UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000048890
受付番号 R000055704
科学的試験名 応用行動分析学を用いた記銘方法が動作記憶に与える影響
一般公開日(本登録希望日) 2022/09/09
最終更新日 2025/03/12 09:24:54

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
記憶方法の違いによる暗記の効果


英語
Effects of different memory methods on memorization

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
記憶研究


英語
memory study

科学的試験名/Scientific Title

日本語
応用行動分析学を用いた記銘方法が動作記憶に与える影響


英語
Effects of Applied Behavioral Analysis-based Notation Methods on Motion Memory

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
応用行動分析学を用いた記銘方法が動作記憶に与える影響


英語
Effects of Applied Behavioral Analysis-based Notation Methods on Motion Memory

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
脳血管障害


英語
cerebrovascular disease

疾患区分1/Classification by specialty

リハビリテーション医学/Rehabilitation medicine 成人/Adult

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
記憶課程において,通常の反復練習による記銘方法と応用行動分析学を用いた方法との比較を行い,有効な記銘方法を探索することである.ただし,本研究では,実際の高次機能障害者や認知症者を対象として比較検討していくことが困難であることから健常者を対象とする.そこで,本研究は,意味記憶過程におけるリハーサル方法の違いによる影響に関する基礎研究として,18歳から23歳までの了学生を対象として,記憶課程においてリハーサルに焦点を当て,通常の反復練習と応用行動分析学を用いた方法で記憶できた単語数などの比較を行う.


英語
The purpose of this study is to compare the conventional method of memory acquisition by repetitive practice with the method using applied behavior analysis, and to search for an effective method of memory acquisition. However, this study will focus on healthy subjects because it is difficult to compare the methods with actual subjects with higher functional disabilities or dementia. Therefore, as a basic research on the influence of different rehearsal methods in the semantic memory process, this study focuses on rehearsal in the memory process and compares the number of words memorized by ordinary repetitive practice and the method using applied behavior analysis, targeting terminated students aged 18 to 23.

目的2/Basic objectives2

有効性/Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1


試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
・10個の手順を要する動作中の記銘時間内の正答率(正答動作手順数を即時的・24時間後に聴取)


英語
Percentage of correct answers within the inscription time during the operation requiring 10 procedures (number of correct answers immediately and after 24 hours).

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語
・記銘成功人数(10個の動作手順全て可能であった人数など)
・10動作手順全て学習するまでの回数
・リハーサル回数
・心理面の評価(終了時のアンケートを実施)


英語
Number of successful participants (e.g., number of participants who were able to perform all 10 procedures)
Number of times until all 10 procedures are learned
Number of rehearsals


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

クロスオーバー試験/Cross-over

ランダム化/Randomization

ランダム化/Randomized

ランダム化の単位/Randomization unit

個別/Individual

ブラインド化/Blinding

オープン/Open -no one is blinded

コントロール/Control

無治療対照/No treatment

層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms

3

介入の目的/Purpose of intervention

治療・ケア/Treatment

介入の種類/Type of intervention

その他/Other

介入1/Interventions/Control_1

日本語
動作手順を示すプロンプトの様式をa(文字教示)とb(動画や写真教示)を比較し動作手順の記憶に影響を及ぼすか検討する。


英語
The style of the prompts used to indicate the action procedure will be compared between a (written prompts) and b (video or photo prompts) to see if they affect the memory of the action procedure.

介入2/Interventions/Control_2

日本語
動作手順を示すプロンプト(付与方法)をA(プロンプトフェイディング法)とB(時間遅延法)で比較し動作手順の記憶に影響を及ぼすか検討する。


英語
We will compare A (prompt-fading method) and B (time-delay method) prompts (giving method) to examine whether they affect the memory of the action procedure.

介入3/Interventions/Control_3

日本語
記憶過程におけるリハーサルの難易度を①(シェイピング法)と②(目標を一度に覚える方法)で比較し動作手順の記憶に影響を及ぼすか検討する。


英語
To compare the difficulty of rehearsal in the memory process between (1) (shaping method) and (2) (method of remembering targets at once) and to examine whether it affects the memory of the movement procedure.

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

18 歳/years-old 以上/<=

年齢(上限)/Age-upper limit

23 歳/years-old 未満/>

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
①同意取得時の年齢が18歳以上23歳未満の学生
②本研究への参加にあたり十分な説明を受け,本人の自由意志による同意を得られた者


英語
(1) Students who are between 18 and 23 years of age at the time of obtaining consent.
(2) Students who have received a full explanation of their participation in this study and who have given their consent of their own free will.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
①脳血管疾患や精神疾患を有していない者
②その他,研究責任者又は分担者が不適当と判断する者


英語
(1) Persons who do not have cerebrovascular disease or mental illness
(2) Other persons deemed inappropriate by the principal investigator or co-investigators.

目標参加者数/Target sample size

30


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
沙織
ミドルネーム
荒井


英語
Saori
ミドルネーム
Arai

所属組織/Organization

日本語
了徳寺大学


英語
Ryotokuji University

所属部署/Division name

日本語
健康科学部理学療法学科


英語
Department of Health Sciences, Department of Science and Technology

郵便番号/Zip code

279-8567

住所/Address

日本語
千葉県浦安市明海5丁目8番1号


英語
5-8-1 Akemi, Urayasu City, Chiba

電話/TEL

047-382-2642

Email/Email

s-arai@ryotokuji-u.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
沙織
ミドルネーム
荒井


英語
Saori
ミドルネーム
Arai

組織名/Organization

日本語
了徳寺大学


英語
Ryotokuji University

部署名/Division name

日本語
健康科学部理学療法学科


英語
Department of Health Sciences, Department of Science and Technology

郵便番号/Zip code

279-8567

住所/Address

日本語
千葉県浦安市明海5丁目8番1号


英語
5-8-1 Akemi, Urayasu City, Chiba

電話/TEL

047-382-2642

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

s-arai@ryotokuji-u.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
その他


英語
International University of Health and Welfare

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語
国際医療福祉大学


部署名/Department

日本語


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
その他


英語
no

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語
無し


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

その他/Other

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
了徳寺大学


英語
Ryotokuji University

住所/Address

日本語
279-8567千葉県浦安市明海5丁目8番1号


英語
5-8-1 Akemi, Urayasu City, Chiba

電話/Tel

047-382-2642

Email/Email

s-arai@ryotokuji-u.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2022 09 09


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol

https://www.jstage.jst.go.jp/article/jpts/34/12/34_2022-082/_pdf

試験結果の公開状況/Publication of results

中間解析等の途中公開/Partially published


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications

https://www.jstage.jst.go.jp/article/jpts/34/12/34_2022-082/_pdf

組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled

40

主な結果/Results

日本語
全動作要素を想起できたセット数は,対照条件が11.0,介入条件が6.0であり,介入条件が対照条件より有意に少なかった.
各セットおよび7日後における動作要素の連続想起数の中央値(対照条件-介入条件)は,介入条件が対照条件より有意に多かった.なお,対照条件では15セットで全員が終了した.


英語
The set number wherein all movement elements were recalled was significantly lower in the intervention method than in the control condition (p < 0.01).
movement elements that were recalled in which all participants performed the task in both conditions and the number of consecutive recall after 7 days are shown in significantly fewer in the intervention method than in the control condition (p < 0.01).

主な結果入力日/Results date posted

2023 04 25

結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results

2022 12 05

参加者背景/Baseline Characteristics

日本語
理学療法において,動作に必要な運動機能は有しているが,常に動作手順を指示する必要がある対象者を経験する.動作練習の成果が上がらずに失敗が続くことで,学習性無力感を引き起こし,他の学習にも影響を及ぼす可能性がある.これらに対し無誤学習が有効であり,応用行動分析学の概念に基づく介入方法を用いた検討が報告されている1).動作手順の記憶に対する介入は理学療法に必要不可欠な方策となる可能性がある.
そこで本研究は,動作手順を記憶する方法について,若年健常者を対象に2つの視覚的教示方法が異なる記憶方法を用いて想起への影響を検討した.


英語
In physical therapy, we experience subjects who have the motor functions necessary for movement but need constant instruction in movement procedures. Continued failure in movement practice without success may cause learned helplessness, which may affect other learning. Error-free learning is effective against these problems, and studies using intervention methods based on concepts from applied behavior analysis have been reported1) . 1) Interventions for movement memory may be an essential strategy for physical therapy.
In this study, we investigated the effects of two different visual teaching methods on recall of movement procedures in young healthy subjects.

参加者の流れ/Participant flow

日本語
参加者は,大学生40名(男性20名,女性20名,平均年齢20.4歳)であった.参加者は10個の動作要素(10個の立位姿勢)から構成された動作を記憶して,動作として想起する課題を行った.課題に用いた動作は2種類(動作A,動作B),記憶方法は2種類であった(対照条件,介入条件).動作AとBは,同じ10個の動作要素から構成されたが,順序は異なっていた.
対照条件は,10個の動作の写真を順に並べた紙を見ながら動作手順を1から10の順番に覚えていく方法であった.介入条件は,10個の動作要素を順に2動作ずつ5つのブロックに分割し,まず検者は2つの動作要素が描かれた紙を参加者に提示し,動作を記憶させた.参加者自身がブロックを記憶できたと判断したら,紙を見ずに実演するように指示した.検者は参加者の動作が紙の動きと一致しているかを確認し,正解であれば次のブロックの写真を渡し同様の指示を行った.動作が不正解の場合,間違ったブロックを再度記憶するように指示した.
両条件とも,各セットは,30秒間の課題学習,1分間の確認テスト・動作のビデオ評価とフィードバックで構成された.確認テストでは2名の審査員がビデオを視聴し判定した.判定項目は,動作の一致と動作速度とした.対照条件では,確認テストにおいて誤った動作の有無にかかわらず1から10の動作要素を示した紙を用いて再学習を行った.介入条件では誤りがあったブロックから次の課題の学習を開始した.確認テストにて1-10の順番で正しく動作が実施できた時点で課題を終了した.


英語
Participants were 40 university students (20 males and 20 females, mean age 20.4 years). Participants performed a task in which they memorized and recalled movements consisting of 10 movement elements (10 standing postures). Two types of movements were used in the task (movement A and B), and two types of memory methods were used (control and intervention conditions). Movements A and B consisted of the same 10 movement elements, but in a different order.
In the control condition, participants memorized the sequence from 1 to 10 while looking at a paper with pictures of the 10 movements arranged in order. In the intervention condition, the 10 movement elements were divided into five blocks of two movements each, and the examiner first presented the participants with a piece of paper depicting two movement elements and asked them to memorize the movements. When the participants judged that they had memorized the blocks themselves, they were asked to demonstrate without looking at the paper. The examiner checked whether the participant's movements matched the movements on the paper, and if they were correct, the participant was given a picture of the next block and the same instructions. If the movements were incorrect, the participant was instructed to re-memorize the incorrect block.
In both conditions, each set consisted of a 30-second task study, a one-minute verification test, and a video evaluation of the movements and feedback. Two judges viewed the video and made judgments during the confirmation test. The judging items were movement agreement and movement speed (80 bpm per movement: checked with a metronome). In the control condition, the participants relearned the movements using a piece of paper with 1 to 10 movement elements, regardless of whether or not they had made an error in the verification test. In the intervention condition, learning of the next task started from the block in which the error was made. The task was terminated when the correct sequence of actions from 1 to 10 was performed in the confirmation test.

有害事象/Adverse events

日本語
研究対象者に生じる負担として動作手順を暗記する方法のため,大きな身体的な負担はないものと考えられる.しかしながら,暗記量を図るため精神的な疲労や負担が生じる可能性があると考えられる.また、本研究に参加することによる負担やリスクは生じないと考えられる.


英語
The method of memorizing the movement procedures is not expected to impose a significant physical burden on the research subjects. However, there is a possibility of mental fatigue and burden due to the amount of memorization. In addition, no burden or risk is considered to arise from participation in this study.

評価項目/Outcome measures

日本語
各セットにおける動作順序と動作要素の組み合わせの正否,介入条件ではセット開始と終了時のブロック番号を記録。さらに,条件間の中央値の差,全10動作を想起したセット数,1セットあたりの連続想起数(10動作を1人以上正解したセットまで),7日後の連続想起数を算出した。実施にあたり心理的アンケートも実施。


英語
The correctness or incorrectness of the order of movements and combinations of movement elements in each set, and in the intervention condition, the block numbers at the beginning and end of the set were recorded. In addition, the median difference between conditions, the number of sets in which all 10 movements were recalled, the number of consecutive recalls per set (up to a set in which at least one of the 10 movements was correctly completed), and the number of consecutive recalls after 7 days were calculated. A psychological questionnaire was also administered during the implementation of the study.

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

参加者募集中断/Suspended

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2022 01 28

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2022 01 28

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2022 01 28

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2023 03 30

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry


データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded



その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語


英語


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2022 09 08

最終更新日/Last modified on

2025 03 12



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000055704


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000055704