UMIN試験ID | UMIN000047763 |
---|---|
受付番号 | R000054056 |
科学的試験名 | 養育者・教師への心理教育と並行した遠隔会議システムによるソーシャルスキル学習プログラムの作成 |
一般公開日(本登録希望日) | 2022/05/16 |
最終更新日 | 2022/05/16 10:08:24 |
日本語
養育者・教師への心理教育と並行した遠隔会議システムによるソーシャルスキル学習プログラムの作成
英語
Developing an online social skills facilitation program --including psychological education for caregivers and teachers
日本語
オンラインSSTと支援者への心理教育
英語
Online SST and Psychoeducation
日本語
養育者・教師への心理教育と並行した遠隔会議システムによるソーシャルスキル学習プログラムの作成
英語
Developing an online social skills facilitation program -- including psychological education for caregivers and teachers
日本語
オンラインSSTと支援者への心理教育
英語
Online SST and Psychoeducation
日本/Japan |
日本語
自閉スペクトラム症
英語
Autism spectrum disorder
小児科学/Pediatrics |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
自閉スペクトラム症(ASD)の子どもたちは、ソーシャルスキルの学習に困難を抱えるため、従来、集団でのソーシャルスキルトレーニングなどが実施されてきた。しかし、COVID-19の感染拡大により、集団プログラムが中止・中断を余儀なくされるという状況が見られた。そこで、2020年より「オンライン会議システムを活用したソーシャルスキル学習プログラムの開発(課題番号20153)」に取り組んできた。しかし、対面でのトレーニングを必須とした場合、感染拡大により実施が難しい局面もあった。多様な層への普及を考えた際、オンラインのみで参加できるプログラムの作成が必要でないかと考え、子どもへのオンラインでのトレーニングに加え、養育者と教師への教育を含んだプログラムに改変し、その有用性について検討を行う。
英語
Children with autism spectrum disorder (ASD) have difficulty learning social skills. Traditionally, group social skills training and other programs have been implemented. However, due to the spread of COVID-19, group programs had to be discontinued or suspended. Therefore, we have been developing a "social skills learning program using an online meeting system" since 2020. However, because that program required in-person training, there were aspects of the training that made it difficult to implement the program due to the spread of the infection. In addition, considering the dissemination of the program to a diverse population, it is necessary to create a program that can be participated only online. In addition to online training for children, the program will be modified to include education for caregivers and teachers, and its usefulness will be examined.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
介入前と介入後の対人的応答性尺度第2版(SRS-2)とソーシャルスキル尺度の得点
英語
Scores on the Scale of Social Response Scale 2nd version(SRS-2) and Social Skills Scale before and after intervention
日本語
英語
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
群内/Self control
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
子どもへのオンラインでの集団ソーシャルスキル学習プログラム。週1回、1回30分程度、全10回のプログラム。親へのオンラインでのソーシャルスキルについての心理教育。全2回、1回目が90分、2回目が30分。教師への動画視聴によるソーシャルスキルについての心理教育。1回5分、全4回。
英語
Online group social skills learning program for children. Once a week, 30 minutes per session, 10 sessions in total.Online psychoeducation for parents on social skills. Two sessions, 90 minutes for the first and 30 minutes for the second.Psychoeducation for teachers on social skills by viewing videos, 5 minutes per session, 4 sessions in total.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
6 | 歳/years-old | 以上/<= |
12 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
自閉スペクトラム症の診断があること
小学校1年生から6年生であること
英語
Having an Autism Spectrum Disorder diagnosis
First through sixth grades of elementary school
日本語
ウェクスラー知能検査児童版第4版による言語性IQが70未満であること
集団参加が困難となるような二次的な問題があること
研究参加期間中に他機関でソーシャルスキルに関する専門的な療育を受けていること
英語
Verbal IQ of less than 70 on the Wechsler Intelligence Test for Children, 4th Edition
Secondary problems that make group participation difficult.
Receiving professional social skills training at another institution during the period of study participation
60
日本語
名 | 山本 |
ミドルネーム | |
姓 | 知加 |
英語
名 | Yamamoto |
ミドルネーム | TOMOKA |
姓 | Tomoka |
日本語
大阪大学
英語
Osaka University
日本語
医学系研究科小児科
英語
Department of Pediatrics, Graduate School of Medicine
5650871
日本語
大阪府吹田市山田丘2-2
英語
2-2 Yamadaoka, Suita-city, Osaka
0668793863
t-yamamoto@kokoro.med.osaka-u.ac.jp
日本語
名 | 山本 |
ミドルネーム | |
姓 | 知加 |
英語
名 | Yamamoto |
ミドルネーム | TOMOKA |
姓 | Tomoka |
日本語
大阪大学
英語
Osaka University
日本語
医学系研究科小児科
英語
Department of Pediatrics, Graduate School of Medicine
5650871
日本語
大阪府吹田市山田丘2-2
英語
2-2 Yamadaoka, Suita-city, Osaka
0668793863
t-yamamoto@kokoro.med.osaka-u.ac.jp
日本語
その他
英語
Osaka University
日本語
大阪大学
日本語
日本語
英語
日本語
科学技術振興機構
英語
Japan Science and Technology Agency
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
大阪大学医学部附属病院倫理審査委員会
英語
Osaka University Clinical Research Review Committee
日本語
大阪府吹田市山田丘2-2
英語
2-2 Yamadaoka, Suita-city, Osaka
0662108289
rinri@hp-crc.med.osaka-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2022 | 年 | 05 | 月 | 16 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2022 | 年 | 05 | 月 | 16 | 日 |
2022 | 年 | 05 | 月 | 30 | 日 |
2027 | 年 | 04 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
2022 | 年 | 05 | 月 | 16 | 日 |
2022 | 年 | 05 | 月 | 16 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000054056
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000054056
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |