| UMIN試験ID | UMIN000044223 |
|---|---|
| 受付番号 | R000050418 |
| 科学的試験名 | ERCPのnative papillaに対する胆管挿管におけるe-learning systemを用いた教育法による学習効果を検証する多施設前向き観察研究 |
| 一般公開日(本登録希望日) | 2021/05/31 |
| 最終更新日 | 2025/11/20 13:37:42 |
日本語
ERCPのnative papillaに対する胆管挿管におけるe-learning systemを用いた教育法による学習効果を検証する多施設前向き観察研究
英語
A multicenter, prospective, observational study evaluation the learning effect of an e-learning system-based teaching method on biliary cannulation for native papilla in ERCP
日本語
胆管挿管におけるe-learning systemを用いた教育法の学習効果を評価する研究
英語
A study evaluation the learning effect of an e-learning system-based teaching method on biliary cannulation
日本語
ERCPのnative papillaに対する胆管挿管におけるe-learning systemを用いた教育法による学習効果を検証する多施設前向き観察研究
英語
A multicenter, prospective, observational study evaluation the learning effect of an e-learning system-based teaching method on biliary cannulation for native papilla in ERCP
日本語
e-learningの胆管挿管学習効果を評価する研究
英語
A study evaluation the learning effect of an e-learning system-based teaching method on biliary cannulation
| 日本/Japan |
日本語
胆道疾患
英語
Biliary tract disease
| 消化器内科学(肝・胆・膵)/Hepato-biliary-pancreatic medicine |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
ERCPにおける胆管挿管がe-learningを用いた教育法により改善するかを評価すること
英語
To evaluate the improvement of biliary cannulation in ERCP by using an e-learning system-based teaching method
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
胆管挿管困難の減少率
英語
Decrease rate of difficult cannulation
日本語
胆管挿管理解度、胆管挿管成功率、偶発症発生率
英語
biliary cannulation success rate, biliary cannulation time, adverse events
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
| その他/Other |
日本語
e-learnigを用いた教育
英語
Education using e-learning system
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
| 20 | 歳/years-old | 以上/<= |
| 60 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
1) ERCP経験年数が2年以上7年未満の内視鏡医
2) 同一施設で半年以上勤務予定の内視鏡医
英語
1) Endoscopists with ERCP experience for >=2 years and <=7 years.
2) Endoscopists planning to work at same hospital for a half year.
日本語
1) インターネットが利用できない
2) 十分な情報を研究事務局へ提供することができない
英語
1) Internet is not available
2) Inability to provide sufficient information to the research office
10
日本語
| 名 | 貴教 |
| ミドルネーム | |
| 姓 | 山田 |
英語
| 名 | Takanori |
| ミドルネーム | |
| 姓 | Yamada |
日本語
磐田市立総合病院
英語
Iwata city hospital
日本語
消化器内科
英語
Division of Gastroenterology
4388550
日本語
磐田市大久保512番地3
英語
512-3, Ookubo, Iwata-shi
0538385000
takanoriymd@gmail.com
日本語
| 名 | 淳一 |
| ミドルネーム | |
| 姓 | 金子 |
英語
| 名 | Junichi |
| ミドルネーム | |
| 姓 | Kaneko |
日本語
磐田市立総合病院
英語
Iwata city hospital
日本語
消化器内科
英語
Division of Gastroenterology
4388550
日本語
磐田市大久保512番地3
英語
512-3, Ookubo, Iwata-shi
0538385000
meganerock10@gmail.com
日本語
その他
英語
Iwata city hospital
日本語
磐田市立総合病院
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
Iwata city hospital
日本語
磐田市立総合病院
日本語
消化器内科
地方自治体/Local Government
日本語
英語
日本語
聖隷浜松病院
英語
Seirei hamamatsu general hospital
日本語
英語
日本語
磐田市立総合病院
英語
Iwata city hospital
日本語
磐田市大久保512番地3
英語
512-3, Ookubo, Iwata-shi
0538385000
meganerock10@gmail.com
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
| 2021 | 年 | 05 | 月 | 31 | 日 |
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/deo2.70068
中間解析等の途中公開/Partially published
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/deo2.70068
12
日本語
全体および研修医ごとの分析では、eラーニング前後で困難な胆道カニューレ挿入率、研修医の失敗率、有害事象発生率に有意差は認められなかった。しかし、全体分析ではeラーニング後に理解度スコアが有意に上昇(中央値4対5、p < 0.01)し、研修生ごとの分析ではeラーニング後に理解度スコア>=5の割合が有意に増加(p = 0.02)したことが明らかになった。
英語
The overall and per-trainee analyses showed no significant differences in the difficult biliary cannulation rate, trainee failure rate, and adverse event incidence before and after e-learning. However, the overall analysis showed a significant increase in comprehension scores after e-learning (median 4 vs. 5, p < 0.01) and the per-trainee analysis revealed that the rate of comprehension score >=5 increased significantly after e-learning (p=0.02).
| 2025 | 年 | 11 | 月 | 20 | 日 |
日本語
英語
日本語
本研究には11名の内視鏡研修医が参加した。研修医の年齢中央値は29歳(範囲:29~35歳)で、男性11名、女性1名で構成されていた。ERCP経験年数は、2~3年の研修医が5名、3~4年が4名、4~5年が1名、5年が1名であった。
英語
Eleven endoscopy trainees participated in this study. The median age of the trainees was 29 years (range 29-35), comprising 11 males and one female trainee. Five trainees had 2-3 years of ERCP experience, four had 3-4 years, one had 4-5 years, and one had 5 years of experience.
日本語
合計220例の先天性乳頭症患者に対し、研修医によるeラーニング前後で胆管カニューレ挿入術が施行された(eラーニング前110例、後110例)。
英語
A total of 220 patients with native papillae underwent biliary cannulation by trainees before and after e-learning (110 patients before e-learning, and 110 patients after).
日本語
N/A
英語
N/A
日本語
11名の研修医がeラーニングプログラムに参加した。全体および研修医ごとの分析では、eラーニング前後で困難な胆道カニューレ挿入率、研修医の失敗率、有害事象発生率に有意差は認められなかった。しかし、全体分析ではeラーニング後に理解度スコアが有意に上昇(中央値4対5、p < 0.01)し、研修生ごとの分析ではeラーニング後に理解度スコア>=5の割合が有意に増加(p = 0.02)したことが明らかになった。理解度スコアが 5 未満(オッズ比:4.31、p < 0.01)および内視鏡的逆行性胆管膵管造影の経験が 3 年未満(オッズ比:2.15、p = 0.01)は、困難な胆管カニューレ挿入の独立した危険因子であった。さらに、胆管カニューレ挿入困難の発生率は、理解度スコアと負の相関関係を示した(p < 0.01)。
英語
Eleven trainees participated in the e-learning program. The overall and per-trainee analyses showed no significant differences in the difficult biliary cannulation rate, trainee failure rate, and adverse event incidence before and after e-learning. However, the overall analysis showed a significant increase in comprehension scores after e-learning (median 4 vs. 5, p < 0.01) and the per-trainee analysis revealed that the rate of comprehension score >=5 increased significantly after e-learning (p = 0.02). Comprehension score <5 (odds ratio: 4.31, p < 0.01) and endoscopic retrograde cholangiopancreatography experience <3 years (odds ratio: 2.15, p = 0.01) were independent risk factors for difficult biliary cannulation. Additionally, the difficult biliary cannulation incidence showed a negative correlation with the comprehension score (p < 0.01).
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
| 2020 | 年 | 11 | 月 | 18 | 日 |
| 2020 | 年 | 12 | 月 | 16 | 日 |
| 2021 | 年 | 05 | 月 | 17 | 日 |
| 2024 | 年 | 05 | 月 | 31 | 日 |
| 2024 | 年 | 05 | 月 | 31 | 日 |
| 2024 | 年 | 05 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
| 2021 | 年 | 05 | 月 | 16 | 日 |
| 2025 | 年 | 11 | 月 | 20 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000050418
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000050418