UMIN試験ID | UMIN000049182 |
---|---|
受付番号 | R000056019 |
科学的試験名 | 小学生を対象とした認知行動療法に基づく不安の予防教育プログラム「勇者の旅」e-learning版の実施可能性研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2022/10/11 |
最終更新日 | 2024/10/13 10:56:44 |
日本語
小学生を対象とした認知行動療法に基づく不安の予防教育プログラム「勇者の旅」e-learning版の実施可能性研究
英語
A feasibility study of the "Journey of the Brave" e-Learning Edition, a preventive education program on anxiety based on cognitive behavior therapy for Japanese Primary School Children
日本語
小学生を対象とした認知行動療法に基づく不安の予防教育プログラム「勇者の旅」e-learning版の実施可能性研究
英語
A feasibility study of the "JOB" e-Learning Edition, a preventive education program on anxiety based on cognitive behavior therapy for Japanese Primary School Children
日本語
小学生を対象とした認知行動療法に基づく不安の予防教育プログラム「勇者の旅」e-learning版の実施可能性研究
英語
A feasibility study of the "Journey of the Brave" e-Learning Edition, a preventive education program on anxiety based on cognitive behavior therapy for Japanese Primary School Children
日本語
小学生を対象とした認知行動療法に基づく不安の予防教育プログラム「勇者の旅」e-learning版の実施可能性研究
英語
A feasibility study of the "JOB" e-Learning Edition, a preventive education program on anxiety based on cognitive behavior therapy for Japanese Primary School Children
日本/Japan |
日本語
小学5・6年生
英語
Elementary school children aged 10-12
小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
「勇者の旅」e-learning版の実施可能性と受容性を検証する。
英語
To evaluate the feasibility and acceptability of the "Journey of the Brave" e-Learning Edition
安全性/Safety
日本語
英語
日本語
ドロップアウト率
英語
Dropout rate
日本語
スペンス児童不安尺度、感情調節スキルアンケート、子どもの強さと困難さアンケート、満足度
英語
Spence Children's Anxiety Scale, Emotion-Regulation Skills Questionnaire, Strength and Difficulties Questionnaire, satisfaction
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
予防・検診・検査/Prevention
手技/Maneuver |
日本語
認知行動療法に基づく不安の予防教育プログラム「勇者の旅」e-learning版
英語
CBT-based universal anxiety prevention program
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
10 | 歳/years-old | 以上/<= |
12 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
小学校に在籍、通学している5・6年生の子どもおよびその親
英語
Children attending the elementary school in grade 5-6 and their parent
日本語
不登校の子ども
精神疾患の診断を受けている子ども
英語
Children not attending the school
Children diagnosed with mental disorder
100
日本語
名 | 栄司 |
ミドルネーム | |
姓 | 清水 |
英語
名 | Eiji |
ミドルネーム | |
姓 | Shimizu |
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
子どものこころの発達研究センター
英語
Research Center for Child Mental Development
260-8677
日本語
千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1 Inohana, Chuouku, Chiba, Japan
043-226-2027
eiji@faculty.chiba-u.jp
日本語
名 | 将一 |
ミドルネーム | |
姓 | 大橋 |
英語
名 | Shoichi |
ミドルネーム | |
姓 | Ohashi |
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
子どものこころの発達教育研究センター
英語
Research Center for Child Mental Development
260-8677
日本語
千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1 Inohana, Chuouku, Chiba, Japan
043-226-2975
shoichi.o@chiba-u.jp
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
KAKENHI grant from the Japan Society for the Promotion of Science
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1 Inohana, Chuouku, Chiba, Japan
043-226-2975
chibarccmd@ML.chiba-u.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2022 | 年 | 10 | 月 | 11 | 日 |
未公表/Unpublished
88
日本語
脱落率は23.8で、子どもの83.9%、保護者の96.8%が、全体的な満足度について肯定的な回答をした。SCAS-Pは介入前とフォローアップで有意な減少を示した(p = 0.014、95% CI = (-9.22, -0.84))。しかしSCAS-Cの低下は有意ではなかった(p = 0.08)。ERSQも介入前評価とフォローアップの評価の間で有意に増加した(p = 0.045、95% CI = (0.18, 18.31))。
英語
The dropout rate was 23.8%, and 83.9% of the children and 96.8% of the parents responded positively regarding their overall satisfaction. The SCAS-P showed a significant decrease between Pre and FU (p = 0.014, 95% CI = (-9.22, -0.84)). However, the decrease in SCAS-C was not significant (p = 0.08). The ERSQ also increased significantly between Pre and FU (p = 0.045, 95% CI = (0.18, 18.31)).
2024 | 年 | 10 | 月 | 13 | 日 |
遅れる予定/Delay expected |
日本語
論文投稿中
英語
Paper submission in progress
日本語
参加者は、通常学級に在籍する小学5年生と6年生(10~12歳)の子どもとした。 すべてのアンケートに同一の保護者が回答できることを求めた。 予防的介入プログラムであるため、不登校の子ども、特別支援学級在籍者、発達障害や精神障害の診断を受けている子ども、精神科病院に入院している子どもは除外した。
英語
Participants were fifth- and sixth-grade students (aged 10-12 years) enrolled in regular classes. The same parent was required to answer all the questionnaires. Because this was a preventive intervention program, we excluded children who were not attending school, were enrolled in special-needs classes, were diagnosed with developmental disabilities or mental disorders, or attended psychiatric hospitals.
日本語
公式ウェブサイトとチラシを通じて参加者を募集した。チラシは2022年8月から9月にかけて、千葉県と茨城県の学校を通じて約1,500人の子どもたちに配布した。チラシには研究の目的と概要、参加資格と除外基準、eラーニングプログラムを受講するために必要なコンピュータとネットワーク要件を記載した。ウェブサイトには、チラシに記載されたQRコードからアクセスできる応募フォームとインフォームドコンセントフォームを掲載した。参加者は文書を読み、同意した場合にのみ応募することができた。さらに、子どもたちが親の希望だけで参加を強いられることがないよう、平易な言葉で書かれた子どもの同意文書をウェブサイトに掲載し、プログラムに応募する際、子どもたち自身の参加意思も確認できるようにした。
英語
We recruited participants through the official website and flyers distributed to approximately 1,500 children through several schools in the Chiba and Ibaraki prefectures from August to September 2022. In the flyer, we included the aim and overview of the study, eligibility and exclusion criteria, and the computer and network requirements necessary to take the e-learning program. Applications and informed consent forms were available on the website, accessible via a QR code on the flyer. Participants could apply only if they had read and agreed to the written instructions. Furthermore, the children's assent document, written in plain language, was posted on the website to ensure that children were not forced to participate only because of their parents' wishes, and we also made it possible to check the children's own willingness to participate when they applied for the program.
日本語
こころの健康に関する学習プログラムであり、有害事象は想定されません。
英語
This is a learning program related to mental health, therefore no adverse events are expected.
日本語
ドロップアウト率と満足度、学習記録や、不安症状、情動制御スキル、子供の情緒的・行動的問題を評価する心理尺度のスコアの変化などを通じて、実施可能性を総合的に評価しました。
英語
Feasibility was comprehensively evaluated through dropout rates, satisfaction and learning records, and changes in scores on psychological scales assessing anxiety symptoms, emotion-regulation skills, and children's emotional and behavioral problems.
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2022 | 年 | 06 | 月 | 03 | 日 |
2022 | 年 | 07 | 月 | 29 | 日 |
2022 | 年 | 10 | 月 | 01 | 日 |
2023 | 年 | 06 | 月 | 30 | 日 |
2023 | 年 | 06 | 月 | 30 | 日 |
2023 | 年 | 09 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
2022 | 年 | 10 | 月 | 11 | 日 |
2024 | 年 | 10 | 月 | 13 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000056019
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000056019