UMIN試験ID | UMIN000045367 |
---|---|
受付番号 | R000051275 |
科学的試験名 | マインドフルネスに基づく心理療法におけるインストラクターの必要性―マインドフルネススキルの獲得,精神的健康の改善に焦点を当てて― |
一般公開日(本登録希望日) | 2022/10/01 |
最終更新日 | 2021/09/03 14:30:36 |
日本語
マインドフルネスに基づく心理療法におけるインストラクターの必要性―マインドフルネススキルの獲得,精神的健康の改善に焦点を当てて―
英語
The Necessity for Instructors in Mindfulness-Based Intervention: Focusing on the Acquisition of Mindfulness Skills and Improving Mental Health.
日本語
マインドフルネスに基づく心理療法におけるインストラクターの必要性
英語
The Necessity for Instructors in Mindfulness-Based Intervention.
日本語
マインドフルネスに基づく心理療法におけるインストラクターの必要性―マインドフルネススキルの獲得,精神的健康の改善に焦点を当てて―
英語
The Necessity for Instructors in Mindfulness-Based Intervention: Focusing on the Acquisition of Mindfulness Skills and Improving Mental Health.
日本語
マインドフルネスに基づく心理療法におけるインストラクターの必要性
英語
The Necessity for Instructors in Mindfulness-Based Intervention.
日本/Japan |
日本語
健康な大学生
英語
Healthy college students
消化器内科学(消化管)/Gastroenterology | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究の目的は,マインドフルネス瞑想における言語的支援の意義を実証的に検証することである。さらに,マインドフルネス瞑想指導における言語的支援にもいくつかの要素が考えられるが,特に,瞑想中の言語誘導と,瞑想後の質疑応答を取り上げ,それぞれの役割を検討する。具体的には,指導者による言語的支援を最小限に抑えた「言語支援なし群」,瞑想後の質疑応答のみを行う「質疑応答群」,瞑想中のガイドと質疑応答の両方を指導マニュアルに準拠して正しく行う「言語支援群」の3群を設けて,その効果を比較検討する。さらに,具体的にどのような教示や指導内容が理解を促進したのかについて,インタビュー法を用いて質的検討を行う。
英語
The purpose of this study is to empirically examine the significance of verbal support in a mindfulness intervention. In particular, the roles of verbal guidance during meditation and the inquiry sessions after meditation are examined. Three groups are established: a "no verbal support group" in which verbal support by the instructor is minimized, a "inquiry group" in which only questions and answers are given after meditation, and a "verbal support group" in which both guidance during meditation and inquiries are given correctly according to the instruction manual, and their effects are compared. In addition, a qualitative study is conducted using the interview method to determine what specific teaching and instructional content promoted understanding.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
心理的ストレス反応尺度(鈴木ら,1997)
介入前/介入後/1ヶ月後Follow-up
英語
Psychological Stress Response Scale(Suzuki et al., 1997)
Pretest/Posttest/1moFU
日本語
ive Facet Mindfulness Questionnaire(FFMQ)日本語版
マインドフルネス瞑想における「正念」「正知」「捨」スキル尺度(友利ら,2020)
英語
Five Facet Mindfulness Questionnaire(FFMQ) (Sugiura et al.(2012)
THe "right mindfulness", "clear comprehension", and "equanimity" in mindfulness meditation scale(Tomori et al., 2020)
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
いいえ/NO
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
いいえ/NO
知る必要がない/No need to know
3
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
手技/Maneuver |
日本語
マインドフルネス瞑想を中核とした,マインドフルネストレーニングを実施。
同様のプログラムにより介入を実施するが,指導者による言語的支援を最小限に抑えた「言語支援なし群」/瞑想後の質疑応答のみを行う「質疑応答群」/瞑想中のガイドと質疑応答の両方を指導マニュアルに準拠して正しく行う「言語支援群」の,3群を設定。
90分×4セッションの介入を行う。
英語
Mindfulness training is conducted.
Three groups are set up: a "no verbal support group" with minimal verbal support from the instructor, a "question and answer group" with only question and answer sessions after meditation, and a "verbal support group" with both guidance and question and answer sessions during meditation done correctly according to the instruction manual.
The intervention is conducted for four 90-minute sessions.
日本語
マインドフルネス瞑想を中核とした,マインドフルネストレーニングを実施。
同様のプログラムにより介入を実施するが,指導者による言語的支援を最小限に抑えた「言語支援なし群」/瞑想後の質疑応答のみを行う「質疑応答群」/瞑想中のガイドと質疑応答の両方を指導マニュアルに準拠して正しく行う「言語支援群」の,3群を設定。
90分×4セッションの介入を行う。
英語
Mindfulness training is conducted.
Three groups are set up: a "no verbal support group" with minimal verbal support from the instructor, a "question and answer group" with only question and answer sessions after meditation, and a "verbal support group" with both guidance and question and answer sessions during meditation done correctly according to the instruction manual.
The intervention is conducted for four 90-minute sessions.
日本語
マインドフルネス瞑想を中核とした,マインドフルネストレーニングを実施。
同様のプログラムにより介入を実施するが,指導者による言語的支援を最小限に抑えた「言語支援なし群」/瞑想後の質疑応答のみを行う「質疑応答群」/瞑想中のガイドと質疑応答の両方を指導マニュアルに準拠して正しく行う「言語支援群」の,3群を設定。
90分×4セッションの介入を行う。
英語
Mindfulness training is conducted.
Three groups are set up: a "no verbal support group" with minimal verbal support from the instructor, a "question and answer group" with only question and answer sessions after meditation, and a "verbal support group" with both guidance and question and answer sessions during meditation done correctly according to the instruction manual.
The intervention is conducted for four 90-minute sessions.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
25 | 歳/years-old | 未満/> |
男女両方/Male and Female
日本語
健常な大学生(年齢,性別,出身地域等による限定は無し)で,全てのプログラムに参加可能な者。
英語
University students in good health (no restrictions based on age, gender, region of origin, etc.) who are able to participate in all programs.
日本語
1.現在あるいは介入直前に顕著な心理的苦痛あるいは極度のトラウマティックな経験をしているもの,
2.精神疾患の既往があるもの,
3.現在,何らかの疾患で通院中,服薬中のもの,
4.これまでに心理学の実験に参加したことのあるもの,
5.現在,何か病気やけがをしているもの。
英語
Those who are currently experiencing significant psychological distress or extreme trauma immediately prior to the intervention.
Those who have a history of mental illness
Those who are currently hospitalized or taking medication for any disease.
Those who have participated in psychological experiments before.
Those who are currently ill or injured in any way.
63
日本語
名 | 義徳 |
ミドルネーム | |
姓 | 伊藤 |
英語
名 | Yoshinori |
ミドルネーム | |
姓 | Ito |
日本語
琉球大学
英語
University of the Ryukyus
日本語
人文社会学部
英語
Faculty of Humanity and Social Science
903-0213
日本語
沖縄県中頭郡西原町字千原1
英語
1 Senbaru, Nishihara, Okinawa, 903-0213, Japan
098-895-8423
gitoku@hs.u-ryukyu.ac.jp
日本語
名 | 彰悟 |
ミドルネーム | |
姓 | 友利 |
英語
名 | Shogo |
ミドルネーム | |
姓 | Tomori |
日本語
琉球大学
英語
University of the Ryukyus
日本語
人文社会学部
英語
Faculty of Humanity and Social Science
903-0213
日本語
沖縄県中頭郡西原町字千原1
英語
1Senbaru, Nishihara, Okinwa, 903-0213, Japan
098-895-8423
skyhi080614@yahoo.co.jp
日本語
琉球大学
英語
University of the Ryukyus
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
琉球大学
英語
University of the Ryukyus
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
琉球大学
英語
University of the Ryukyus
日本語
沖縄県中頭郡西原町字千原1 琉球大学人文社会学部
英語
University of the Ryukyus
098-895-8423
gitoku@hs.u-ryukyu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2022 | 年 | 10 | 月 | 01 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2021 | 年 | 10 | 月 | 01 | 日 |
2021 | 年 | 08 | 月 | 27 | 日 |
2021 | 年 | 10 | 月 | 01 | 日 |
2022 | 年 | 03 | 月 | 01 | 日 |
日本語
英語
2021 | 年 | 09 | 月 | 03 | 日 |
2021 | 年 | 09 | 月 | 03 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000051275
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000051275
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |