UMIN試験ID | UMIN000049765 |
---|---|
受付番号 | R000056685 |
科学的試験名 | ゲーミフィケーションが医学生の診断意思決定とコスト削減に及ぼす影響-横断研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2022/12/14 |
最終更新日 | 2023/06/14 16:50:38 |
日本語
ゲーミフィケーションが医学生の診断意思決定とコスト削減に及ぼす影響-横断研究
英語
The Influence of Gamification on Medical Students' Diagnostic Decision Making and Cost Reduction: A Cross-sectional Survey
日本語
ゲーミフィケーションが医学生の診断意思決定とコスト削減に及ぼす影響
英語
The Influence of Gamification on Medical Students' Diagnostic Decision Making and Cost Reduction
日本語
ゲーミフィケーションが医学生の診断意思決定とコスト削減に及ぼす影響-横断研究
英語
The Influence of Gamification on Medical Students' Diagnostic Decision Making and Cost Reduction: A Cross-sectional Survey
日本語
ゲーミフィケーションが医学生の診断意思決定とコスト削減に及ぼす影響
英語
The Influence of Gamification on Medical Students' Diagnostic Decision Making and Cost Reduction
日本/Japan |
日本語
臨床推論
英語
diagnostic reasoning
内科学一般/Medicine in general | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
ゲーミフィケーションは, 学習課題に対するモチベーションやエンゲージメントの向上, 時間の経過に伴う楽しみの増加によって肯定的な学習成果をもたらす. 本研究の目的は, 医学生の臨床推論教育において, ケースシナリオにおける診断の意思決定とコスト削減に対するゲーミフィケーションの効果を調査することである.
英語
The gamification of learning outcomes has been positive by increasing motivation and engagement in learning tasks, as well as enjoyment over time. This study aimed to investigate the effects of gamification on diagnostic decision-making and cost reduction in case scenarios.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
ゲーミフィケーションが診断の意思決定と医療費削減に及ぼす効果を調査するために, ケースシナリオを用いた横断研究を実施した. 対象者は, 千葉大学医学部附属病院での臨床実習に参加した30名の医学生である. 対象者は, 14のグループに無作為に割り当てられた. ゲーミフィケーションの場では, 意思決定カード(Decision Making Card; DMC)が使用された. DMCには, 表面に臨床情報の見出しと医療費, 裏面に臨床情報の詳細が記載されている. まず, 各グループに簡単な臨床情報(年齢, 性別, 主訴, 現病歴)をケースシナリオで提供した. その後, DMCが配布され, 順番にどのカードを選ぶかを決定した. そして, 医療費の合計を点数化した. 教員は, カードを選んだ過程について, 学生にデブリーフィングを実施した. 4つのケースシナリオを実施し, 各グループが回答する順番はランダムに実施した. 教育介入前後での, 効果的な臨床的意思決定の自信度, 臨床推論に関する意思決定を学ぶ動機, 医療費に関する意識について7段階リッカートスケールを用いて評価した.
英語
A cross-sectional study was conducted to investigate the effects of gamification on diagnostic decision-making and medical cost reduction in case scenarios. Participants comprised 30 medical students participating in clinical clerkship. They were randomly assigned to 14 small group teams. Use of decision-making cards (DMCs) was gamified. The DMCs had the clinical information heading and medical cost on the front and details of clinical information on the back of the cards. First, each team was provided brief clinical information (age, gender, chief complaint, and history of present illness) in case scenarios. Subsequently, DMCs were distributed to them and they decided which cards to choose in turn. Then, the correct final diagnosis, the total number of cards drawn, and the total medical cost were scored. Faculty members debriefed the students about the process of the cards chosen. Four case scenarios were implemented and the order in which each team answered was randomized. Students completed a questionnaire about confidence in effective clinical decision-making, motivation to learn diagnostic decision-making, and awareness of medical cost before and after the educational intervention.
日本語
英語
観察/Observational
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
22 | 歳/years-old | 以上/<= |
31 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
対象者は, 千葉大学医学部附属病院での臨床実習に参加した30名の医学生である.
英語
Participants comprised 30 medical students participating in clinical clerkship.
日本語
何らかの理由でいずれかのケースシナリオに参加できなかった学生は, 本研究から除外した.
英語
Students who could not participate in any of the case scenarios for any reason were excluded from the study.
34
日本語
名 | 晃介 |
ミドルネーム | |
姓 | 石塚 |
英語
名 | Kosuke |
ミドルネーム | |
姓 | Ishizuka |
日本語
千葉大学医学部附属病院
英語
Chiba University Hospital
日本語
総合診療科
英語
Department of General Medicine
260-8677
日本語
千葉県千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1, Inohana, Chuo-ku, Chiba-city, Chiba pref. Japan
+81432227171
e103007c@yokohama-cu.ac.jp
日本語
名 | 晃介 |
ミドルネーム | |
姓 | 石塚 |
英語
名 | Kosuke |
ミドルネーム | |
姓 | Ishizuka |
日本語
千葉大学医学部附属病院
英語
Chiba University Hospital
日本語
総合診療科
英語
Department of General Medicine
260-8677
日本語
千葉県千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1, Inohana, Chuo-ku, Chiba-city, Chiba pref. Japan
+81432227171
e103007c@yokohama-cu.ac.jp
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
千葉大学医学部附属病院
英語
Chiba University Hospital
日本語
千葉県千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1, Inohana, Chuo-ku, Chiba-city, Chiba pref. Japan
+81432227171
e103007c@yokohama-cu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2022 | 年 | 12 | 月 | 14 | 日 |
中間解析等の途中公開/Partially published
30
日本語
教育介入前後で,効果的な臨床判断への自信,診断判断の学習意欲,医療費意識は,教育介入後に有意に高まった(それぞれ2.9 ± 0.2 → 3.6 ± 0.2,5.8 ± 0.1 → 6.2 ± 0.2,3.3 ± 0.2 → 4.8 ± 0.2,p<0.01 ).平均総費用は,最後に取り組んだ臨床ケースで,最初に取り組んだケースと比較して有意に減少した(11,921円→8,895円,p<0.05).
英語
Confidence in effective clinical decision-making, motivation to learn diagnostic decision-making, and awareness of medical cost before and after the educational intervention were significantly higher after the educational intervention. The average total cost decreased significantly in the clinical case scenario tackled last compared to the tackled first.
2022 | 年 | 12 | 月 | 13 | 日 |
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2019 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
2021 | 年 | 06 | 月 | 29 | 日 |
2019 | 年 | 11 | 月 | 01 | 日 |
2022 | 年 | 12 | 月 | 31 | 日 |
日本語
ゲーミフィケーションが診断の意思決定と医療費削減に及ぼす効果を調査するために, ケースシナリオを用いた横断研究を実施した. 対象者は, 千葉大学医学部附属病院での臨床実習に参加した30名の医学生である. 対象者は, 14のグループに無作為に割り当てられた. ゲーミフィケーションの場では, 意思決定カード(Decision Making Card; DMC)が使用された. DMCには, 表面に臨床情報の見出しと医療費, 裏面に臨床情報の詳細が記載されている. まず, 各グループに簡単な臨床情報(年齢, 性別, 主訴, 現病歴)をケースシナリオで提供した. その後, DMCが配布され, 順番にどのカードを選ぶかを決定した. そして, 医療費の合計を点数化した. 教員は, カードを選んだ過程について, 学生にデブリーフィングを実施した. 4つのケースシナリオを実施し, 各グループが回答する順番はランダムに実施した. 教育介入前後での, 効果的な臨床的意思決定の自信度, 臨床推論に関する意思決定を学ぶ動機, 医療費に関する意識について7段階リッカートスケールを用いて評価した.
英語
A cross-sectional study was conducted to investigate the effects of gamification on diagnostic decision-making and medical cost reduction in case scenarios. Participants comprised 30 medical students participating in clinical clerkship. They were randomly assigned to 14 small group teams. Use of decision-making cards (DMCs) was gamified. The DMCs had the clinical information heading and medical cost on the front and details of clinical information on the back of the cards. First, each team was provided brief clinical information (age, gender, chief complaint, and history of present illness) in case scenarios. Subsequently, DMCs were distributed to them and they decided which cards to choose in turn. Then, the correct final diagnosis, the total number of cards drawn, and the total medical cost were scored. Faculty members debriefed the students about the process of the cards chosen. Four case scenarios were implemented and the order in which each team answered was randomized. Students completed a questionnaire about confidence in effective clinical decision-making, motivation to learn diagnostic decision-making, and awareness of medical cost before and after the educational intervention.
2022 | 年 | 12 | 月 | 13 | 日 |
2023 | 年 | 06 | 月 | 14 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000056685
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000056685