UMIN試験ID | UMIN000048890 |
---|---|
受付番号 | R000055704 |
科学的試験名 | 応用行動分析学を用いた記銘方法が動作記憶に与える影響 |
一般公開日(本登録希望日) | 2022/09/09 |
最終更新日 | 2025/03/12 09:24:54 |
日本語
記憶方法の違いによる暗記の効果
英語
Effects of different memory methods on memorization
日本語
記憶研究
英語
memory study
日本語
応用行動分析学を用いた記銘方法が動作記憶に与える影響
英語
Effects of Applied Behavioral Analysis-based Notation Methods on Motion Memory
日本語
応用行動分析学を用いた記銘方法が動作記憶に与える影響
英語
Effects of Applied Behavioral Analysis-based Notation Methods on Motion Memory
日本/Japan |
日本語
脳血管障害
英語
cerebrovascular disease
リハビリテーション医学/Rehabilitation medicine | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
記憶課程において,通常の反復練習による記銘方法と応用行動分析学を用いた方法との比較を行い,有効な記銘方法を探索することである.ただし,本研究では,実際の高次機能障害者や認知症者を対象として比較検討していくことが困難であることから健常者を対象とする.そこで,本研究は,意味記憶過程におけるリハーサル方法の違いによる影響に関する基礎研究として,18歳から23歳までの了学生を対象として,記憶課程においてリハーサルに焦点を当て,通常の反復練習と応用行動分析学を用いた方法で記憶できた単語数などの比較を行う.
英語
The purpose of this study is to compare the conventional method of memory acquisition by repetitive practice with the method using applied behavior analysis, and to search for an effective method of memory acquisition. However, this study will focus on healthy subjects because it is difficult to compare the methods with actual subjects with higher functional disabilities or dementia. Therefore, as a basic research on the influence of different rehearsal methods in the semantic memory process, this study focuses on rehearsal in the memory process and compares the number of words memorized by ordinary repetitive practice and the method using applied behavior analysis, targeting terminated students aged 18 to 23.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
・10個の手順を要する動作中の記銘時間内の正答率(正答動作手順数を即時的・24時間後に聴取)
英語
Percentage of correct answers within the inscription time during the operation requiring 10 procedures (number of correct answers immediately and after 24 hours).
日本語
・記銘成功人数(10個の動作手順全て可能であった人数など)
・10動作手順全て学習するまでの回数
・リハーサル回数
・心理面の評価(終了時のアンケートを実施)
英語
Number of successful participants (e.g., number of participants who were able to perform all 10 procedures)
Number of times until all 10 procedures are learned
Number of rehearsals
介入/Interventional
クロスオーバー試験/Cross-over
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
3
治療・ケア/Treatment
その他/Other |
日本語
動作手順を示すプロンプトの様式をa(文字教示)とb(動画や写真教示)を比較し動作手順の記憶に影響を及ぼすか検討する。
英語
The style of the prompts used to indicate the action procedure will be compared between a (written prompts) and b (video or photo prompts) to see if they affect the memory of the action procedure.
日本語
動作手順を示すプロンプト(付与方法)をA(プロンプトフェイディング法)とB(時間遅延法)で比較し動作手順の記憶に影響を及ぼすか検討する。
英語
We will compare A (prompt-fading method) and B (time-delay method) prompts (giving method) to examine whether they affect the memory of the action procedure.
日本語
記憶過程におけるリハーサルの難易度を①(シェイピング法)と②(目標を一度に覚える方法)で比較し動作手順の記憶に影響を及ぼすか検討する。
英語
To compare the difficulty of rehearsal in the memory process between (1) (shaping method) and (2) (method of remembering targets at once) and to examine whether it affects the memory of the movement procedure.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
23 | 歳/years-old | 未満/> |
男女両方/Male and Female
日本語
①同意取得時の年齢が18歳以上23歳未満の学生
②本研究への参加にあたり十分な説明を受け,本人の自由意志による同意を得られた者
英語
(1) Students who are between 18 and 23 years of age at the time of obtaining consent.
(2) Students who have received a full explanation of their participation in this study and who have given their consent of their own free will.
日本語
①脳血管疾患や精神疾患を有していない者
②その他,研究責任者又は分担者が不適当と判断する者
英語
(1) Persons who do not have cerebrovascular disease or mental illness
(2) Other persons deemed inappropriate by the principal investigator or co-investigators.
30
日本語
名 | 沙織 |
ミドルネーム | |
姓 | 荒井 |
英語
名 | Saori |
ミドルネーム | |
姓 | Arai |
日本語
了徳寺大学
英語
Ryotokuji University
日本語
健康科学部理学療法学科
英語
Department of Health Sciences, Department of Science and Technology
279-8567
日本語
千葉県浦安市明海5丁目8番1号
英語
5-8-1 Akemi, Urayasu City, Chiba
047-382-2642
s-arai@ryotokuji-u.ac.jp
日本語
名 | 沙織 |
ミドルネーム | |
姓 | 荒井 |
英語
名 | Saori |
ミドルネーム | |
姓 | Arai |
日本語
了徳寺大学
英語
Ryotokuji University
日本語
健康科学部理学療法学科
英語
Department of Health Sciences, Department of Science and Technology
279-8567
日本語
千葉県浦安市明海5丁目8番1号
英語
5-8-1 Akemi, Urayasu City, Chiba
047-382-2642
s-arai@ryotokuji-u.ac.jp
日本語
その他
英語
International University of Health and Welfare
日本語
国際医療福祉大学
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
no
日本語
無し
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
了徳寺大学
英語
Ryotokuji University
日本語
279-8567千葉県浦安市明海5丁目8番1号
英語
5-8-1 Akemi, Urayasu City, Chiba
047-382-2642
s-arai@ryotokuji-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2022 | 年 | 09 | 月 | 09 | 日 |
https://www.jstage.jst.go.jp/article/jpts/34/12/34_2022-082/_pdf
中間解析等の途中公開/Partially published
https://www.jstage.jst.go.jp/article/jpts/34/12/34_2022-082/_pdf
40
日本語
全動作要素を想起できたセット数は,対照条件が11.0,介入条件が6.0であり,介入条件が対照条件より有意に少なかった.
各セットおよび7日後における動作要素の連続想起数の中央値(対照条件-介入条件)は,介入条件が対照条件より有意に多かった.なお,対照条件では15セットで全員が終了した.
英語
The set number wherein all movement elements were recalled was significantly lower in the intervention method than in the control condition (p < 0.01).
movement elements that were recalled in which all participants performed the task in both conditions and the number of consecutive recall after 7 days are shown in significantly fewer in the intervention method than in the control condition (p < 0.01).
2023 | 年 | 04 | 月 | 25 | 日 |
日本語
英語
2022 | 年 | 12 | 月 | 05 | 日 |
日本語
理学療法において,動作に必要な運動機能は有しているが,常に動作手順を指示する必要がある対象者を経験する.動作練習の成果が上がらずに失敗が続くことで,学習性無力感を引き起こし,他の学習にも影響を及ぼす可能性がある.これらに対し無誤学習が有効であり,応用行動分析学の概念に基づく介入方法を用いた検討が報告されている1).動作手順の記憶に対する介入は理学療法に必要不可欠な方策となる可能性がある.
そこで本研究は,動作手順を記憶する方法について,若年健常者を対象に2つの視覚的教示方法が異なる記憶方法を用いて想起への影響を検討した.
英語
In physical therapy, we experience subjects who have the motor functions necessary for movement but need constant instruction in movement procedures. Continued failure in movement practice without success may cause learned helplessness, which may affect other learning. Error-free learning is effective against these problems, and studies using intervention methods based on concepts from applied behavior analysis have been reported1) . 1) Interventions for movement memory may be an essential strategy for physical therapy.
In this study, we investigated the effects of two different visual teaching methods on recall of movement procedures in young healthy subjects.
日本語
参加者は,大学生40名(男性20名,女性20名,平均年齢20.4歳)であった.参加者は10個の動作要素(10個の立位姿勢)から構成された動作を記憶して,動作として想起する課題を行った.課題に用いた動作は2種類(動作A,動作B),記憶方法は2種類であった(対照条件,介入条件).動作AとBは,同じ10個の動作要素から構成されたが,順序は異なっていた.
対照条件は,10個の動作の写真を順に並べた紙を見ながら動作手順を1から10の順番に覚えていく方法であった.介入条件は,10個の動作要素を順に2動作ずつ5つのブロックに分割し,まず検者は2つの動作要素が描かれた紙を参加者に提示し,動作を記憶させた.参加者自身がブロックを記憶できたと判断したら,紙を見ずに実演するように指示した.検者は参加者の動作が紙の動きと一致しているかを確認し,正解であれば次のブロックの写真を渡し同様の指示を行った.動作が不正解の場合,間違ったブロックを再度記憶するように指示した.
両条件とも,各セットは,30秒間の課題学習,1分間の確認テスト・動作のビデオ評価とフィードバックで構成された.確認テストでは2名の審査員がビデオを視聴し判定した.判定項目は,動作の一致と動作速度とした.対照条件では,確認テストにおいて誤った動作の有無にかかわらず1から10の動作要素を示した紙を用いて再学習を行った.介入条件では誤りがあったブロックから次の課題の学習を開始した.確認テストにて1-10の順番で正しく動作が実施できた時点で課題を終了した.
英語
Participants were 40 university students (20 males and 20 females, mean age 20.4 years). Participants performed a task in which they memorized and recalled movements consisting of 10 movement elements (10 standing postures). Two types of movements were used in the task (movement A and B), and two types of memory methods were used (control and intervention conditions). Movements A and B consisted of the same 10 movement elements, but in a different order.
In the control condition, participants memorized the sequence from 1 to 10 while looking at a paper with pictures of the 10 movements arranged in order. In the intervention condition, the 10 movement elements were divided into five blocks of two movements each, and the examiner first presented the participants with a piece of paper depicting two movement elements and asked them to memorize the movements. When the participants judged that they had memorized the blocks themselves, they were asked to demonstrate without looking at the paper. The examiner checked whether the participant's movements matched the movements on the paper, and if they were correct, the participant was given a picture of the next block and the same instructions. If the movements were incorrect, the participant was instructed to re-memorize the incorrect block.
In both conditions, each set consisted of a 30-second task study, a one-minute verification test, and a video evaluation of the movements and feedback. Two judges viewed the video and made judgments during the confirmation test. The judging items were movement agreement and movement speed (80 bpm per movement: checked with a metronome). In the control condition, the participants relearned the movements using a piece of paper with 1 to 10 movement elements, regardless of whether or not they had made an error in the verification test. In the intervention condition, learning of the next task started from the block in which the error was made. The task was terminated when the correct sequence of actions from 1 to 10 was performed in the confirmation test.
日本語
研究対象者に生じる負担として動作手順を暗記する方法のため,大きな身体的な負担はないものと考えられる.しかしながら,暗記量を図るため精神的な疲労や負担が生じる可能性があると考えられる.また、本研究に参加することによる負担やリスクは生じないと考えられる.
英語
The method of memorizing the movement procedures is not expected to impose a significant physical burden on the research subjects. However, there is a possibility of mental fatigue and burden due to the amount of memorization. In addition, no burden or risk is considered to arise from participation in this study.
日本語
各セットにおける動作順序と動作要素の組み合わせの正否,介入条件ではセット開始と終了時のブロック番号を記録。さらに,条件間の中央値の差,全10動作を想起したセット数,1セットあたりの連続想起数(10動作を1人以上正解したセットまで),7日後の連続想起数を算出した。実施にあたり心理的アンケートも実施。
英語
The correctness or incorrectness of the order of movements and combinations of movement elements in each set, and in the intervention condition, the block numbers at the beginning and end of the set were recorded. In addition, the median difference between conditions, the number of sets in which all 10 movements were recalled, the number of consecutive recalls per set (up to a set in which at least one of the 10 movements was correctly completed), and the number of consecutive recalls after 7 days were calculated. A psychological questionnaire was also administered during the implementation of the study.
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集中断/Suspended
2022 | 年 | 01 | 月 | 28 | 日 |
2022 | 年 | 01 | 月 | 28 | 日 |
2022 | 年 | 01 | 月 | 28 | 日 |
2023 | 年 | 03 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
2022 | 年 | 09 | 月 | 08 | 日 |
2025 | 年 | 03 | 月 | 12 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000055704
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000055704