UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000050110
受付番号 R000057070
科学的試験名 保護者の精神保健リテラシーに関する研究(クラスターランダム化比較試験)
一般公開日(本登録希望日) 2023/01/23
最終更新日 2024/11/07 21:59:49

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
心の健康についての保護者の知識・理解に関する研究(クラスターランダム化比較試験)


英語
Knowledge and understanding of mental health in caregivers (cluster randomized controlled trial)

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
心の健康についての保護者の知識・理解に関する研究(クラスターRCT)


英語
Knowledge and understanding of mental health in caregivers (cluster RCT)

科学的試験名/Scientific Title

日本語
保護者の精神保健リテラシーに関する研究(クラスターランダム化比較試験)


英語
Mental health literacy for caregivers (cluster randomized controlled trial)

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
保護者の精神保健リテラシーに関する研究(クラスターRCT)


英語
Mental health literacy for caregivers (cluster RCT)

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
精神保健リテラシー


英語
Mental health literacy

疾患区分1/Classification by specialty

該当せず/Not applicable 成人/Adult

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
思春期の子どもの保護者向けに開発した精神保健リテラシー教育プログラムの効果を検証すること。


英語
To evaluate the effectiveness of a mental health literacy educational program developed for caregivers of adolescents.

目的2/Basic objectives2

有効性/Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1


試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
自己記入式質問紙を用いて、精神保健リテラシーを以下のように評価する。

・精神疾患に関する一般的な知識を、本研究向けに作成した質問項目を用いて評価する。
・うつ病の事例を読み、自分の子どもがその事例と同じ状態にあると想定させた上で、(1)子どもの状態に対する偏見的な態度、(2)子どもを助けることへの意識、を評価する。 (1)の評価には、Depression Stigma Scaleの”weak-not-sick”の一部の項目を用いる(Yap et al., 2014)。日本の保護者に尋ねるのに相応しい質問項目と選択肢を選ぶ。より相応しい文言に調整することがある。(2)の評価には本研究向けに作成した質問項目を用いる。
・子どもが心の病気と診断された場合にどのように感じると思うか、を本研究向けに作成した質問を用いて評価する。

アウトカムの測定は介入の前と直後に行う。

Yap et al., International Journal of Methods in Psychiatric Research.2014;23(1):49-61.


英語
Mental health literacy will be assessed using a self-reported questionnaire as follows.

General knowledge about mental health and illnesses will be assessed using items developed for this study by the authors.

After reading a vignette which describes a student with depression, and assuming that a child of respondents is in the same situation as the student in the vignette, (1) stigmatizing attitude towards their child, (2) intention to help their child, will be assessed. For the assessment of (1), some question items will be adapted from the "weak-not-sick" items of the Depression Stigma Scale (Yap et al., 2014). The items and the answer choices that are appropriate to ask caregivers in Japan will be selected, and the wording will be modified so that it is more suitable for them. For (2), items developed for this study will be used.

Acceptance when their child is diagnosed with a mental illness will be assessed using an item developed for this study.

The outcome will be assessed at before and immediately after the intervention.

Yap et al., International Journal of Methods in Psychiatric Research.2014;23(1):49-61.

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語


英語


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

並行群間比較/Parallel

ランダム化/Randomization

ランダム化/Randomized

ランダム化の単位/Randomization unit

集団/Cluster

ブラインド化/Blinding

オープン/Open -no one is blinded

コントロール/Control

プラセボ・シャム対照/Placebo

層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation

いいえ/NO

試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms

2

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

その他/Other

介入1/Interventions/Control_1

日本語
介入群
精神保健リテラシーに関する教育プログラムを1回実施する。プログラムには主に次の内容が含まれる。
(1)精神疾患は10代で増えること、(2)精神疾患には5人に1人が罹患し、誰もがかかる可能性があること、(3)精神的健康は生活習慣と関わっていること、(4)子どもの精神不調への対応。


英語
Intervention group
A program regarding mental health literacy will be delivered. Main topics of the program will be as follows: (1) the prevalence of mental illnesses increases in teens, (2) mental illnesses are common diseases that are experienced by 1 in 5 people, (3) mental health is associated with lifestyle, (4) how adults need to deal with child's mental health problems.

介入2/Interventions/Control_2

日本語
対照群
スマートフォンやタブレットの正しい使い方に関する教育プログラムを実施する。プログラムにはスマートフォンの使いすぎを防ぐ方法などの内容が含まれる。


英語
Control group
A program regarding the appropriate use of smartphones and tablets will be delivered. Topic of the program will include how to prevent their child's overuse of smartphones.

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit


適用なし/Not applicable

年齢(上限)/Age-upper limit


適用なし/Not applicable

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
中学校・高等学校の生徒の保護者であること。


英語
Caregivers of students in junior and senior high schools.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
母国語が日本語以外である人。


英語
People whose mother tongue is not Japanese.

目標参加者数/Target sample size

1000


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
ミドルネーム
佐々木


英語
Tsukasa
ミドルネーム
Sasaki

所属組織/Organization

日本語
東京大学


英語
The University of Tokyo

所属部署/Division name

日本語
教育学研究科身体教育学コース


英語
Department of Physical and Health Education, Graduate School of Education

郵便番号/Zip code

113-0033

住所/Address

日本語
東京都文京区本郷7-3-1


英語
7-3-1 Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo

電話/TEL

03-5841-3985

Email/Email

psytokyo@yahoo.co.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
ミドルネーム
佐々木


英語
Sasaki
ミドルネーム
Tsukasa

組織名/Organization

日本語
東京大学


英語
The University of Tokyo

部署名/Division name

日本語
教育学研究科身体教育学コース


英語
Department of Physical and Health Education, Graduate School of Education

郵便番号/Zip code

113-0033

住所/Address

日本語
東京都文京区本郷7-3-1


英語
7-3-1 Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo

電話/TEL

03-5841-3985

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

psytokyo@yahoo.co.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
東京大学


英語
The University of Tokyo

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語


部署名/Department

日本語
教育学研究科身体教育学コース健康教育学分野


個人名/Personal name

日本語
佐々木 司


英語
Tsukasa Sasaki


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
文部科学省


英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

日本の官庁/Japanese Governmental office

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
東京大学倫理審査専門委員会


英語
Research Ethics Committee of the University of Tokyo

住所/Address

日本語
113-8654 東京都文京区本郷7-3-1


英語
7-3-1 Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo, 113-8654

電話/Tel

03-5841-0284

Email/Email

lifescience.adm@gs.mail.u-tokyo.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2023 01 23


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled

1835

主な結果/Results

日本語


英語

主な結果入力日/Results date posted


結果掲載遅延/Results Delayed

遅れる予定/Delay expected

結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語
現在、論文化を行っているため。


英語
We are currently in the process of writing a paper.

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語


英語

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語


英語

評価項目/Outcome measures

日本語


英語

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2023 01 18

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2022 12 16

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2023 01 27

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2023 04 28

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry

2023 07 26

データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded



その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語
倫理審査時のタイトルは「教員および保護者の精神保健リテラシーに関する研究」であり、今回登録時のタイトルとは異なる(本研究は保護者のみを対象とするため)。


英語
Scientific Title of the present registration is different from the title submitted to the research ethics committee ("Mental health literacy for school teachers and caregivers"), since only caregivers will be targeted to this study.


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2023 01 23

最終更新日/Last modified on

2024 11 07



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000057070


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000057070