UMIN試験ID | UMIN000050110 |
---|---|
受付番号 | R000057070 |
科学的試験名 | 保護者の精神保健リテラシーに関する研究(クラスターランダム化比較試験) |
一般公開日(本登録希望日) | 2023/01/23 |
最終更新日 | 2024/11/07 21:59:49 |
日本語
心の健康についての保護者の知識・理解に関する研究(クラスターランダム化比較試験)
英語
Knowledge and understanding of mental health in caregivers (cluster randomized controlled trial)
日本語
心の健康についての保護者の知識・理解に関する研究(クラスターRCT)
英語
Knowledge and understanding of mental health in caregivers (cluster RCT)
日本語
保護者の精神保健リテラシーに関する研究(クラスターランダム化比較試験)
英語
Mental health literacy for caregivers (cluster randomized controlled trial)
日本語
保護者の精神保健リテラシーに関する研究(クラスターRCT)
英語
Mental health literacy for caregivers (cluster RCT)
日本/Japan |
日本語
精神保健リテラシー
英語
Mental health literacy
該当せず/Not applicable | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
思春期の子どもの保護者向けに開発した精神保健リテラシー教育プログラムの効果を検証すること。
英語
To evaluate the effectiveness of a mental health literacy educational program developed for caregivers of adolescents.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
自己記入式質問紙を用いて、精神保健リテラシーを以下のように評価する。
・精神疾患に関する一般的な知識を、本研究向けに作成した質問項目を用いて評価する。
・うつ病の事例を読み、自分の子どもがその事例と同じ状態にあると想定させた上で、(1)子どもの状態に対する偏見的な態度、(2)子どもを助けることへの意識、を評価する。 (1)の評価には、Depression Stigma Scaleの”weak-not-sick”の一部の項目を用いる(Yap et al., 2014)。日本の保護者に尋ねるのに相応しい質問項目と選択肢を選ぶ。より相応しい文言に調整することがある。(2)の評価には本研究向けに作成した質問項目を用いる。
・子どもが心の病気と診断された場合にどのように感じると思うか、を本研究向けに作成した質問を用いて評価する。
アウトカムの測定は介入の前と直後に行う。
Yap et al., International Journal of Methods in Psychiatric Research.2014;23(1):49-61.
英語
Mental health literacy will be assessed using a self-reported questionnaire as follows.
General knowledge about mental health and illnesses will be assessed using items developed for this study by the authors.
After reading a vignette which describes a student with depression, and assuming that a child of respondents is in the same situation as the student in the vignette, (1) stigmatizing attitude towards their child, (2) intention to help their child, will be assessed. For the assessment of (1), some question items will be adapted from the "weak-not-sick" items of the Depression Stigma Scale (Yap et al., 2014). The items and the answer choices that are appropriate to ask caregivers in Japan will be selected, and the wording will be modified so that it is more suitable for them. For (2), items developed for this study will be used.
Acceptance when their child is diagnosed with a mental illness will be assessed using an item developed for this study.
The outcome will be assessed at before and immediately after the intervention.
Yap et al., International Journal of Methods in Psychiatric Research.2014;23(1):49-61.
日本語
英語
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
集団/Cluster
オープン/Open -no one is blinded
プラセボ・シャム対照/Placebo
いいえ/NO
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
介入群
精神保健リテラシーに関する教育プログラムを1回実施する。プログラムには主に次の内容が含まれる。
(1)精神疾患は10代で増えること、(2)精神疾患には5人に1人が罹患し、誰もがかかる可能性があること、(3)精神的健康は生活習慣と関わっていること、(4)子どもの精神不調への対応。
英語
Intervention group
A program regarding mental health literacy will be delivered. Main topics of the program will be as follows: (1) the prevalence of mental illnesses increases in teens, (2) mental illnesses are common diseases that are experienced by 1 in 5 people, (3) mental health is associated with lifestyle, (4) how adults need to deal with child's mental health problems.
日本語
対照群
スマートフォンやタブレットの正しい使い方に関する教育プログラムを実施する。プログラムにはスマートフォンの使いすぎを防ぐ方法などの内容が含まれる。
英語
Control group
A program regarding the appropriate use of smartphones and tablets will be delivered. Topic of the program will include how to prevent their child's overuse of smartphones.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
中学校・高等学校の生徒の保護者であること。
英語
Caregivers of students in junior and senior high schools.
日本語
母国語が日本語以外である人。
英語
People whose mother tongue is not Japanese.
1000
日本語
名 | 司 |
ミドルネーム | |
姓 | 佐々木 |
英語
名 | Tsukasa |
ミドルネーム | |
姓 | Sasaki |
日本語
東京大学
英語
The University of Tokyo
日本語
教育学研究科身体教育学コース
英語
Department of Physical and Health Education, Graduate School of Education
113-0033
日本語
東京都文京区本郷7-3-1
英語
7-3-1 Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo
03-5841-3985
psytokyo@yahoo.co.jp
日本語
名 | 司 |
ミドルネーム | |
姓 | 佐々木 |
英語
名 | Sasaki |
ミドルネーム | |
姓 | Tsukasa |
日本語
東京大学
英語
The University of Tokyo
日本語
教育学研究科身体教育学コース
英語
Department of Physical and Health Education, Graduate School of Education
113-0033
日本語
東京都文京区本郷7-3-1
英語
7-3-1 Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo
03-5841-3985
psytokyo@yahoo.co.jp
日本語
東京大学
英語
The University of Tokyo
日本語
日本語
教育学研究科身体教育学コース健康教育学分野
日本語
佐々木 司
英語
Tsukasa Sasaki
日本語
文部科学省
英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
東京大学倫理審査専門委員会
英語
Research Ethics Committee of the University of Tokyo
日本語
113-8654 東京都文京区本郷7-3-1
英語
7-3-1 Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo, 113-8654
03-5841-0284
lifescience.adm@gs.mail.u-tokyo.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2023 | 年 | 01 | 月 | 23 | 日 |
未公表/Unpublished
1835
日本語
英語
遅れる予定/Delay expected |
日本語
現在、論文化を行っているため。
英語
We are currently in the process of writing a paper.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2023 | 年 | 01 | 月 | 18 | 日 |
2022 | 年 | 12 | 月 | 16 | 日 |
2023 | 年 | 01 | 月 | 27 | 日 |
2023 | 年 | 04 | 月 | 28 | 日 |
2023 | 年 | 07 | 月 | 26 | 日 |
日本語
倫理審査時のタイトルは「教員および保護者の精神保健リテラシーに関する研究」であり、今回登録時のタイトルとは異なる(本研究は保護者のみを対象とするため)。
英語
Scientific Title of the present registration is different from the title submitted to the research ethics committee ("Mental health literacy for school teachers and caregivers"), since only caregivers will be targeted to this study.
2023 | 年 | 01 | 月 | 23 | 日 |
2024 | 年 | 11 | 月 | 07 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000057070
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000057070