UMIN試験ID | UMIN000047218 |
---|---|
受付番号 | R000052327 |
科学的試験名 | 「勇者の旅」プログラムの実施が小学生の不安感・幸福感・生活適応に及ぼす効果 |
一般公開日(本登録希望日) | 2022/03/18 |
最終更新日 | 2024/09/18 09:23:06 |
日本語
「勇者の旅」プログラムの実施が台湾の小学生の不安感・幸福感・生活適応に及ぼす効果
英語
The effect of the Journey of the Brave Program on the Anxiety, Happiness and Life Adaptation of Taiwanese Primary School Children
日本語
「勇者の旅」プログラムの実施が小学生の不安感・幸福感・生活適応に及ぼす効果
英語
The effect of the "JOB" Program on the Anxiety, Happiness and Life Adaptation of Taiwanese Primary School Children
日本語
「勇者の旅」プログラムの実施が小学生の不安感・幸福感・生活適応に及ぼす効果
英語
The effect of the Journey of the Brave Program on the Anxiety, Happiness and Life Adaptation of Taiwanese Primary School Children
日本語
「勇者の旅」プログラムの実施が小学生の不安感・幸福感・生活適応に及ぼす効果
英語
The effect of the "JOB" Program on the Anxiety, Happiness and Life Adaptation of Taiwanese Primary School Children
アジア(日本以外)/Asia(except Japan) |
日本語
小学校5~6年生
英語
Elementary school children aged 10-12
小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
子どもの不安を低減するための、学校における予防目的の集団認知行動プログラムの効果と可能性を検証する。
英語
To evaluate the efficacy and acceptability of CBT-based universal prevention program for reducing anxious symptoms
安全性・有効性/Safety,Efficacy
日本語
英語
日本語
スペンス児童不安尺度(中国語繁体字版)
英語
Spence Children's Anxiety Scale: SCAS (Taiwan Chinese)
日本語
英語
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
2
予防・検診・検査/Prevention
手技/Maneuver |
日本語
認知行動療法に基づく不安の予防教育プログラム「勇者の旅」中国語繁体字版
英語
CBT-based universal anxiety prevention program
日本語
通常の学校カリキュラムを受ける
英語
Receive regular school curriculum
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
10 | 歳/years-old | 以上/<= |
12 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
小学校に在籍、通学している当該学年の児童生徒のうち、プログラムへの参加を希望した者
英語
Children attending the elementary school in grade 5-6
日本語
登校していない児童
英語
Children not attending the school
20
日本語
名 | 秀蘭 |
ミドルネーム | |
姓 | 田 |
英語
名 | Hsiulan |
ミドルネーム | |
姓 | Tien |
日本語
国立台湾師範大学
英語
National Taiwan Normal University
日本語
教育心理與輔導學系
英語
Department of Educational Psychology and Counseling, College of Education
106308
日本語
台北市大安區和平東路一段162號
英語
162, Section 1, Heping E. Rd., Taipei City 106, Taiwan
+88627749-3753
tienhsiulan@gmail.com
日本語
名 | 伊沙名 |
ミドルネーム | |
姓 | 海地 |
英語
名 | Isana |
ミドルネーム | |
姓 | Kaichi |
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
子どものこころの発達教育研究センター
英語
Research Center for Child Mental Development
260-8670
日本語
千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1 Inohana, Chuouku, Chiba, Japan
043-226-2975
afda7935@chiba-u.jp
日本語
その他
英語
National Taiwan Normal University
日本語
国立台湾師範大学
日本語
教育心理與輔導學系
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
KAKENHI grant from the Japan Society for the Promotion of Science
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
国立台湾師範大学
英語
National Taiwan Normal University
日本語
台北市大安區和平東路一段162號
英語
162, Section 1, Heping E. Rd., Taipei City 106, Taiwan
+886277493753
tienhsiulan@gmail.com
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2022 | 年 | 03 | 月 | 18 | 日 |
https://link.springer.com/article/10.1186/s12888-023-05134-8
未公表/Unpublished
https://link.springer.com/article/10.1186/s12888-023-05134-8
16
日本語
本研究の結果、「勇者の旅」は介入群の分離不安に対して即時効果および追跡効果を示した。介入前の影響を排除した場合、介入群の不安全体に対する即時効果および追跡効果は、対照群のそれよりも優れていた。しかし、介入群における「勇者の旅」の即時効果および追跡効果は、対照群よりも良好であったが、有意ではなかった。また、グループメンバーのフィードバック・アンケートや参加者の担任教師はいずれも、介入群の参加者が「勇者の旅」に対して肯定的な態度を持っており、感情や対人関係も肯定的に改善していることを示していた。
英語
The results of this study indicated that the JBCP had immediate and follow-up effects on the separation anxiety in the experimental group. With the pretest impact eliminated, the immediate and follow-up effects on overall anxiety in the experimental group were better than those on the control group. However, even though the immediate and follow-up effects of the JBCP on the experimental group were better than the control group but were not significant.
2024 | 年 | 09 | 月 | 18 | 日 |
日本語
英語
日本語
桃園市の小学校に通う11~12歳の児童16名
英語
Children in an elementary school in Taoyuan City, between ages 11 and 12.
日本語
参加者とその両親の同意を得た後、参加者を介入群と対照群に無作為に割り付けた。
介入群には、毎週40分の「勇者の旅」セッションを10週間行った。対照群は、週1回40分のキャリア探索グループ・カウンセリングを10週間受けた。
英語
After obtaining the consents of the participants and their parents, we randomly assigned the participants into the experimental group and the control group.
The experimental group received a 40-minute JBCP session weekly for ten weeks. The control group received a 40-minute career exploration small group counseling weekly for ten weeks.
日本語
なし
英語
None
日本語
参加者の不安、幸福感、生活適応の変化を測定するために、事前、事後、フォローアップにおいて、SCAS、心理的幸福感尺度、学校生活適応尺度を実施した。さらに、本研究では、「勇者の旅」の効果を明らかにするための補足データとして、グループ経過ノート、グループメンバーのフィードバックアンケート、参加者の担任教師との半構造化インタビューなどの質的データを実施した。
英語
We administered the SCAS, Psychological Well-Being Scale, and School Life Adjustment Scale in the pretest, posttest, and follow-up test to measure change of anxiety, well-being, and life adjustment of the participants.
日本語
英語
日本語
英語
主たる結果の公表済み/Main results already published
2021 | 年 | 07 | 月 | 27 | 日 |
2021 | 年 | 07 | 月 | 27 | 日 |
2021 | 年 | 08 | 月 | 15 | 日 |
2022 | 年 | 08 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2022 | 年 | 03 | 月 | 18 | 日 |
2024 | 年 | 09 | 月 | 18 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000052327
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000052327