UMIN試験ID | UMIN000047546 |
---|---|
受付番号 | R000054200 |
科学的試験名 | 発達障害の知識量が本人とその家族等の関係に与える影響 -青年期以降に発達障害と診断された人と家族等のためのe-Learningの検討 |
一般公開日(本登録希望日) | 2022/04/30 |
最終更新日 | 2023/04/21 10:11:49 |
日本語
発達障害の知識量が本人とその家族等の関係に与える影響
-青年期以降に発達障害と診断された人と家族等のためのe-Learningの検討
英語
The Effect of the Amount of Knowledge of Developmental Disabilities on the Relationship between Individuals with Developmental Disabilities and Their Families: An Examination of e-Learning for Individuals Diagnosed with Developmental Disabilities after Adolescence and Their Families and Others
日本語
発達障害の知識量が本人とその家族等の関係に与える影響
英語
The Effect of the Amount of Knowledge of Developmental Disabilities on the Relationship between Individuals with Developmental Disabilities and Their Families
日本語
発達障害の知識量が本人とその家族等の関係に与える影響
-青年期以降に発達障害と診断された人と家族等のためのe-Learningの検討
英語
The Effect of the Amount of Knowledge of Developmental Disabilities on the Relationship between Individuals with Developmental Disabilities and Their Families: An Examination of e-Learning for Individuals Diagnosed with Developmental Disabilities after Adolescence and Their Families and Others
日本語
発達障害の知識量が本人とその家族等の関係に与える影響
英語
The Effect of the Amount of Knowledge of Developmental Disabilities on the Relationship between Individuals with Developmental Disabilities and Their Families
日本/Japan |
日本語
なし
英語
None
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
発達障害の知識量を増やすことによって、家族関係の変化やQOLの向上を図る
英語
Increase the amount of knowledge about developmental disabilities to change family relationships and improve quality of life
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
発達障害に関する知識の確認10問.
e-Learning視聴の直前と、
視聴の1ヶ月後に評価
質問への正答率によってe-Learning視聴の有効性を評価
英語
10 questions confirming knowledge of developmental disabilities .
Just before and after the e-Learning viewing.
Assessed one month after viewing
Evaluate the effectiveness of e-Learning viewing by the percentage of questions answered correctly
日本語
・GHQ12: 精神健康調査 12問.
・DDPSI(山根2013)18問:発達障害児をもつ親のストレッサー尺度.
・WHO SUBI:心の健康自己評価40問 主観的幸福感-社会的な支え 家族等との関係
・BMPS(Jones et al., 2014): バンガー・マインドフル・ペアレンティング・スケール 15問
・半構造化面接を修正版M-GTA(木下2003)によりカテゴリー分析を行う
e-Learning視聴の直前と視聴の1ヶ月後に各尺度を用いて評価。
それぞれの尺度の評価基準に基づいて、精神健康度、ストレスの状態、QOL等について評価する
半構造化面接については、e-Learning視聴の1ヶ月後にのみ実施して、家族関係の変化について質的分析による評価を行う
英語
GHQ12: Mental Health Survey Question. Consisting 12 questions.
DDPSI(Yamane 2013)18 questions: Stressor Scale for Parents of Children with Developmental Disabilities. Consisting 18 questions.
WHO SUBI: Self-assessment of mental health 40 questions Subjective well-being - Social support Relationships with family and others Consisting 40 questions.
BMPS(Jones et al., 2014): Bangor Mindful Parenting Scale. Consisting 15 questions.
Semi-structured interview with category analysis by modified M-GTA (Kinoshita 2003)
Evaluated using each scale immediately before and one month after viewing the e-Learning.
Mental health, stress status, quality of life, etc. are evaluated based on the evaluation criteria of each scale.
Semi-structured interviews will be conducted only one month after the e-Learning viewing to evaluate changes in family relationships through qualitative analysis.
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
試験参加者がブラインド化されている単盲検/Single blind -participants are blinded
無治療対照/No treatment
3
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
被験者10名に、およそ1か月間の介入を行う。
最初に知識の質問等による評価を行い 直後よりe-Learningの視聴を開始。
1か月の期間中、被験者は自由にe-Learningを視聴する。
回数や頻度などは任意とする。
視聴開始より1か月後に、再度、知識の等による評価をおこなう。
併せて、インタビュー調査による評価もおこなう。
英語
Ten subjects will receive the intervention for approximately one month.
The subjects will begin viewing the e-Learning immediately after the initial assessment of knowledge questions.
During the one-month period, subjects will be free to watch the e-Learning.
The number of times and frequency of e-Learning sessions are arbitrary.
One month after the start of viewing, the subjects will be evaluated again based on their knowledge.
In addition, an interview survey will be conducted.
日本語
被験者25名に、およそ1か月間の介入を行う
最初に知識の質問等による評価を行い
直後よりe-Learningの視聴を開始
1か月の期間中、被験者は自由にe-Learningを視聴する
回数や頻度などは任意とする。
視聴開始より1か月後に、再度、知識の等による評価をおこなう。
英語
25 subjects will receive the intervention for approximately one month
Initial assessment with knowledge questions, etc.
Immediately afterwards, viewing of the e-Learning program begins.
During the one-month period, subjects are free to watch e-Learning
The number of times and frequency are arbitrary.
One month after the start of viewing, the participants will be evaluated again based on their knowledge.
日本語
被験者25名、およそ2か月間の介入を行う
最初に知識の質問等による評価を行う
その1か月後に同じく評価を行い
その後に、e-Learningの視聴を開始
1か月の期間中、被験者は自由にe-Learningを視聴する
回数や頻度などは任意とする。
英語
25 subjects, approximately 2 months of intervention.
Initial assessment with knowledge questions, etc.
One month later, the same evaluation is conducted.
After that, start watching e-Learning
Subjects are free to watch e-Learning during the one-month period
The number of sessions and frequency are arbitrary.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
20 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
10歳以降の発達障害と診断された当時者、あるいはその疑いがあると思われる当事者の身近な家族やパートナーで20才以上の健康な人を調査対象者とする
英語
The study population will consist of close family members or partners of the person concerned who was diagnosed with a developmental disability at the time of the diagnosis or suspected diagnosis after the age of 10 and who are 20 years of age or older and healthy.
日本語
重篤な精神疾患や希死念慮のある者
英語
Persons with serious mental illness or rarefied thoughts of death
60
日本語
名 | 宏明 |
ミドルネーム | |
姓 | 小林 |
英語
名 | Hiroaki |
ミドルネーム | |
姓 | Kobayashi |
日本語
金沢大学
英語
Kanazawa University
日本語
人間社会研究域学校教育系
英語
School of Teacher Education, College of Human and Social Sciences
920-1192
日本語
石川県金沢市角間町
英語
Kakuma machi, Kanazawa, Ishikawa
076-254-5513
kobah@ed.kanazawa-u.ac.jp
日本語
名 | 宏明 |
ミドルネーム | |
姓 | 小林 |
英語
名 | Hiroaki |
ミドルネーム | |
姓 | Kobayashi |
日本語
金沢大学
英語
Kanazawa University
日本語
人間社会研究域学校教育系
英語
School of Teacher Education, College of Human and Social Sciences
920-1192
日本語
石川県金沢市角間町
英語
Kakuma machi, Kanazawa, Ishikawa
076-254-5513
kobah@ed.kanazawa-u.ac.jp
日本語
その他
英語
Research Center for Child Mental Development,
Kanazawa University
日本語
金沢大学
日本語
子どものこころの発達研究センター
日本語
英語
日本語
自己調達
英語
Self funding
日本語
日本語
自己調達/Self funding
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
金沢大学医学倫理審査委員会
英語
Medical Ethics Committee of Kanazawa University
日本語
石川県金沢市宝町13
英語
13 Takaramachi, Kanazawa, Ishikawa
076-265-2110
rinri@adm.kanazawa-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2022 | 年 | 04 | 月 | 30 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
一般募集中/Open public recruiting
2022 | 年 | 04 | 月 | 30 | 日 |
2021 | 年 | 12 | 月 | 15 | 日 |
2022 | 年 | 05 | 月 | 01 | 日 |
2024 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2024 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2024 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2024 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2022 | 年 | 04 | 月 | 21 | 日 |
2023 | 年 | 04 | 月 | 21 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000054200
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000054200
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |