UMIN試験ID | UMIN000048178 |
---|---|
受付番号 | R000054896 |
科学的試験名 | 発達障害児を担当するスタッフに対する介入効果研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2022/06/27 |
最終更新日 | 2025/02/28 09:24:39 |
日本語
児童発達支援事業所におけるスタッフのスキルアップ・プログラムの開発
英語
Development of staff skill improvement program at child development support office
日本語
児童発達支援事業所におけるスタッフのスキルアップ・プログラムの開発
英語
Development of staff skill improvement program at child development support office
日本語
発達障害児を担当するスタッフに対する介入効果研究
英語
Intervention effect study for staff in charge of children with developmental disorders
日本語
発達障害児を担当するスタッフに対する介入効果研究
英語
Intervention effect study for staff in charge of children with developmental disorders
日本/Japan |
日本語
発達障害
英語
developmental disorders
小児科学/Pediatrics | 精神神経科学/Psychiatry |
小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
担当スタッフがティーチャー・トレーニングを受講することによって、児童発達支援事業所内での子どもの行動やスタッフとの関係、スタッフの支援スタイルおよび日々の業務の変化、また家庭内での子どもの行動の変化を調査する。
英語
Investigate whether taking teacher training will change the following: Changes in child behavior and relationships with staff in child development support establishments, changes in staff support styles and daily work, and changes in children's behavior at home.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
日本語版 改訂版 サッター-アイバーグ児童生徒の行動評価尺度(SESBI-R),
日本語版 アイバーグ子どもの行動評価尺度(ECBI)
英語
Sutter-Eyberg Stuent Behavior Inventory-Revised,
Eyberg Child Behavior Inventory
日本語
カナダ作業遂行測定
生徒教師の関係尺度
養育スタイル尺度
スタッフによる対象児の記録
カンファレンスにおけるスタッフの発言内容
英語
Canadian Occupational Performance Measure,
Student Teacher Relationship Scale,
Parental Child Rearing Scale,
Record of target children by the staff,
What the staff said at the conference
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
介入期間は約12週間、全7回のセッションを隔週、1回約1時間実施する。介入手段は、ペアレント・トレーニングをスタッフに応用したものである。
英語
The intervention period for the implementation group is about 12 weeks, and all 7 sessions are conducted every other week for about 1 hour.
日本語
対照群には、ティーチャー・トレーニングを実施しない
英語
No teacher training is given to the control group
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
3 | 歳/years-old | 以上/<= |
65 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
対象児:児童発達支援事業所の利用児,保護者からの同意が得らえた児
対象者:対象児を担当するスタッフ,同意が得られたスタッフ
英語
target child: children using the child development support offices, children with the consent of their parents
Target person: staff in charge of the target child, staff who got consent
日本語
対象児:質問紙やホームワークの対象になることで精神的な負担が予想される児,保護者からのどういが得られない児
対象者:ティーチャー・トレーニングに参加するにあたり、毎回課せられるホームワークを実施し、ホームワークを他者の前で報告することで精神的な負担が予想される者,質問紙に回答することで精神的疲労が予想される者
英語
target child: children who are expected to be mentally burdened by being subject to questionnaires and home work, children who do not get consent from their parents
target person: those who are expected to be mentally burdened by carrying out the homework that is imposed every time they participate in teacher training and reporting the homework in front of others, those who are expected to be mentally tired to answer the questionnaire
60
日本語
名 | はるか |
ミドルネーム | 十枝 |
姓 | 梅本 |
英語
名 | Haruka |
ミドルネーム | Toeda |
姓 | Umemoto |
日本語
群馬大学
英語
Gunma University
日本語
大学院保健学研究科
英語
Graduate School of Health Sciences Department
371-8514
日本語
前橋市昭和町3-39-22
英語
3-39-22 Syowa-machi, Maebashi-City
0272208953
to.haruka@gunma-u.ac.jp
日本語
名 | はるか |
ミドルネーム | 十枝 |
姓 | 梅本 |
英語
名 | Haruka |
ミドルネーム | Toeda |
姓 | Umemoto |
日本語
群馬大学
英語
Gunma University
日本語
大学院保健学研究科
英語
Graduate School of Health Sciences
371-8514
日本語
前橋市昭和町3-39-22
英語
3-39-22 Syowa-machi, Maebashi-City
0272208953
to.haruka@gunma-u.ac.jp
日本語
群馬大学
英語
Gunma University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
群馬大学
英語
Gunma University
日本語
日本語
その他の国の官庁/Government offices of other countries
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
群馬大学人を対象とする医学系研究倫理審査委員会
英語
Gunma University Medical Research Ethics Review Committee for Humans
日本語
前橋市昭和町3-39-15
英語
3-39-15 Syowa-machi, Maebashi-City
027-220-8740
hitotaisho-ciru@ml.gunma-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
群馬大学,株式会社ワンライフ 児童発達支援事業所chuouchou
2022 | 年 | 06 | 月 | 27 | 日 |
none
未公表/Unpublished
none
48
日本語
児童発達支援事業所における非医療職スタッフを対象に,利用児の行動と,その行動への対応時の苦慮程度と対応内容を調査した.多く見られる行動には「多動」,「不注意」および「コミュニケーション」に関する行動だが,スタッフが特に苦慮している行動は「自傷」,「他害」,「パニック」,「自己中心的な行動」であった.「自傷」や「他害」への対応は「その場でやめさせようとする」他多岐にわたっており,「パニック」や「自己中心的な行動」への対応は「クールダウンさせる」等が半数を占め,比較的確立していることが示された.
英語
The most common behaviors were "hyperactivity," "inattention," and "communication," but the behaviors that staff found particularly difficult were "self-harm," "harm to others," "panic," and "self-centered behavior."Responses to "self-harm" and "harm to others" were diverse, including "trying to stop the child on the spot," while half of the responses to "panic" and "self-centered behavior" were "allowing the child to cool down," showing that this is a relatively well-established approach.
2025 | 年 | 01 | 月 | 07 | 日 |
日本語
英語
日本語
児童発達支援事業所における非医療職スタッフ
英語
non-medical staff working at child development support centers
日本語
方法は,事前に内諾の得られた群馬県内11カ所の児童発達支援事業所に,研究者が赴き,所属長に文書と口頭で研究概要を説明し承諾を得られた場合は,所属長から対象者へ,もしくは研究者が直接対象者へ口頭と文書で研究説明を行い,同意が得られた対象者に質問紙への回答を求めた.回答期限は1~2週間とし,事業所内に設置させていただいた回収ボックスに提出いただくよう依頼した(留め置き調査).
英語
The method involved the researchers visiting 11 child development support business locations in Gunma Prefecture where prior consent had been obtained, and explaining the outline of the study verbally and in writing to the head of the facility. If consent was obtained, the head of the facility would then explain the study to the subjects, or the researchers would explain the study verbally and in writing to the subjects directly, and subjects who agreed were asked to fill out a questionnaire. The response deadline was 1-2 weeks, and subjects were asked to submit their responses in collection boxes set up within the facility (a hold survey).
日本語
なし
英語
none
日本語
1.利用児にこれらの行動があるのか? 2.ある場合にはこの行動への対応にどれくらい苦慮しているか(1~10の10段階で回答) 3.この行動に対していどのように対応しているのか?
1.集中が持続しない
2.注意がそれやすい
3.人の話をしっかり聞くことが難しい
4.全体指示に応じることが難しい
5.個別的に言葉で伝えても応じることができない
6.集団行動に参加することが難しい
7.朝の会・帰りの会への不参加
8.着席して課題をする場面で,離席する
9.着席して課題をする場面で,退室する
10.落ち着きがない行動をする
11.他児への暴力(叩く,蹴るなど)
12.他児への暴言
13.友達と一緒の遊びをしない(場を共有しているのみで,みんなと違う遊びをしている)
14.友達とやりとりしながら遊べない
15.同年代の子供たちの中に入らない(友達を遊びに誘えない)
16.友達と遊ぶことを好まない
17.1人で遊ぶことが多い
18.遊びのルールを理解することができない
19.指さしした方向を見ない
20.名前を呼ばれても来ない
21.話しかけても応えない
22.他児に「返して」と言われても無反応
23.言葉以外(うなずき,表情)でも自分の意思表示が難しい
24.同年齢児に比べて言葉が遅い
25.イヤな時,言葉で上手に意思表示ができない
26.欲しい時,言葉で上手に意思表示ができない
27.困った時に言葉で援助を求めることが難しい
28.話すときに相手の顔をあまり見ることがない
29.初めての場面・場所に慣れるのに時間がかかる
30.友達のものをかくすことがある
31.午睡時に寝ている子を起こす
32.自己中心的な行動をする
33.マイペース
34.自分の思い通りにならないとすねる
35.自分の思い通りにならないとパニック
36.自傷がある(例:自分の腕にかみつく等)
37.偏食がある
38.食べるのが遅い
39.よく噛まないで食べる
40.感覚過敏がある(例:耳塞ぎや,砂・泥遊びに参加しない等)
英語
1. Do your children exhibit these behaviors? 2. If so, how much difficulty do you have in dealing with this behavior? (Answer on a 10-point scale from 1 to 10) 3. How do you deal with this behavior?
1. Difficulty sustaining concentration
2. Easily distracted
3. Difficulty listening to others
4. Difficulty responding to general instructions
5. Cannot respond to individual verbal instructions
6. Difficulty participating in group activities
7. Not participating in morning meetings or end-of-day meetings
8. Leaving the seat when sitting down to do tasks
9. Leaving the room when sitting down to do tasks
10. Restless behavior
11. Violence towards other children (hitting, kicking, etc.)
12. Verbal abuse towards other children
13. Does not play with friends (only shares the same space, plays different games from the others)
14. Cannot play while interacting with friends
15. Does not join in with children of the same age (cannot invite friends to play)
16. Does not like playing with friends
17. Often plays alone
18. Cannot understand the rules of the game
19. Does not look in the direction pointed at
20. Does not come when called by name
21. Does not respond when spoken to
22. Does not respond when other children ask for "give it back"
23. Difficulty expressing one's intentions in ways other than words (nodding, facial expressions)
24. Slower speech than children of the same age
25. Cannot express intentions verbally when disliked
26. Cannot express intentions verbally when needed
27. Difficulty asking for help verbally when in trouble
28. Rarely looks at other people's faces when speaking
29. Takes time to get used to new situations and places
30. Sometimes hides friends' things
31. Wakes up sleeping children during naptime
32. Acts self-centeredly
33. Goes at his own pace
34. Sulks when things do not go his way
35. Panics when things do not go his way
36. Self-harms (e.g. biting one's arm, etc.)
37. Picky eaters
38. Eats slowly
39. Eating without chewing properly
40. Having sensory hypersensitivity (e.g. covering ears, not participating in playing in sand or mud, etc.)
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2022 | 年 | 06 | 月 | 27 | 日 |
2023 | 年 | 05 | 月 | 23 | 日 |
2023 | 年 | 05 | 月 | 30 | 日 |
2023 | 年 | 08 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2022 | 年 | 06 | 月 | 27 | 日 |
2025 | 年 | 02 | 月 | 28 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000054896
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000054896