UMIN試験ID | UMIN000043507 |
---|---|
受付番号 | R000049682 |
科学的試験名 | 医療系学生におけるシミュレーショントレーニングの有用性 |
一般公開日(本登録希望日) | 2021/04/27 |
最終更新日 | 2025/03/06 23:31:32 |
日本語
医療系学生におけるシミュレーショントレーニングの有用性
英語
Usefulness of simulation training for medical students
日本語
医療系学生におけるシミュレーショントレーニングの有用性
英語
Usefulness of simulation training for medical students
日本語
医療系学生におけるシミュレーショントレーニングの有用性
英語
Usefulness of simulation training for medical students
日本語
医療系学生におけるシミュレーショントレーニングの有用性
英語
Usefulness of simulation training for medical students
日本/Japan |
日本語
医療系学生
英語
Medical students
脳神経外科学/Neurosurgery | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
医療系学生を対象に、3D血管モデルを用いてシミュレーショントレーニングの有用性を検証する
英語
Validating the usefulness of simulation training for medical students using 3D vascular models
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
①アンケート記載による脳神経外科領域への興味、理解度評価
英語
(1) Evaluation of interest in and understanding of neurosurgery through a questionnaire
日本語
②筆記試験(当科で自作)による正答率
③シミュレーショントレーニング内の設定到達度
英語
(2) Percentage of correct answers in a written test
(3) Level of achievement in the simulation training
介入/Interventional
クロスオーバー試験/Cross-over
ランダム化/Randomized
集団/Cluster
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
3
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
医療器具・機器/Device,equipment | 手技/Maneuver |
その他/Other |
日本語
脳神経外科領域講義
英語
Lecture on Neurological surgery
日本語
① 脳神経外科領域講義
② 3Dモデル実習
英語
(1) Lecture on Neurological surgery
(2) Hands-on training by using 3D models
日本語
① 3Dモデル実習
② 脳神経外科領域講義
英語
(1) Hands-on training by using 3D models
(2) Lecture on Neurological surgery
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
倫理委員会承認後から2022年12月31日の期間に、岡山大学病院 脳神経外科での臨床実習を履修した医療系学生を対象とする。
英語
Medical students who have completed clinical training at the Department of Neurological surgery, Okayama University Hospital during the period from the approval by the Ethics Committee to December 31, 2022 are eligible.
日本語
予定実習のすべてに参加できなかったもの、調査を拒否したもの
英語
Those that were unable to participate in all of the scheduled training or refused the survey
30
日本語
名 | 杉生 |
ミドルネーム | |
姓 | 憲志 |
英語
名 | KENJI |
ミドルネーム | |
姓 | SUGIU |
日本語
岡山大学病院
英語
Okayama University Hospital
日本語
IVRセンター・脳神経外科
英語
IVR Center, Neurological Surgery
700-8558
日本語
岡山市北区鹿田町 2-5-1
英語
2-5-1 Shikata-cho, Kita-ku, Okayama
086-235-7336
ksugiu@md.okayama-u.ac.jp
日本語
名 | 胡谷 |
ミドルネーム | |
姓 | 侑貴 |
英語
名 | YUKI |
ミドルネーム | |
姓 | EBISUDANI |
日本語
岡山大学病院
英語
Okayama University Hospital
日本語
脳神経外科
英語
Neurological Surgery
700-8558
日本語
岡山市北区鹿田町 2-5-1
英語
2-5-1 Shikata-cho, Kita-ku, Okayama
086-235-7336
yebis.0927@gmail.com
日本語
岡山大学
英語
Okayama University Hospital
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
無し
英語
None
日本語
日本語
自己調達/Self funding
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
岡山大学医療系部局に設置された臨床研究審査専門委員会
英語
Okayama University Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences and Okayama University Hospital, Ethics Committee
日本語
〒700-8558 岡山市北区鹿田町2丁目5-1
英語
2-5-1 Shikata-cho, Kita-ku, Okayama, 700-8558, Japan.
086-235-6503
mae6605@adm.okayama-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2021 | 年 | 04 | 月 | 27 | 日 |
N/A
未公表/Unpublished
N/A
39
日本語
医学生に対する血管内シミュレーション実習は、シミュレーションを行わなかった群と比較して、有意に知識を獲得した。
シミュレーション実習と講義の順序を比較した2群間比較では、講義を行なってからシミュレーション実習を行った群で知識の早期獲得と血管内治療への興味が上昇した。
英語
Simulation training on vascular interventions significantly enhanced knowledge acquisition among medical students compared to the group without simulation. In a comparative study between two groups, those who underwent lecture followed by simulation training demonstrated early knowledge acquisition and increased interest in vascular interventions.
2025 | 年 | 03 | 月 | 06 | 日 |
遅れる予定/Delay expected |
日本語
学術誌へ投稿中のため
英語
Currently being submitted to an academic journal
日本語
2021年2月から2022年8月の期間に、当院の脳神経外科で臨床実習を行った医学部6年生を対象とした。
英語
Medical students who trained in our department between February 2021 and August 2022 were included in this study.
日本語
参加者は、4週間の実習期間中に講義のみ群、講義優先群、シミュレーション優先群のいずれかに割り振られ、実習を行った。
英語
The study period targeted medical students who participated in a four-week rotation in the Department of Neurological Surgery at our hospital between February 2021 and August 2022. Participants were randomly assigned to three groups (1:1:1): the Lecture (LEC)-only group, the LEC-first group, and the Simulation (SIM)-first group (Figure 1).
日本語
なし
英語
None
日本語
学習意欲の自己評価、知識テスト、技術評価、シミュレーション実習への評価、脳血管内治療への興味の有無に関して実習前後の変化を各群で比較した。
英語
Changes before and after the training were compared between each group in terms of self-evaluation of motivation to learn, knowledge test, skill evaluation, evaluation of the simulation training, and interest in endovascular neurointervention.
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2021 | 年 | 04 | 月 | 27 | 日 |
2021 | 年 | 04 | 月 | 27 | 日 |
2021 | 年 | 04 | 月 | 27 | 日 |
2022 | 年 | 12 | 月 | 31 | 日 |
2023 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2023 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2021 | 年 | 03 | 月 | 03 | 日 |
2025 | 年 | 03 | 月 | 06 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000049682
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000049682