UMIN試験ID | UMIN000048677 |
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受付番号 | R000055466 |
科学的試験名 | 高齢者の認知機能に対するテレビゲームを用いた介入の効果における研究:シングルケースデザイン研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2022/08/30 |
最終更新日 | 2023/11/20 09:23:41 |
日本語
高齢者の認知機能に対するテレビゲームを用いた介入の効果における研究
英語
Effect of a Digital Game Intervention for Cognitive functions in Older People
日本語
高齢者に対するテレビゲーム介入の効果
英語
Effect of a Digital Game Intervention on Older People
日本語
高齢者の認知機能に対するテレビゲームを用いた介入の効果における研究:シングルケースデザイン研究
英語
Effect of a Digital Game Intervention for Cognitive functions in Older People: A Single-Case Experimental Design Study
日本語
高齢者に対するテレビゲーム介入の効果:シングルケースデザイン研究
英語
Effect of a Digital Game Intervention on Older People: A Single-Case Experimental Design Study
日本/Japan |
日本語
高齢者
英語
Older People
該当せず/Not applicable |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究の目的は,高齢者の認知機能障害に対するゲームを用いた非薬物的介入の維持及び改善効果についてシングルケースデザインにより検証することである.
英語
The purpose of this study is to examine the effects of a game-based non-drug intervention on the maintenance and improvement of cognitive function in older people in a single case design.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
株式会社脳活性総合研究所の「脳活性度定期検査(脳検)」によって測定される全般的認知機能および記憶,視空間認知機能,ワーキングメモリ,実行機能:入開始からフォローアップ終了まで1週間ごとに4か月間実施.
英語
Global cognitive function, memory, visuospatial cognitive function, and executive function as measured by brain assessment: Conducted every week from the start of the intervention to the end of follow-up for 4 months.
日本語
英語
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
予防・検診・検査/Prevention
その他/Other |
日本語
研究対象者は,初めの約2か月間は普段通りに過ごす.次に,ゲーム介入を週3回,1セッション30分程度の頻度で約2か月間受ける.
英語
Participants spend the first two months as usual. Participants then receive game interventions three times a week for two months at a frequency of 30 minutes per session.
日本語
英語
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日本語
英語
65 | 歳/years-old | 以上/<= |
90 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
①Mini-mental state Examination Japanese(MMSE-J:資料1)24点以上の者,②質問票を用いた調査が実施可能な者.③手指の障害がなくゲームコントローラーの操作が可能な者.
英語
(1) The applicant must have a score of 24 or higher on the Mini-mental state Examination Japanese (MMSE-J). (2) Those who are able to conduct the survey using the questionnaire. (3) Those who are able to operate a game controller without hand/finger impairment.
日本語
①同意取得時,研究に拒否の意思を示した者.②重度な視覚および聴覚の障害がある者.③普段からNintendo Switchやスマートフォンなどでテレビゲームを実施している者.
英語
(1) Those who indicated their refusal to participate in the study when consent was obtained. (2) Those who have severe visual or hearing impairment. (3) Those who usually play video games on Nintendo Switch or smartphones.
70
日本語
名 | 京典 |
ミドルネーム | |
姓 | 萬屋 |
英語
名 | Kyosuke |
ミドルネーム | |
姓 | Yorozuya |
日本語
星城大学
英語
Seijoh university
日本語
リハビリテーション学部
英語
Faculty Rehabilitation of and Care
476-8588
日本語
東海市富貴ノ台2丁目172番地
英語
2-172 Fukinodai, Tokai, Aichi
0526016000
yorozuya@seijoh-u.ac.jp
日本語
名 | 京典 |
ミドルネーム | |
姓 | 萬屋 |
英語
名 | Kyosuke |
ミドルネーム | |
姓 | Yorozuya |
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星城大学
英語
Seijoh University
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リハビリテーション学部
英語
Faculty Rehabilitation of and Care
476-8588
日本語
東海市富貴ノ台2丁目172番地
英語
2-172 Fukinodai, Tokai, Aichi
0526016000
yorozuya@seijoh-u.ac.jp
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星城大学
英語
Seijoh University
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リハビリテーション学部
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星城大学
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Seijoh University
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その他/Other
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英語
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英語
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星城大学 研究倫理委員会
英語
The Research Ethics Committee of Seijoh University
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東海市富貴ノ台2丁目172番地
英語
2-172 Fukinodai, Tokai, Aichi
0526016000
tsutsui@seijoh-u.ac.jp
いいえ/NO
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英語
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英語
2022 | 年 | 08 | 月 | 30 | 日 |
未公表/Unpublished
5
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英語
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英語
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英語
試験終了/Completed
2022 | 年 | 08 | 月 | 08 | 日 |
2022 | 年 | 07 | 月 | 30 | 日 |
2022 | 年 | 08 | 月 | 30 | 日 |
2023 | 年 | 06 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
2022 | 年 | 08 | 月 | 16 | 日 |
2023 | 年 | 11 | 月 | 20 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000055466
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000055466
研究計画書 | |
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登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
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登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
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登録日時 | ファイル名 |