UMIN試験ID | UMIN000048682 |
---|---|
受付番号 | R000055473 |
科学的試験名 | 臨床学習環境づくり支援プログラムの開発 |
一般公開日(本登録希望日) | 2022/08/17 |
最終更新日 | 2025/02/19 11:52:06 |
日本語
臨床学習環境づくり支援プログラムの開発
英語
Development of a program to support the creation of a clinical learning environment
日本語
臨床学習環境づくり支援プログラムの開発
英語
Development of a program to support the creation of a clinical learning environment
日本語
臨床学習環境づくり支援プログラムの開発
英語
Development of a program to support the creation of a clinical learning environment
日本語
臨床学習環境づくり支援プログラムの開発
英語
Development of a program to support the creation of a clinical learning environment
日本/Japan |
日本語
該当せず
英語
Not applicable
看護学/Nursing |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究では、臨床学習環境づくり支援プログラムの実施と評価を行い、教育効果を検証することを目的とする。
英語
The purpose of this study is to implement and evaluate a program to support the creation of a clinical learning environment and to verify its educational effectiveness.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
臨床学習環境測定尺度
英語
Clinical Learning Environment
Diagnostic Inventory
日本語
看護学習者の支援に関する能力、認識、必要性
英語
Competencies, perceptions, and needs related to supporting nursing learners
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
介入群:臨床判断コンピテンシーセミナー(講義)
臨床学習環境づくりワークショップ、Lineオープンチャット(任意)
英語
Intervention group: Clinical judgment competency seminar (lecture)
Workshop on creating a clinical learning environment, and line open chat (optional)
日本語
対照群:臨床判断コンピテンシーセミナー(講義)
希望者に臨床学習環境づくりワークショップの資料を送付
英語
Control group: Clinical judgment competency seminar (lecture)
Materials from the workshop on creating a clinical learning environment were sent to those who requested them.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
医療機関に所属する教育指導者
看護学生や新人看護師の教育指導を行う看護職
看護学生及び新人看護師の教育指導の経験があること
英語
Educational instructors affiliated with medical institutions
Nurses who provide educational instruction to nursing students and new nurses
Experienced in educational instruction to nursing students and new nurses
日本語
看護師長以上の管理者ではない
英語
Not a manager of the head nurse or higher.
60
日本語
名 | 泰子 |
ミドルネーム | |
姓 | 細田 |
英語
名 | Yasuko |
ミドルネーム | |
姓 | Hosoda |
日本語
大阪公立(府立)大学
英語
Osaka Metropolitan (Prefecture) University
日本語
看護学研究科
英語
Graduate School of Nursing
583-8555
日本語
大阪府羽曳野市はびきの3-7-30
英語
3-7-30 Habikino, Habikino-City, Osaka
072-950-2921
hosoday@omu.ac.jp
日本語
名 | 泰子 |
ミドルネーム | |
姓 | 細田 |
英語
名 | Yasuko |
ミドルネーム | |
姓 | Hosoda |
日本語
大阪公立(府立)大学
英語
Osaka Metropolitan (Prefecture) University
日本語
看護学研究科
英語
Graduate School of Nursing
583-8555
日本語
大阪府羽曳野市はびきの3-7-30
英語
3-7-30 Habikino, Habikino-City, Osaka
072-950-2921
hosoday@omu.ac.jp
日本語
その他
英語
Graduate School of Nursing, Osaka Metropolitan (Prefecture) University
日本語
大阪公立(府立)大学
日本語
看護学研究科
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Japan Society for the Promotion of Science
日本語
日本学術振興会
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
日本
英語
Japan
日本語
大阪医科薬科大学、同志社女子大学、静岡県立大学、宝塚大学
英語
Osaka Medical and Pharmaceutical University, Doshisha Women's College of Liberal Arts, University of Shizuoka, Takarazuka University
日本語
英語
日本語
大阪公立(府立)大学
英語
Osaka Metropolitan (Prefecture) University
日本語
大阪府羽曳野市はびきの3-7-30
英語
3-7-30 Habikino, Habikino-City, Osaka
072-950-2111
gr-hab-rinri@omu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2022 | 年 | 08 | 月 | 17 | 日 |
https://www.omu.ac.jp/nurs/hosoday/19h03926/
中間解析等の途中公開/Partially published
https://www.omu.ac.jp/nurs/hosoday/19h03926/
67
日本語
臨床判断能力に関する支援の必要性では、T1 (プログラム終了後)において新人の「効果的な解釈」と「効果的な反応」で介入群の方が有意に高かった。メタ認知促進支援では、学生および新人の「メタ認知的知識」と「メタ認知的活動」において、対照群より介入群の方がT1ですべて有意に高かった。
英語
In terms of support regarding clinical judgment skills, the intervention group was significantly higher at T1(the end of the program) for [effective interpreting] and [effective responding] by new nurses. In support of promoting metacognition, the intervention group was significantly higher than the control group in [metacognitive knowledge] and [metacognitive activities] of students and new nurses, all at T1.
2024 | 年 | 09 | 月 | 22 | 日 |
日本語
英語
日本語
性別は介入群では女性29名、男性3名、対照群では女性26名、男性6名、年代は介入群では20歳代5名、30歳代9名、40歳代14名、50歳代4名、対照群では20歳代4名、30歳代10名、40歳代16名、50歳代2名であった。職位は介入群では副看護(師)長7名、主任14名、副主任1名、スタッフ10名、対照群では副看護(師)長9名、主任8、副主任1名、スタッフ13名、その他1名、所属部署は介入群では内科系病棟6名、外科系病棟10名、混合病棟5名、精神科病棟5名、小児科病棟1名、その他5名、対照群では内科系病棟5名、外科系病棟7名、混合病棟7名、精神科病棟3名、小児科病棟2名、産科もしくは産科・婦人科病棟1名、その他7名であった。
英語
Gender was 29 women and 3 men in the intervention group, 26 women and 6 men in the control group; age was 5 in their 20s, 9 in their 30s, 14 in their 40s, and 4 in their 50s in the intervention group, and 4 in their 20s, 10 in their 30s, 16 in their 40s, and 2 in their 50s in the control group. Positions held were: in the intervention group, 7 deputy nursing (nurse) managers, 14 chiefs, 1 deputy chief, and 10 staff; in the control group, 9 deputy nursing (nurse) managers, 8 chiefs, 1 deputy chief, 13 staff, and 1 other; in the intervention group, 6 in internal medicine wards, 10 in surgery wards, 5 in mixed wards, 5 in psychiatric wards, 1 in pediatric wards, and 5 in other In the control group, 5 were in the internal medicine ward, 7 in the surgical ward, 7 in the mixed ward, 3 in the psychiatric ward, 2 in the pediatric ward, 1 in the obstetrics or obstetrics/gynecology ward, and 7 in the others.
日本語
28医療施設に所属する教育指導者73名から研究参加の同意を得て、背景が均質になるように介入群36名と対照群37名に割り付けた。脱落は介入群4名、対照群5名となり、3時点すべての調査への回答が得られた介入群32名、対照群32名を分析対象とした。
英語
Consent to participate in the study was obtained from 73 educational leaders from 28 medical facilities, who were assigned to 36 intervention and 37 control groups to ensure homogeneity of background. Dropouts were 4 in the intervention group and 5 in the control group, and 32 in the intervention group and 32 in the control group who were able to respond to the survey at all three time points were included in the analysis.
日本語
なし
英語
None
日本語
評価項目は、臨床判断能力に関する支援の必要性、臨床学習環境測定尺度、協同作業認識尺度、被援助志向性尺度、基本的コミュニケーションスキル測定尺度、職場における能力向上尺度、メタ認知促進支援、プログラムの運用とした。
英語
The items evaluated were the need for support regarding clinical judgment skills, the Clinical Learning Environment Diagnostic Inventory, the Belief in Cooperation Scale, the Help-Seeking Preferences Scale, the Basic Communication Skills Scale, the Workplace Competency Improvement Scale, support for promoting metacognition, and program operation.
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2022 | 年 | 01 | 月 | 09 | 日 |
2022 | 年 | 01 | 月 | 13 | 日 |
2022 | 年 | 08 | 月 | 24 | 日 |
2023 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2023 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2023 | 年 | 12 | 月 | 31 | 日 |
2025 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2022 | 年 | 08 | 月 | 17 | 日 |
2025 | 年 | 02 | 月 | 19 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000055473
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000055473