 | 05 | 日 |
日本語
英語
日本語
英語
The study included 40 participants, who were children of 7 to 12 years of age. Among these children, 20 were diagnosed with DD by a pediatrician: 17 male; 3 female; mean age, 8.8 years, SD 0.95, and showed typical development: TD; 17 male; 3 female; mean age, 9.05 years; SD 1.69. Children with DD were recruited from special needs schools in Saitama and Gunma Prefectures in Japan. Participants were required to be able to understand the instruction, have a good general condition, and a stable mental state. They had to maintain good posture while walking or standing for 1 hour as part of their physical activity participation requirements.
日本語
英語
Target Throw Assignment
In the Target Throw trials, participants were instructed to capture and throw balls at holograms displayed in mixed reality using their focused gaze. The distance to the target was set at approximately 5 m. The light balls were thrown 5 times, and the heavy balls were thrown 5 times. The participants were instructed to aim carefully and throw the ball under the guidance of the hologram. The recognition of success was based on the participant focusing on the target for at least 100 ms and hitting the intended target.
Playing Catch Assignment
In the Playing Catch trials, each participant played catch with the researcher while wearing HoloLens 2. The participants stood straight ahead of their opponent and threw a ball toward the researcher. Assuming a distance from the opponent of approximately 5 m, participants performed 5 throws each with a light ball and a heavy ball.
日本語
英語
none
日本語
英語
Gaze Behavior
The participants wore the wearable mixed reality device, securely adjusting it on their heads to ensure that the eyelid shape and pupil movements were accurately recorded for eye gaze measurements. After confirming proper device placement and adjustments, participants were instructed to fixate on the hologram before throwing. The trial was considered successful if the fixation lasted for at least 100 ms as fixed vision.
Performance
The outcome of throwing performance was expressed as a percentage of each trial where the participant successfully hit the hologram target or accurately thrown the ball to the opponent with a controlled vision score. In each trial, success rates for hitting the target and proficiency in fine motor skills were compared between the light and heavy balls in the DD and TD groups.
QE
The onset of QE was defined as the final fixation: approximately 30 cm size of the virtual target and the opponent in front of the participant, before the onset of the fore-swing of the throwing arm. The offset of the QE was defined as the gaze deviating from the target location by more than 1.5 degrees for longer than 100 ms. The duration of QE was the time between the onset and offset of QE. We only measured the trials for which the target was successfully tracked within 1.5 degrees for longer than 100ms.
Release time
The release time was defined as the duration from final eye fixation to ball release. The RT measured the time required for a series of movements, starting from focusing on the target, entering the throwing action, losing focus, swinging the arm, and releasing the ball.
日本語
英語
日本語
英語
限定募集中/Enrolling by invitation
2023 | 年 | 02 | 月 | 02 | 日 |
2022 | 年 | 12 | 月 | 21 | 日 |
2023 | 年 | 02 | 月 | 02 | 日 |
2024 | 年 | 01 | 月 | 10 | 日 |
2024 | 年 | 01 | 月 | 10 | 日 |
2024 | 年 | 01 | 月 | 10 | 日 |
2024 | 年 | 05 | 月 | 01 | 日 |
日本語
本研究について、MRを用いたボール運動の参加に同意した参加者の中から、令和5年6月現在、36例の参加者について実験を実施した。目標数は40であり、研究計画に基づき限定募集の上、実験を継続する。
英語
As of June 2023, experiments were conducted on 36 participants from among the participants who agreed to participate in the ball activity using the MR system. The target number of participants is 40, and the experiment will be continued after limited recruitment based on the research plan.
2023 | 年 | 02 | 月 | 02 | 日 |
2024 | 年 | 08 | 月 | 05 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000057135
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000057135