UMIN試験ID | UMIN000049762 |
---|---|
受付番号 | R000056532 |
科学的試験名 | 通常学級における発達障害をもつ又はその傾向を示す児童のためのE-ラーニング・ティーチャートレーングについて: 無作為化比較フィジビリティスタディー |
一般公開日(本登録希望日) | 2022/12/13 |
最終更新日 | 2022/12/13 15:39:16 |
日本語
通常学級における発達障害をもつ又はその傾向を示す児童のためのE-ラーニング・ティーチャートレーングについて: 無作為化比較フィジビリティスタディー
英語
E-learning teacher training for children with or showing a tendency of developmental disorders in the regular classroom: a randomised controlled feasibility study
日本語
通常学級における発達障害をもつ又はその傾向を示す児童のためのE-ラーニング・ティーチャートレーングについて: 無作為化比較フィジビリティスタディー
英語
E-learning teacher training for children with or showing a tendency of developmental disorders in the regular classroom: a randomised controlled feasibility study
日本語
通常学級における発達障害をもつ又はその傾向を示す児童のためのE-ラーニング・ティーチャートレーングについて: 無作為化比較フィジビリティスタディー
英語
E-learning teacher training for children with or showing a tendency of developmental disorders in the regular classroom: a randomised controlled feasibility study
日本語
通常学級における発達障害をもつ又はその傾向を示す児童のためのE-ラーニング・ティーチャートレーングについて: 無作為化比較フィジビリティスタディー
英語
E-learning teacher training for children with or showing a tendency of developmental disorders in the regular classroom: a randomised controlled feasibility study
日本/Japan |
日本語
神経発達症
英語
Neurodevelopmental disorders
小児科学/Pediatrics | 精神神経科学/Psychiatry |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究では、小学校通常学級担当教師に、e-ラーニング・ティーチャートレーニング(e-LTT)を実施し、フィジビリティスタディーとして、研究手順の実行可能性と介入プログラムの受容性の確認をする。
英語
This study implements e-learning teacher training (e-LTT) for regular primary school teachers and checks the feasibility of the research procedure and the acceptability of the intervention program, as a feasibility study.
その他/Others
日本語
研究手順の実行可能性と介入プログラムの受容性の確認をする。
英語
This study checks the feasibility of the research procedure and the acceptability of the intervention program.
探索的/Exploratory
日本語
・研究手順の実行可能性と介入プログラムの受容性
評価の時期(介入開始から10週後)
・教師のクラスルームマネージメント方略使用頻度
評価の時期(介入開始前、介入開始から10週後、介入開始から16週後)
英語
-Feasibility of research procedures and acceptability of the intervention program
Evaluation time (10 weeks after the start of the intervention)
-Teachers' frequency of use of classroom management strategies
Evaluation time (Before the intervention, 10 weeks after the start of the intervention, 16 weeks after the start of the intervention)
日本語
・教師のe-LTT受講の様子
評価の時期(介入開始から10週後)
・教師の自己効力感,
・教師のストレス,
・教師のバーンアウト
評価の時期(介入開始前、介入開始から10週後、介入開始から16週後)
英語
-Teachers' performance in taking e-LTT
Evaluation time (10 weeks after the start of the intervention)
-Teachers' self-efficacy,
-Teachers' stress,
-Teachers' burnout
Evaluation time (Before the intervention, 10 weeks after the start of the intervention, 16 weeks after the start of the intervention)
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
集団/Cluster
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
手技/Maneuver |
日本語
介入期間:10週間
介入内容:e-ラーニングティーチャートレーニングプログラム
(動画配信20分*5回、TV会議式コンサルテーション70分*5回)
英語
Intervention period: 10 weeks
Intervention content: e-Learning Teacher Training Program
(20 minutes of video-learning times 5, 70 minutes of consultation with TV conference system times 5)
日本語
統制群:介入群がトレーニングを受ける10週間とフォローアップの6週間の期間後に、動画配信20分*5回のプログラム受講が可能になる
英語
Control group: after the 10 weeks of the intervention group's receiving training and 6 weeks of follow-up, this group will be able to attend the program for 20 minutes times 5 of video-learning.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
20 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
担当児童のなかにADHDやASDの診断または傾向を示す児童がおり、その対応方法を学ぶことを希望している通常学級担当の教師
英語
Regular classroom teachers who have children in their class who have a diagnosis or tendency toward ADHD or ASD and wish to learn how to deal with them
日本語
*過去2ヶ月以内から研究終了までの間にTTを受講した/する場合
*リクルートからフォローアップのデータ収集終了までの期間、週4日以上の勤務形態でない場合
*日本語によるプログラム受講が難しい場合
*重篤な精神疾患などがあり、TT参加が難しい場合
英語
*If they have taken / will take TT within the past 2 months to the end of the study
*If they are not working for more than 4 days a week from the time of recruitment to the end of follow-up data collection
*If they have difficulty attending the program in Japanese
*If they have a serious mental illness that makes it difficult for them to participate in TT
40
日本語
名 | 石井 |
ミドルネーム | |
姓 | 篤子 |
英語
名 | Atsuko |
ミドルネーム | |
姓 | Ishii |
日本語
大阪大学大学院連合小児発達学研究科
英語
United Graduate School of Child Development,
Osaka University
日本語
附属子どものこころの分子統御機構研究センター
英語
Molecular Research Center for Children's Mental Development
565-0871
日本語
大阪府吹田市山田丘2番2号
英語
2-2, Yamadaoka, Suita City, Osaka
06-6879-3863
aishii@kokoro.med.osaka-u.ac.jp
日本語
名 | 石井 |
ミドルネーム | |
姓 | 篤子 |
英語
名 | Atsuko |
ミドルネーム | |
姓 | Ishii |
日本語
大阪大学大学院連合小児発達学研究科
英語
United Graduate School of Child Development, Osaka University
日本語
附属子どものこころの分子統御機構研究センター
英語
Molecular Research Center for Children's Mental Development
565-0871
日本語
大阪府吹田市山田丘2番2号
英語
2-2, Yamadaoka, Suita City, Osaka
06-6879-3863
aishii@kokoro.med.osaka-u.ac.jp
日本語
大阪大学
英語
Osaka University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
科学技術振興機構
英語
Japan Science and Technology Agency
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
大阪大学大学院人間科学研究科
英語
Graduate School of Human Science, Osaka University
日本語
大阪府吹田市山田丘1-2
英語
1-2, Yamadaoka, Suita City, Osaka
06-6879-8120
n/a
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2022 | 年 | 12 | 月 | 13 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
一般募集中/Open public recruiting
2022 | 年 | 07 | 月 | 15 | 日 |
2022 | 年 | 08 | 月 | 02 | 日 |
2022 | 年 | 12 | 月 | 13 | 日 |
2025 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2022 | 年 | 12 | 月 | 13 | 日 |
2022 | 年 | 12 | 月 | 13 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000056532
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000056532