UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000049765
受付番号 R000056685
科学的試験名 ゲーミフィケーションが医学生の診断意思決定とコスト削減に及ぼす影響-横断研究
一般公開日(本登録希望日) 2022/12/14
最終更新日 2023/06/14 16:50:38

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
ゲーミフィケーションが医学生の診断意思決定とコスト削減に及ぼす影響-横断研究


英語
The Influence of Gamification on Medical Students' Diagnostic Decision Making and Cost Reduction: A Cross-sectional Survey

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
ゲーミフィケーションが医学生の診断意思決定とコスト削減に及ぼす影響


英語
The Influence of Gamification on Medical Students' Diagnostic Decision Making and Cost Reduction

科学的試験名/Scientific Title

日本語
ゲーミフィケーションが医学生の診断意思決定とコスト削減に及ぼす影響-横断研究


英語
The Influence of Gamification on Medical Students' Diagnostic Decision Making and Cost Reduction: A Cross-sectional Survey

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
ゲーミフィケーションが医学生の診断意思決定とコスト削減に及ぼす影響


英語
The Influence of Gamification on Medical Students' Diagnostic Decision Making and Cost Reduction

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
臨床推論


英語
diagnostic reasoning

疾患区分1/Classification by specialty

内科学一般/Medicine in general 成人/Adult

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
ゲーミフィケーションは, 学習課題に対するモチベーションやエンゲージメントの向上, 時間の経過に伴う楽しみの増加によって肯定的な学習成果をもたらす. 本研究の目的は, 医学生の臨床推論教育において, ケースシナリオにおける診断の意思決定とコスト削減に対するゲーミフィケーションの効果を調査することである.


英語
The gamification of learning outcomes has been positive by increasing motivation and engagement in learning tasks, as well as enjoyment over time. This study aimed to investigate the effects of gamification on diagnostic decision-making and cost reduction in case scenarios.

目的2/Basic objectives2

有効性/Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1


試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
ゲーミフィケーションが診断の意思決定と医療費削減に及ぼす効果を調査するために, ケースシナリオを用いた横断研究を実施した. 対象者は, 千葉大学医学部附属病院での臨床実習に参加した30名の医学生である. 対象者は, 14のグループに無作為に割り当てられた. ゲーミフィケーションの場では, 意思決定カード(Decision Making Card; DMC)が使用された. DMCには, 表面に臨床情報の見出しと医療費, 裏面に臨床情報の詳細が記載されている. まず, 各グループに簡単な臨床情報(年齢, 性別, 主訴, 現病歴)をケースシナリオで提供した. その後, DMCが配布され, 順番にどのカードを選ぶかを決定した. そして, 医療費の合計を点数化した. 教員は, カードを選んだ過程について, 学生にデブリーフィングを実施した. 4つのケースシナリオを実施し, 各グループが回答する順番はランダムに実施した. 教育介入前後での, 効果的な臨床的意思決定の自信度, 臨床推論に関する意思決定を学ぶ動機, 医療費に関する意識について7段階リッカートスケールを用いて評価した.


英語
A cross-sectional study was conducted to investigate the effects of gamification on diagnostic decision-making and medical cost reduction in case scenarios. Participants comprised 30 medical students participating in clinical clerkship. They were randomly assigned to 14 small group teams. Use of decision-making cards (DMCs) was gamified. The DMCs had the clinical information heading and medical cost on the front and details of clinical information on the back of the cards. First, each team was provided brief clinical information (age, gender, chief complaint, and history of present illness) in case scenarios. Subsequently, DMCs were distributed to them and they decided which cards to choose in turn. Then, the correct final diagnosis, the total number of cards drawn, and the total medical cost were scored. Faculty members debriefed the students about the process of the cards chosen. Four case scenarios were implemented and the order in which each team answered was randomized. Students completed a questionnaire about confidence in effective clinical decision-making, motivation to learn diagnostic decision-making, and awareness of medical cost before and after the educational intervention.

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語


英語


基本事項/Base

試験の種類/Study type

観察/Observational


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design


ランダム化/Randomization


ランダム化の単位/Randomization unit


ブラインド化/Blinding


コントロール/Control


層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms


介入の目的/Purpose of intervention


介入の種類/Type of intervention


介入1/Interventions/Control_1

日本語


英語

介入2/Interventions/Control_2

日本語


英語

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

22 歳/years-old 以上/<=

年齢(上限)/Age-upper limit

31 歳/years-old 以下/>=

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
対象者は, 千葉大学医学部附属病院での臨床実習に参加した30名の医学生である.


英語
Participants comprised 30 medical students participating in clinical clerkship.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
何らかの理由でいずれかのケースシナリオに参加できなかった学生は, 本研究から除外した.


英語
Students who could not participate in any of the case scenarios for any reason were excluded from the study.

目標参加者数/Target sample size

34


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
晃介
ミドルネーム
石塚


英語
Kosuke
ミドルネーム
Ishizuka

所属組織/Organization

日本語
千葉大学医学部附属病院


英語
Chiba University Hospital

所属部署/Division name

日本語
総合診療科


英語
Department of General Medicine

郵便番号/Zip code

260-8677

住所/Address

日本語
千葉県千葉市中央区亥鼻1-8-1


英語
1-8-1, Inohana, Chuo-ku, Chiba-city, Chiba pref. Japan

電話/TEL

+81432227171

Email/Email

e103007c@yokohama-cu.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
晃介
ミドルネーム
石塚


英語
Kosuke
ミドルネーム
Ishizuka

組織名/Organization

日本語
千葉大学医学部附属病院


英語
Chiba University Hospital

部署名/Division name

日本語
総合診療科


英語
Department of General Medicine

郵便番号/Zip code

260-8677

住所/Address

日本語
千葉県千葉市中央区亥鼻1-8-1


英語
1-8-1, Inohana, Chuo-ku, Chiba-city, Chiba pref. Japan

電話/TEL

+81432227171

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

e103007c@yokohama-cu.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
千葉大学


英語
Chiba University

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語


部署名/Department

日本語


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
千葉大学


英語
Chiba University

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

その他/Other

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
千葉大学医学部附属病院


英語
Chiba University Hospital

住所/Address

日本語
千葉県千葉市中央区亥鼻1-8-1


英語
1-8-1, Inohana, Chuo-ku, Chiba-city, Chiba pref. Japan

電話/Tel

+81432227171

Email/Email

e103007c@yokohama-cu.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2022 12 14


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

中間解析等の途中公開/Partially published


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled

30

主な結果/Results

日本語
教育介入前後で,効果的な臨床判断への自信,診断判断の学習意欲,医療費意識は,教育介入後に有意に高まった(それぞれ2.9 ± 0.2 → 3.6 ± 0.2,5.8 ± 0.1 → 6.2 ± 0.2,3.3 ± 0.2 → 4.8 ± 0.2,p<0.01 ).平均総費用は,最後に取り組んだ臨床ケースで,最初に取り組んだケースと比較して有意に減少した(11,921円→8,895円,p<0.05).


英語
Confidence in effective clinical decision-making, motivation to learn diagnostic decision-making, and awareness of medical cost before and after the educational intervention were significantly higher after the educational intervention. The average total cost decreased significantly in the clinical case scenario tackled last compared to the tackled first.

主な結果入力日/Results date posted

2022 12 13

結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語


英語

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語


英語

評価項目/Outcome measures

日本語


英語

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

試験終了/Completed

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2019 10 31

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2021 06 29

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2019 11 01

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2022 12 31

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry


データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded



その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語
ゲーミフィケーションが診断の意思決定と医療費削減に及ぼす効果を調査するために, ケースシナリオを用いた横断研究を実施した. 対象者は, 千葉大学医学部附属病院での臨床実習に参加した30名の医学生である. 対象者は, 14のグループに無作為に割り当てられた. ゲーミフィケーションの場では, 意思決定カード(Decision Making Card; DMC)が使用された. DMCには, 表面に臨床情報の見出しと医療費, 裏面に臨床情報の詳細が記載されている. まず, 各グループに簡単な臨床情報(年齢, 性別, 主訴, 現病歴)をケースシナリオで提供した. その後, DMCが配布され, 順番にどのカードを選ぶかを決定した. そして, 医療費の合計を点数化した. 教員は, カードを選んだ過程について, 学生にデブリーフィングを実施した. 4つのケースシナリオを実施し, 各グループが回答する順番はランダムに実施した. 教育介入前後での, 効果的な臨床的意思決定の自信度, 臨床推論に関する意思決定を学ぶ動機, 医療費に関する意識について7段階リッカートスケールを用いて評価した.


英語
A cross-sectional study was conducted to investigate the effects of gamification on diagnostic decision-making and medical cost reduction in case scenarios. Participants comprised 30 medical students participating in clinical clerkship. They were randomly assigned to 14 small group teams. Use of decision-making cards (DMCs) was gamified. The DMCs had the clinical information heading and medical cost on the front and details of clinical information on the back of the cards. First, each team was provided brief clinical information (age, gender, chief complaint, and history of present illness) in case scenarios. Subsequently, DMCs were distributed to them and they decided which cards to choose in turn. Then, the correct final diagnosis, the total number of cards drawn, and the total medical cost were scored. Faculty members debriefed the students about the process of the cards chosen. Four case scenarios were implemented and the order in which each team answered was randomized. Students completed a questionnaire about confidence in effective clinical decision-making, motivation to learn diagnostic decision-making, and awareness of medical cost before and after the educational intervention.


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2022 12 13

最終更新日/Last modified on

2023 06 14



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000056685


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000056685