UMIN試験ID | UMIN000047226 |
---|---|
受付番号 | R000053860 |
科学的試験名 | 統合失調症をもつ人の就労と生活との調和を目指した看護実践モデルの構築と活用 |
一般公開日(本登録希望日) | 2022/03/18 |
最終更新日 | 2023/09/24 11:59:16 |
日本語
統合失調症をもつ人の就労と生活との調和を目指した看護実践モデルの構築と活用
英語
Construction and inflection of a Nursing Practice Model to Help Persons with Schizophrenia Achieve Work-life Harmony
日本語
統合失調症をもつ人の就労と生活との調和を目指した看護実践モデルの構築と活用
英語
Construction and inflection of a Nursing Practice Model to Help Persons with Schizophrenia Achieve Work-life Harmony
日本語
統合失調症をもつ人の就労と生活との調和を目指した看護実践モデルの構築と活用
英語
Construction and inflection of a Nursing Practice Model to Help Persons with Schizophrenia Achieve Work-life Harmony
日本語
統合失調症をもつ人の就労と生活との調和を目指した看護実践モデルの構築と活用
英語
Construction and inflection of a Nursing Practice Model to Help Persons with Schizophrenia Achieve Work-life Harmony
日本/Japan |
日本語
統合失調症
英語
Schizophrenia
精神神経科学/Psychiatry | 看護学/Nursing |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
就労支援
英語
Working support
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
インタビュー
英語
interview
日本語
英語
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
インタビュー
英語
interview
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
59 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
統合失調症をもつ人
これから働き始めたいと考えている人
継続就労に不安がある人
継続就労への秘訣を掴みたいと考えている人
英語
Person with schizophrenia
The person who wants to begin to work from now on
The person who worries about continuation working
The person who wants to get the secret to continuation working
日本語
精神科医師、看護師が研究参加を困難と判断した場合
英語
When a psychiatrist, a nurse judge study entry to be difficult
6
日本語
名 | 早苗 |
ミドルネーム | |
姓 | 中戸川 |
英語
名 | sanae |
ミドルネーム | |
姓 | nakatogawa |
日本語
北里大学
英語
kitasato University
日本語
看護学部
英語
School of Nursing
252-0329
日本語
神奈川県相模原市南区北里2-1-1
英語
2-1-1 Kitasato, Minami-Ku, Sagamihara, Kanagawa
0427789281
sanae@nrs.kitasato-u.ac.jp
日本語
名 | 早苗 |
ミドルネーム | |
姓 | 中戸川 |
英語
名 | sanae |
ミドルネーム | |
姓 | nakatogawa |
日本語
北里大学
英語
Kitasato University
日本語
看護学部
英語
School of Nursing
252-0329
日本語
神奈川県相模原市南区北里2-1-1
英語
2-1-1 Kitasato, Minami-Ku, Sagamihara, Kanagawa
0427789281
sanae@nrs.kitasato-u.ac.jp
日本語
科学技術振興機構
英語
Japan Society for the Promotion of Science
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
科学技術振興機構
英語
Japan Society for the Promotion of Science
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
北里大学 看護学部
英語
Kitasato University School of Nursing
日本語
神奈川県相模原市南区北里2-1-1
英語
2-1-1 Kitasato, Minami-Ku, Sagamihara, Kanagawa
0427788714
ttsukada@kitasato-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2022 | 年 | 03 | 月 | 18 | 日 |
未公表/Unpublished
6
日本語
看護実践モデルに基づいた看護介入を6名の研究対象者に行った.ワークシートを使用しながら,研究対象者の「働くことにより実現させたい希望」を聴き、実現のための秘訣を一緒に追究し生活の中に取り込んでいった。1~4週間に1回の面談を10回から17回実施した.
実際に就職の面接に挑戦した方が1名.企業と連絡を取り始めた方が2名.非正規雇用から正規雇用に向けた挑戦を継続した方が1名.職業生活を送るための生活環境を大きく変化させた方が1名.現状と向き合うことをし続けた方が1名.
英語
Nursing intervention was conducted with six research subjects. Interviews were conducted 10 to 17 times, once every 1 to 4 weeks.
One person attempted a job interview. One person tried for a job interview, and two people started contacting companies. One person continued the challenge from irregular employment to regular employment. One person made a major change in his/her living environment for his/her professional life. One person who faced the current situation.
2023 | 年 | 02 | 月 | 26 | 日 |
遅れる予定/Delay expected |
日本語
COVID19の影響により研究活動に制限が加わった.各研究参加者ごとに実施する看護面談(全7回~10回を予定)が,1ヶ月に1回のペースでの実施となるなど,困難な状況が続いたため,研究計画書のデータ収集期間内には終了することが困難な状況となった.研究倫理審査委員会に変更申請を行い承諾を得た.
データ収集期間の延長は,2023年4月30日までとなった.
英語
Research activities were restricted due to the effects of COVID19. The nursing interviews (scheduled to be conducted 7 to 10 times in total) for each participant in the study were conducted once a month, which made it difficult to complete the study within the data collection period of the research protocol. An application for change was submitted to the Research Ethics Review Committee and approval was obtained.
The data collection period was extended to April 30, 2023.
日本語
統合失調症をもつ人で,診断名に関する説明を受け認識できている人.
精神科病院のデイケア,就労支援施設を利用しながら福祉就労や一般就労を望んでいる方々で,これから働き始めたいと考えている人.就労経験に関しては,働いた経験をもたない人や離職を何度も繰り返している人もいた.
継続就労に関して,不安があり,継続就労に関する秘訣を掴みたいと感じている人で,年齢は,30歳代から40歳代の方である.
英語
Persons with schizophrenia who have received an explanation of their diagnosis and are aware of it.
The participants were those who were using day care services at psychiatric hospitals and employment support facilities, and who were seeking welfare employment or general employment, and who wanted to start working in the future. Regarding their work experience, some had never worked before and some had repeatedly lost their jobs.
They were in their 30's to 40's. They were anxious about continuous employment and wanted to know the secrets of continuous employment.
日本語
介入期間は,4ヶ月から5ヶ月間とする.研究者は,介入開始1ヶ月までにワークシートを作成し,ワークシートを基に自己理解を進め,それを使いながらその後約3~4ヶ月間,ワークシートの見直し(課題や秘訣への追求)を実施し,追加記載を研究対象者と一緒に実施しする.また,研究者は,就職に必要な履歴書などを研究対象者と一緒に作成し,就労に向けた課題を共に検討する.研究対象者の実行状況に応じて最大5ヶ月間介入を行う.
現在全ての対象者が最終面談まで終了し,2023年4月22日にメンバーチェッキングも終了した.
英語
The intervention period will be 4 to 5 months. The researcher will create a worksheet by the first month
of the intervention, promote self-understanding based on the worksheet, and then, using the worksheet, review the worksheet (pursuing issues and secrets) and make additional statements with the research subjects for approximately 3 to 4 months afterward. In addition, the researcher prepares a resume and other documents necessary for employment together with the research subjects, and discusses issues for employment together with them. The intervention will be conducted for up to 5 months, depending on the implementation status of the research subjects.
Currently, all subjects have completed the final interview, and member checking was completed on April 22, 2023.
日本語
英語
日本語
① 実施した看護介入の判断根拠となる事実(主に看護実践モデルの評価に繋がる内容)
(a)対象者の就労と生活との調和を目指した生き方の秘訣の構築化に関するワークシート実行に関連する言動
(b)就労と生活との調和に関連する意識の変化,言動の背景となる事実
(c)年齢,発症年齢,入院歴,家族構成,同居の有無,就労経験,疾患や治療について本人や家族の理解など属性に関する情報
② 看護介入の実際とそれに対する患者の変化(主に看護実践モデルの精錬に繋がる内容)
(a)看護者(研究者)による看護介入の内容
(b)行った看護介入に対する対象者の反応や変化
英語
Facts that provide the basis for judgment of the nursing intervention implemented (mainly the contents that lead to the evaluation of the nursing practice model)
(a) Words and actions related to the implementation of the worksheet on the construction of the secret of how to live in harmony with the subject's work and life.
(b) Changes in consciousness related to the harmonization between work and life, and facts that serve as background for the subject's words and actions
(c) Information on attributes such as age, age of onset, history of hospitalization, family structure, living together, employment experience, and understanding of the patient and family members about the disease and treatment.
Actual nursing interventions and changes in patients in response to those interventions (mainly those that lead to refinement of the nursing practice model)
(a) Details of the nursing intervention by the nurse (researcher)
(b) Reactions and changes of the subject to the nursing intervention
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2021 | 年 | 05 | 月 | 25 | 日 |
2021 | 年 | 05 | 月 | 25 | 日 |
2021 | 年 | 08 | 月 | 18 | 日 |
2023 | 年 | 04 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
2022 | 年 | 03 | 月 | 18 | 日 |
2023 | 年 | 09 | 月 | 24 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000053860
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000053860
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |