UMIN試験ID | UMIN000048993 |
---|---|
受付番号 | R000055808 |
科学的試験名 | スモールステップ課題を用いた自閉スペクトラム症児における運動障害の病態解明 |
一般公開日(本登録希望日) | 2022/12/31 |
最終更新日 | 2022/09/21 18:25:17 |
日本語
スモールステップ課題を用いた自閉スペクトラム症児における運動障害の病態解明
英語
Motor-linked implicit and explicit learning through step by step tasks in children with Autism Spectrum Disorders
日本語
スモールステップ課題を用いた自閉スペクトラム症児における運動障害の病態解明
英語
Motor-linked implicit and explicit learning through step by step tasks in children with Autism Spectrum Disorders
日本語
スモールステップ課題を用いた自閉スペクトラム症児における運動障害の病態解明
英語
Motor-linked implicit and explicit learning through step by step tasks in children with Autism Spectrum Disorders
日本語
スモールステップ課題を用いた自閉スペクトラム症児における運動障害の病態解明
英語
Motor-linked implicit and explicit learning through step by step tasks in children with Autism Spectrum Disorders
日本/Japan |
日本語
自閉スペクトラム症
英語
Autism Spectrum Disorder
小児科学/Pediatrics | 精神神経科学/Psychiatry |
リハビリテーション医学/Rehabilitation medicine |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
スモールステップ課題の効果とASD児の運動遂行特性について明らかにすることを目的とする.
英語
To investigate the effect of step-by-step tasks on children with autism spectrum disorder
To reveal the characteristics of motor development in children with autism spectrum disorder
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
スモールステップ課題の達成度と自閉スペクトラム症の特性の強さの相関
英語
The comparison of the degree of attainment on step-by-step tasks and the tendency of autism spectram disorder
日本語
英語
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
治療・ケア/Treatment
手技/Maneuver |
日本語
お手玉を用いたスモールステップ課題を実施し、一連のまとまりとして運動を実施した場合と、運動を小さな要素に分けて実施した場合で、運動の達成度について比較する。
英語
Subjects take a step-by-step task using two small balls. On one condition, they do all the movements at one time with the sequence of movements. And on the other condition, they do each small movement step by step. The level of achievement in both conditions will be compared.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
7 | 歳/years-old | 以上/<= |
13 | 歳/years-old | 未満/> |
男女両方/Male and Female
日本語
・DSM-5もしくはICD-11に基づき自閉スペクトラム症の診断を要する児童
・7~12歳
・言語コミュニケーションが可能な児童
・医療機関等で知能検査(田中ビネー発達検査,WISC等)の実施があり結果の提出が可能な児童
・親権者を中心とした療育者から研究参加の同意が得られ,本人に対するインフォームド・アセントにより参加の意思が示された児童
英語
Children with the diagnosis of autism spectrum disorder based on DSM-5 or ICD-11
Children aged 7 to 12
Children who can verbally communicate
Children who took an intelligence test, and who are able to share the results for this study
Children whose parents (or a care giver) sign the consent form of this study
日本語
・入所施設を利用中や,入院など自宅以外の施設を利用中の児童
・その他の神経発達障害を併発する児童
・身体障害を有する児童
・IQ70以下で言語指示理解が困難な児童
英語
Children who are hospitalized or live in a care center
Children who have a developmental disability other than autism spectrum disorder
Children who have a physical disability
Children who have Intelligence Quotientlower than 70, and have difficulty understanding language
30
日本語
名 | 美沙子 |
ミドルネーム | |
姓 | 佐野 |
英語
名 | MISAKO |
ミドルネーム | |
姓 | SANO |
日本語
名古屋大学大学院医学系研究科
英語
Graduate School of Medicine, Nagoya University
日本語
総合保健学専攻包括ケアサイエンス領域 予防・リハビリテーション科学講座 作業療法科学
英語
Occupational Therapy Sciences, Prevention & Rehabilitation Sciences Course , Division of Integrated Care Sciences Technology, Department of Integrated Health Sciences
461-8673
日本語
愛知県名古屋市東区大幸南一丁目1番20号
英語
1-1-20, Daiko-Minami, Higashi-ku, Nagoya, Aichi
052-719-3177
misako.sano@met.nagoya-u.ac.jp
日本語
名 | 美沙子 |
ミドルネーム | |
姓 | 佐野 |
英語
名 | MISAKO |
ミドルネーム | |
姓 | SANO |
日本語
名古屋大学大学院医学系研究科
英語
Graduate School of Medicine, Nagoya University
日本語
総合保健学専攻包括ケアサイエンス領域 予防・リハビリテーション科学講座 作業療法科学
英語
Occupational Therapy Sciences, Prevention & Rehabilitation Sciences Course
461-8673
日本語
愛知県名古屋市東区大幸南一丁目1番20号
英語
1-1-20, Daiko-Minami, Higashi-ku, Nagoya, Aichi
052-719-3177
misako.sano@met.nagoya-u.ac.jp
日本語
名古屋大学
英語
Nagoya University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Japan Society for the Promotion of Science
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
名古屋大学臨床研究審査委員会
英語
Nagoya University Certified Review Board
日本語
愛知県名古屋市昭和区鶴舞町65
英語
65-banchi, Tsurumai-cho, Showa-ku, Aichi.
0527442423
ethics@med.nagoya-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2022 | 年 | 12 | 月 | 31 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2022 | 年 | 12 | 月 | 31 | 日 |
2022 | 年 | 12 | 月 | 31 | 日 |
2024 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
お手玉を用いたスモールステップ課題を実施し、一連で運動を行う場合と、運動を小さな要素に分けて行う場合で、達成度について横断的に比較する。
英語
Subjects take a step-by-step task using two small balls. On one condition, they do all the movements at one time with the sequence of movements. And on the other condition, they do each small movement step by step. The level of achievement in both conditions will be compared.
2022 | 年 | 09 | 月 | 21 | 日 |
2022 | 年 | 09 | 月 | 21 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000055808
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000055808