UMIN試験ID | UMIN000053557 |
---|---|
受付番号 | R000054776 |
科学的試験名 | 介護保険施設の介護職の定着促進を目指した職場支援プログラムの開発と有効性の検証 |
一般公開日(本登録希望日) | 2024/02/08 |
最終更新日 | 2024/08/07 09:41:41 |
日本語
心理的安全性を育む教育プログラムの開発と有効性:介護施設の介護職員に焦点を当てた無作為化対照試験
英語
Development and effectiveness of an educational program to foster psychological safety: a randomized control trial focusing on care workers in geriatric care facilities
日本語
介護保険施設の職場支援プログラムの開発と有効性の検証
英語
Development and effectiveness of a workplace support program in geriatric care facilities
日本語
介護保険施設の介護職の定着促進を目指した職場支援プログラムの開発と有効性の検証
英語
Development and effectiveness of a workplace support program to promote the retention of care workers in geriatric care facilities
日本語
介護保険施設の職場支援プログラムの開発と有効性の検証
英語
Development and effectiveness of a workplace support program in geriatric care facilities
日本/Japan |
日本語
該当せず
英語
not applicable
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
高齢者の介護支援の要となる介護保険施設の人的側面を含む労働職場環境の課題解決に向けた職場支援プログラムの開発と有効性の検証を目的とする
英語
To develop and validate the effectiveness of a workplace support program to resolve issues in the work environment, including human relationship, in geriatric care facilities, which are key to supporting the elderly care.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
「心理的安全性」
介入前と介入2か月後、4か月後のスコアについて制御群のスコアと比較する
英語
Psychological safety
The score of baseline, after 2 montsh, and after 4 months among participants in a intervention group will be compared to the scores in a control group.
日本語
労働職場環境(ソーシャルキャピタル、倫理的リーダーシップ、排他的職場風土:3下位尺度から成るオリジナルの職場環境の測定尺度)
職業志向性
離職意向
英語
The Social Capital and the Ethical Climate in the Workplace (three subscales: social capital in the workplace, ethical leadership, exclusive workplace climate)
Work orientation
Intentions to leave
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
集団/Cluster
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
はい/YES
いいえ/NO
施設をブロックとみなしている/Institution is considered as a block.
はい/YES
知る必要がない/No need to know
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
心理的安全性を備えた健全な職場環境を醸成するために、現場の事例を教材とし、参加者がグループごとに活発に意見交換するケースメソッドの形式を用いたプログラムを開発し用いた。本プログラムは、職場での心理的安全性を保つための効果的な話し合いに向けて、ガイダンスと講義、介護老人保健施設の職場における対人・異文化問題のオリジナルエピソードをもとに作成した3分間のビデオ2本、個人ワーク、グループワーク、発表、振り返りの6モジュールからなる60分授業である。介入群の参加者は、4ヶ月間に2回の介入プログラムに参加することが要求される。参加者は、6ヶ月間に3回のアンケート調査(ベースライン調査、2か月ごと4か月後の2回のフォローアップ調査)に回答する。
英語
For fostering a healthy work environment with psychological safety, we develop the program using the case method, which uses case studies from the field as teaching materials and requires participants to actively exchange opinions in each group. The program is a 60-minute class consisting of six modules geared towards effective discussions on keeping psychological safety in the workplace: guidance and lecture, two 3-minutes videos being made based on original episodes of interpersonal and transcultural issues at the workplace in geriatric healthcare facilities, individual work, group work, presentation, and reflection. The participants in the intervention group will be required to attend two intervention programs in four months. Participants will complete three questionnaire surveys (baseline, and two follow-up surveys: two months and four months after baseline survey) in six months.
日本語
参加者は、6ヶ月間に3回のアンケート調査(ベースライン調査、2か月ごと4か月後の2回のフォローアップ調査)に回答する。
英語
Participants will complete three questionnaire surveys (baseline, and two follow-up surveys: two months and four months after baseline survey) in six months.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
研究協力の承諾が得られた施設の、本研究の参加に同意した者でかつ研修会に参加可能な者。
英語
Persons who have agreed to participate in this study and who are able to attend the training sessions, at facilities that have agreed to cooperate in the research.
日本語
本人の同意が得られなかった者、研修会に参加が不可能な者(業務上のシフトなどの理由)。
英語
Those who could not give their consent, or those who are unable to attend the workshop (due to work shift or other reasons).
160
日本語
名 | 真己 |
ミドルネーム | |
姓 | 富永 |
英語
名 | Maki |
ミドルネーム | |
姓 | Tei-Tominaga |
日本語
摂南大学
英語
Setsunan University
日本語
看護学部
英語
Faculty of Nursing
573-0101
日本語
枚方市長尾峠町45-1
英語
45-1, Nagao Toge-cho, Hirakata city, Osaka, Japan
0728001238
maki.tominaga@nrs.setsunan.ac.jp
日本語
名 | 真己 |
ミドルネーム | |
姓 | 富永 |
英語
名 | Maki |
ミドルネーム | |
姓 | Tei-tominaga |
日本語
摂南大学
英語
Setsunan University
日本語
看護学部
英語
Faculty of Nursing
573-0101
日本語
大阪府枚方市長尾峠町45-1
英語
45-1, Nagao Toge-cho, Hirakata city, Osaka, Japan
0728001238
maki.tominaga@nrs.setsunan.ac.jp
日本語
摂南大学
英語
Setsunan University
日本語
日本語
看護学部
日本語
英語
日本語
科学技術振興機構
英語
Japan Science and Technology Agency
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
日本
英語
Japan
日本語
英語
日本語
三井住友海上福祉事業団
英語
Mitsui Sumitomo Insurance Welfare Foundation
日本語
摂南大学
英語
Setsunan University
日本語
大阪府枚方市長尾峠町45-1
英語
45-1, Nagao Toge-cho, Hirakata city, Osaka
0728001238
maki.tominaga@nrs.setsunan.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2024 | 年 | 02 | 月 | 08 | 日 |
中間解析等の途中公開/Partially published
192
日本語
線形回帰分析の結果、介入群では対照群と比較して、ベースライン(T0)から2回目の調査(T1)にかけて、心理的安全スコアが有意に増加し(p<0.05)、「排他的職場風土」スコアが減少した(p<0.10)ことが示された。しかし、介入群の得点変化の有意性は、ベースライン(T0)から3回目の調査(T2)にかけて消失した(表3)。職場のソーシャル・キャピタル」、「離職意向」、「職業志向性」については、介入群と対照群との間に有意な得点変化は認められなかった。
英語
The psychological safety score significantly increased (p < .05) and the exclusive workplace climate score decreased (p < .10) from the baseline (T0) to second survey (T1) among the intervention group compared to control group. However, in the significance of the scores' change of the intervention group has vanished from the baseline (T0) to third survey (T2) (Table 3).
2024 | 年 | 02 | 月 | 06 | 日 |
日本語
英語
日本語
介入群と対照群の研究参加者について、平均年齢は両群とも40歳代で、75%以上が女性、50%以上が未婚であった。高齢者介護の経験年数や現在の事業者での勤務年数については、両群間に有意差はなかった。一方、雇用形態では両群間に有意差があり、介入群の正社員比率(98.9%)は対照群(78.5%)を有意に上回った(p<0.001)。また、介入群の65.6%が専門的介護者であったのに対し、対照群では57%であり、有意差があった(p<0.05)。
英語
The mean age was in the 40s for both groups, with more than 75% of the participants being woman and more than 50% unmarried. There were no significant differences between the two groups in terms of years of experience in care work for older adults or years of working at current provider. On the other hand, there was a significant difference between the two groups in employment status, while ratio on regular employees in the intervention group (98.9%) was significantly higher than that in the control group (78.5%), (p < .001). In addition, 65.6% of the intervention group were professional caregivers compared to 57% of the control group, a significant difference (p < .05).
日本語
2021年11月から2023年1月にかけて、開発した教育プログラムの有効性を評価する無作為化比較試験を行った。本研究への参加に同意した老人介護施設7施設の介護職員192名を、性別、年齢層、職種(専門介護福祉士、その他)の均等比率を考慮し、各施設の窓口担当者が職員IDごとに無作為に2群(介入群、対照群)に分けた。COVID-19の第5波と第7波の収束時期である2021年10月~11月と2022年8月~9月に、介入群の参加者は4か月間に2回、当プログラムを受講した。1回目の介入は対面式で行ったが、2回目の介入は日本でのCOVID-19感染者拡大のため、オンライン方式で行った。各介入後、介入群の参加者はプログラムの内容について職場のメンバーに話さないよう求められた。対照群の参加者は、各施設の担当者から1回目と2回目の介入プログラムの資料を受け取った。
すべての参加者は、ベースライン調査(T0)、ベースライン調査から4ヵ月後の介入終了時(T1)、T1からさらに2ヵ月後(T2)の6ヵ月間に3回、コンタクトパーソンから渡される自己報告式のアンケートに回答するよう求められた。参加者が調査に協力することに同意した場合は、各調査票を封書で研究責任者に直接郵送した。3回にわたる調査の最終的な回答率は96.8%(n=186)であり、このデータを分析に用いた。
英語
The first time intervention was held with a face to face. The second-time intervention was held with online due to expanding the infected people of COVID-19 in Japan. After attending each intervention, the participants in the intervention group were asked not to talk to members at their workplace about contents of the programs. The participants in the control group received the program's materials of the first and second time interventions from the contact persons in each facility. All participants were asked to complete self-reported questionnaires given by contact persons three times in six months.
日本語
英語
日本語
一次アウトカムとして、心理的安全性に関する尺度(エドモンドソン)、二次アウトカムとして、内発的動機づけ(職業志向性)、離職意向、介護労働者の人間関係を含む職場環境に関する評価尺度を用いた。
英語
As a primary outcome, question items of a scale for psychological safety were addressed as well as secondary outcomes, which are assessment tools for intrinsic motivation, intentions to leave, and work environment including human relationships of care workers.
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2020 | 年 | 02 | 月 | 01 | 日 |
2020 | 年 | 03 | 月 | 03 | 日 |
2021 | 年 | 09 | 月 | 01 | 日 |
2023 | 年 | 02 | 月 | 28 | 日 |
2023 | 年 | 03 | 月 | 15 | 日 |
2023 | 年 | 03 | 月 | 20 | 日 |
2023 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2024 | 年 | 02 | 月 | 06 | 日 |
2024 | 年 | 08 | 月 | 07 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000054776
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000054776