UMIN試験ID | UMIN000047480 |
---|---|
受付番号 | R000054148 |
科学的試験名 | 中国大学生におけるネット依存に対する短期集中型認知行動療法介入プログラムの有効性について:ランダム化並行群間比較試験 |
一般公開日(本登録希望日) | 2022/04/13 |
最終更新日 | 2022/04/13 18:50:33 |
日本語
中国大学生におけるネット依存に対する介入プログラムの開発及び有効性検討
英語
Development and effectiveness of an intervention program for Internet Addiction among Chinese college students
日本語
介入研究
英語
Intervention Study
日本語
中国大学生におけるネット依存に対する短期集中型認知行動療法介入プログラムの有効性について:ランダム化並行群間比較試験
英語
Impact of Short-term Intensive-type Cognitive Behavioral Therapy Intervention on Internet Addiction among Chinese College Students: A Randomized Controlled Trial
日本語
ランダム化並行群間比較試験
英語
A Randomized Controlled Trial
アジア(日本以外)/Asia(except Japan) |
日本語
ネット依存傾向
英語
Internet Addiction Tendency
該当せず/Not applicable | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
中国の大学生のネット依存に対する予防を目的とした短期集中的型の介入プログラムを開発し、その有効性を検証する。
英語
This study aims to examine the effects of a short-term intensive-type CBT intervention with the purpose of preventing against IA among Chinese college students.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
効果測定は、介入群と対照群ともに介入前、介入後、一ヶ月後の計3回実施し、それぞれの評価は両群同時期に同一の内容で実施した。主要アウトカム評価項目は「ネット依存尺度」であった。
英語
Data were collected by three times for both groups: Pre-intervention, Post-intervention, and one month later.Primary outcome was Young's Internet Addiction Test.
日本語
心理的ストレスK6
首尾一貫感覚SOC尺度
社会的支援認知尺度
一般遅延尺度
ネット依存改善動機尺度
自己現状主観評価
英語
The K6
Sense of Coherence (SOC-13)
The Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS)
The General Procrastination Scale (GPS)
Internet Addiction Improvement Motivation Scale (IAIMS)
Subjective Evaluation of Self-status
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
試験参加者がブラインド化されている単盲検/Single blind -participants are blinded
無治療対照/No treatment
はい/YES
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
はい/YES
封筒法/Numbered container method
6
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
手技/Maneuver |
日本語
介入群にはネット依存に関する講習会に加え介入プログラム実施、対照群にはネット依存に関する講習会のみを実施した.介入プログラムの実施頻度および期間は、1回90分のセッションで、合計5回(7.5時間)、週末1日で実施した。
英語
The intervention group received an intervention program in addition to a training course on IA, while the control group received only the training course on IA.The frequency and duration of the intervention program was 90 minutes per session for a total of 5 sessions (7.5 hours), delivered centrally over one weekend day.
日本語
第1回のテーマは「E-ネット共有」で、目標はチームメンバーが互いに知り合い、チーム契約を結び、ネット利用に関する履歴、経験、資源、感想などを分かち合うことであった。
英語
The first session was titled "E-Net Sharing", and was designed to allow team members to get to know each other, sign team agreements, and share their histories, experiences, resources, and impressions about Internet use.
日本語
第2回のテーマは「自分を知る」で、目標は自分のストレス気質の特徴及びセルフケア行動を学び、自分の優位資源を認知し、自己肯定感を高めることであった。
英語
The second session was "Know Yourself", and the goals were to learn the characteristics of one's stress disposition and self-care behaviors, to recognize one's predominant resources, and to increase one's sense of self-esteem.
日本語
第3回のテーマは「問題解決」で、目標はグループメンバーの知恵を奮い立たせ、互いに優れたリソースを探し、現実的な悩みを立ち向かうことであった。
英語
The third session was "Problem Solving", and the goals were to inspire the wisdom of group members to seek out each other's superior resources and confront practical concerns.
日本語
第4回のテーマは「人生の意味」で、目標は人生の意味や価値観について、チームメンバーとの分かち合いを通して深く考えさせ、彼らの有意味感を高めることであった。
英語
The fourth session was "Meaning of Life", and the goals were to get the team members to think deeply about the meaning and values of life through sharing with each other and to increase their sense of meaning.
日本語
第5回のテーマは「真情告白」で、目標はチームメンバーの収穫をお互いにシェアし、別れの感情を処理することであった。
英語
The fifth session was "True Confessions", and the goals were to share their harvests with each other and process their feelings of separation among group members.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
25 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
① ネット依存尺度(YIAT)のスコアが、cut-off値である50点以上の学生。
② 大学一年の必修科目である「大学心理健康教育」を受講している第二学年以上の学生。
③ 本研究の主旨を理解し、本研究の参加へのインフォームドコンセントが可能な学生。
④ 決めたグループ介入の時間帯に参加可能な学生。
英語
Students who scored above the cut-off value of 50 on the Young's Internet Addiction Test; Students in their second year of college or above who have been taken the required course of college psycho-health education in their first-year; Students who understand the purpose of this study and can give informed consent to participate in this study; Students who are available to participate during the determined group intervention time frame.
日本語
① 精神障害の治療行動を受けている学生。
② ほかのネット依存に関連するカウンセリングやグループ活動を受けている学生。
英語
Students undergoing treatment for mental disorders; Students receiving other counseling or group activities related to IA.
44
日本語
名 | 展彰 |
ミドルネーム | |
姓 | 森田 |
英語
名 | Nobuaki |
ミドルネーム | |
姓 | Morita |
日本語
社会精神保健学分野
英語
Department of Social Psychiatry and Mental Health
日本語
筑波大学医学医療系
英語
Faculty of Medicine, University of Tsukuba
305-8577
日本語
茨城県つくば市天王台1-1-1総合研究棟D743室
英語
Room D743, General Research Building, 1-1-1 Tennodai, Tsukuba, Ibaraki
029-853-3099
nobu-mori@umin.ac.jp
日本語
名 | 展彰 |
ミドルネーム | |
姓 | 森田 |
英語
名 | Nobuaki |
ミドルネーム | |
姓 | Morita |
日本語
社会精神保健学分野
英語
Department of Social Psychiatry and Mental Health
日本語
筑波大学医学医療系
英語
Faculty of Medicine, University of Tsukuba
305-8577
日本語
茨城県つくば市天王台1-1-1総合研究棟D743室
英語
Room D743, General Research Building, 1-1-1 Tennodai, Tsukuba, Ibaraki
029-853-3099
nobu-mori@umin.ac.jp
日本語
その他
英語
Faculty of Medicine, University of Tsukuba
日本語
筑波大学医学医療系
日本語
日本語
英語
日本語
自己調達
英語
None
日本語
なし
日本語
自己調達/Self funding
日本語
英語
日本語
中国浙江工商大学
英語
Zhejiang Gongshang University, China
日本語
なし
英語
None
日本語
筑波大学医学医療系医の倫理委員会
英語
Clinical Research Ethics Committee, University of Tsukuba
日本語
つくば市天久保2-1-1
英語
2-1-1 Amakubo, Tsukuba, Ibaraki
029-853-3914
t-credo.adm@un.tsukuba.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
中国浙江工商大学心理健康教育センター
2022 | 年 | 04 | 月 | 13 | 日 |
未公表/Unpublished
43
日本語
介入直後の測定では、介入群において、対照群より有意に改善していた項目は、「ネット依存尺度」、「SOC有意味感」、「ネット依存改善動機」の「準備期」、「主観評価ストレス感」であり、改善傾向が確認された項目は「SOC把握可能感」、「一般遅延尺度」であった。また、一ヶ月後の追跡調査では、介入群において、介入前後で有意に改善していた項目は「ネット依存尺度」、「社会的支援認知尺度」の下位尺度「他の人へ」の支援認知であった。対照群では、すべての項目について、介入前後の有意差は認めなかった。
英語
The results suggested that the intervention program may reduce Chinese college students' IA symptoms and improve their SOC, and have the potential to decrease their tendency to procrastinate. In addition, sustained effects were shown to have the potential to improve students' tendency toward IA and the perception of social support from significant others.
2022 | 年 | 04 | 月 | 13 | 日 |
日本語
英語
日本語
介入群は21名、平均年齢は19.5±0.8歳、男性7名、女性14名から構成されていて、大学二年生17名、三年生3名、四年生1名であった。対照群と介入群両群の年齢平均値をt検定で、性別と学年の人数割合をχ2検定で比較したが有意差は認めなかった。従って、ランダム割り付けによって、両群の参加者のベースライン時の特性は同質であることが確認された。
英語
No significant differences were found between the two groups. Therefore, random assignment confirmed that participants in both groups were homogeneous in their characteristics at baseline.
日本語
介入参加への適合性したのは50名の大学生であったが、6名が都合により参加不能となったため、ランダム割り付け対象者から除外した。結果、44名がランダム割り付けの対象となり、介入群22名、対照群22名が参加した。介入プログラムに参加したもののうち、介入群1人が自己都合によりセッションを2回欠席したため、除外し、最終的に介入群21名、対照群22名の計43名を解析対象とした。
英語
50 college students were eligible to participate in this study, but 6 students were excluded due to personal reasons. As a result, 44 participants were eligible for random assignment, 22 in the intervention group and 22 in the control group. Of those who participated in the intervention program, 1 intervention group participant was excluded because he missed two sessions, and a total of 43 participants, 21 in the intervention group and 22 in the control group, were finally included in the analysis.
日本語
なし
英語
None
日本語
介入プログラムの効果を検証するため、ベースライン時の得点を共変量に投入し調整し、共分散分析(ANCOVA)を行い、介入群と対照群の事後得点を比較した。その結果、「ネット依存尺度」得点については、介入群はベースライン59.7±8.5点、事後52.3±8.2点であり、対照群はベースライン59.9±6.1点、事後58.8±7.0点であって、介入群の事後得点は対照群より有意に減少していた(p<0.01)。「首尾一貫性SOC-13尺度」得点については、介入群はベースライン56.3±9.6点、事後59.8±9.5点であり、対照群はベースライン54.0±10.1点、事後53.4±9.5点であって、介入群の事後得点は対照群より有意に上昇していた(p<0.05)。
介入プログラムの追跡効果を検証するため、反復測定による1要因の分散分析を行い、主効果が有意である項目に対して、Bonferoni多重比較を行った。介入群には、「ネット依存尺度」、「社会的支援認知尺度」、「ネット改善動機準備期」などの項目において、主効果の有意差が確認された。対照群では、すべでの項目について、反復測定による3時点間で有意差は認めなかった。
英語
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2020 | 年 | 11 | 月 | 27 | 日 |
2020 | 年 | 11 | 月 | 24 | 日 |
2020 | 年 | 11 | 月 | 30 | 日 |
2021 | 年 | 04 | 月 | 30 | 日 |
2021 | 年 | 04 | 月 | 30 | 日 |
2021 | 年 | 04 | 月 | 30 | 日 |
2021 | 年 | 08 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
2022 | 年 | 04 | 月 | 13 | 日 |
2022 | 年 | 04 | 月 | 13 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000054148
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000054148
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |