UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000049037
受付番号 R000055866
科学的試験名 家での暮らしに関する臨床推論力を高める遠隔VR環境を通じた協調学習プログラム
一般公開日(本登録希望日) 2022/10/01
最終更新日 2025/03/31 17:24:57

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
家での暮らしに関する臨床推論力を高める遠隔VR環境を通じた協調学習プログラム


英語
Collaborative remote learning program through using virtual reality environment that enhances clinical reasoning about living at home

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
家での暮らしに関する臨床推論力を高める遠隔VR環境を通じた協調学習プログラム


英語
Collaborative remote learning program through using virtual reality environment that enhances clinical reasoning about living at home

科学的試験名/Scientific Title

日本語
家での暮らしに関する臨床推論力を高める遠隔VR環境を通じた協調学習プログラム


英語
Collaborative remote learning program through using virtual reality environment that enhances clinical reasoning about living at home

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
家での暮らしに関する臨床推論力を高める遠隔VR環境を通じた協調学習プログラム


英語
Collaborative remote learning program through using virtual reality environment that enhances clinical reasoning about living at home

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
該当せず


英語
Not applicable

疾患区分1/Classification by specialty

該当せず/Not applicable

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
本研究では、VRとVTRで再現した対象者の家に学生が遠隔で擬似的に訪問するシミュレーション学習教材を開発する。


英語
In this study, we will develop simulation learning programs in which students remotely visit a subject's house reproduced in VR and VTR.

目的2/Basic objectives2

有効性/Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1

探索的/Exploratory

試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase

該当せず/Not applicable


評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
看護学生の臨床推論力に関する自己評価


英語
Nursing students' self-assessment of clinical reasoning skills

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語
参加者全員:NLN学習に関する学生の満足度および自信に関する尺度、シミュレーションデザインスケール、教育実践に関する質問票、自由記載。
介入群の方のみ、VRによる酔い、UMUX-LITE、iPQ。


英語
All participants: Student Satisfaction and Self-Confidence in Learning, Simulation Design Scale (Student Version), Educational Practices Questionnaire (Student Version), Free description.
Only intervention group: VR sickness, Usability metric for user experience (UMUX)-LITE, igroup presence questionnaire (iPQ).


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

並行群間比較/Parallel

ランダム化/Randomization

ランダム化/Randomized

ランダム化の単位/Randomization unit

個別/Individual

ブラインド化/Blinding

オープン/Open -no one is blinded

コントロール/Control

実薬・標準治療対照/Active

層別化/Stratification

いいえ/NO

動的割付/Dynamic allocation

いいえ/NO

試験実施施設の考慮/Institution consideration

施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.

ブロック化/Blocking

はい/YES

割付コードを知る方法/Concealment

知る必要がない/No need to know


介入/Intervention

群数/No. of arms

2

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

その他/Other

介入1/Interventions/Control_1

日本語
VR視聴(3種類)


英語
using VR (three types)

介入2/Interventions/Control_2

日本語
VTR視聴(3種類)


英語
watching the video (three types)

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit


適用なし/Not applicable

年齢(上限)/Age-upper limit


適用なし/Not applicable

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
パイロット調査:2022年に第3・4学年の看護学生(都内2大学で実施予定)
本調査:2023年に第3学年の看護学生(都内1大学で実施予定)


英語
For the pilot study: nursing students are in the third or fourth grades in 2022. (To be held at two universities in Tokyo)
For the main RCT: nursing students will be in the third grade of the university in 2023. (To be held at one university in Tokyo)

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
上記以外の者


英語
Persons other than the above.

目標参加者数/Target sample size

90


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
京子
ミドルネーム
吉岡


英語
Kyoko
ミドルネーム
Yoshioka-Maeda

所属組織/Organization

日本語
東京大学


英語
The University of Tokyo

所属部署/Division name

日本語
医学系研究科地域看護学分野


英語
Department of Community Health Nursing, Graduate School of Medicine

郵便番号/Zip code

113-0033

住所/Address

日本語
文京区本郷7-3-1


英語
7-3-1, Hongo, Bunkyo-ku

電話/TEL

0358413597

Email/Email

kyokoy-tky@g.ecc.u-tokyo.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
京子
ミドルネーム
吉岡


英語
Kyoko
ミドルネーム
Yoshioka-Maeda

組織名/Organization

日本語
東京大学


英語
The University of Tokyo

部署名/Division name

日本語
医学系研究科地域看護学分野


英語
Department of Community Health Nursing, Graduate School of Medicine

郵便番号/Zip code

113-0033

住所/Address

日本語
文京区本郷7-3-1


英語
7-3-1, Hongo, Bunkyo-ku

電話/TEL

0358413597

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

kyokoy-tky@g.ecc.u-tokyo.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
東京大学


英語
The University of Tokyo

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語


部署名/Department

日本語
医学系研究科地域看護学分野


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
その他


英語
Japan Society for the Promotion of Science

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語
独立行政法人日本学術振興会


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

その他の国の官庁/Government offices of other countries

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語
日本


英語
Japan


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語
東京都立大学、目白大学、国立保健医療科学院、国立研究開発法人産業技術総合研究所


英語
Tokyo Metropolitan University, Mejiro University, National Institute of Public Health, National Institute of Advanced Industrial Science and Technology.

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
東京大学大学院医学系研究科・医学部 研究倫理支援室


英語
Research Ethics Committee of the Faculty of Medicine of the University of Tokyo

住所/Address

日本語
文京区, 本郷7-3-1


英語
7-3-1, Hongo, Bunkyo-ku

電話/Tel

03-5841-0818

Email/Email

ethics@m.u-tokyo.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions

東京大学(東京都)、東京都立大学(東京都)


その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2022 10 01


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled

79

主な結果/Results

日本語
79人の第3学年の看護学生が研究に参加した。1名が分析拒否の意思を示したため、除外して分析中である。


英語
Seventy-nine third-year nursing students participated in the study; one student who did not agree to provide data. We excluded this data for analysis.

主な結果入力日/Results date posted

2024 09 28

結果掲載遅延/Results Delayed

遅れる予定/Delay expected

結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語
論文投稿中のため。


英語
Due to the under review of the manuscript.

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語
看護系大学の3年生


英語
Third-year nursing students

参加者の流れ/Participant flow

日本語
共同研究者の大学で、第3学年の在宅看護学演習の授業の一部として実施した。教材の学習効果が不明であり、学生の学習の機会を担保するため、全員を無作為に2群に分けて比較する。研究参加について同意した者のみからデータを取得した。


英語
The study was conducted at the co-researcher's university as part of a third-year home care nursing training class. Since the learning effectiveness of the material was unknown, all students were randomly allocated into two groups for comparison to guarantee the opportunity for students to learn. Data were obtained from students who agreed to participate in the study.

有害事象/Adverse events

日本語
なし


英語
No

評価項目/Outcome measures

日本語
看護学生の臨床推論力に関する自己評価
NLN学習に関する学生の満足度および自信に関する尺度
シミュレーションデザインスケール
教育実践に関する質問票
演習に関する自由な意見


英語
Nursing Students' Self-Assessment of Clinical Reasoning Skills
Student Satisfaction and Self-Confidence in Learning
Simulation Design Scale (Student Version)
Educational Practices Questionnaire (Student Version)
Free description

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2022 07 20

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2022 07 31

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2022 10 01

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2023 06 30

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry

2023 06 30

データ固定(予定)日/Date trial data considered complete

2023 07 14

解析終了(予定)日/Date analysis concluded

2026 03 31


その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語
パイロット調査:2022年度に実施。
本調査:2023年6月実施済。
論文投稿中:2025年3月現在。


英語
A pilot study: conducted in FY2022.
The main study was conducted in June 2023.
We submitted the manuscript and underreview (March 2025).


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2022 09 27

最終更新日/Last modified on

2025 03 31



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000055866


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000055866