UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000052319
受付番号 R000045900
科学的試験名 自閉スペクトラム症の子どもを養育する親の養育ストレスに対するスマートフォン行動活性化、アサーション訓練、問題解決療法の有効性:多施設共同・ランダム化・非盲検・並行群間比較試験
一般公開日(本登録希望日) 2023/10/01
最終更新日 2024/02/22 19:57:27

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
自閉スペクトラム症の子どもを養育する親の養育ストレスに対するスマートフォン行動活性化、アサーション訓練、問題解決療法の有効性:多施設共同・ランダム化・非盲検・並行群間比較試験


英語
Effectiveness of smartphone behavior activation, assertion training, and problem-solving therapy for parenting stress of parents raising children with autism spectrum disorder: Multicenter, randomized, open-label, parallel group comparison trial

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
自閉スペクトラム症の子どもを養育する親の養育ストレスに対するスマートフォン行動活性化、アサーション訓練、問題解決療法の有効性


英語
Effectiveness of smartphone behavior activation, assertion training, and problem-solving therapy for parenting stress of parents raising children with autism spectrum disorder

科学的試験名/Scientific Title

日本語
自閉スペクトラム症の子どもを養育する親の養育ストレスに対するスマートフォン行動活性化、アサーション訓練、問題解決療法の有効性:多施設共同・ランダム化・非盲検・並行群間比較試験


英語
Effectiveness of smartphone behavior activation, assertion training, and problem-solving therapy for parenting stress of parents raising children with autism spectrum disorder: Multicenter, randomized, open-label, parallel group comparison trial

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
自閉スペクトラム症の子どもを養育する親の養育ストレスに対するスマートフォン行動活性化、アサーション訓練、問題解決療法の有効性


英語
Effectiveness of smartphone behavior activation, assertion training, and problem-solving therapy for parenting stress of parents raising children with autism spectrum disorder

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
小中学生の自閉スペクトラム症の子どもを養育する親


英語
Parents raising children with autism spectrum disorder in elementary and junior high school students

疾患区分1/Classification by specialty

精神神経科学/Psychiatry

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
この研究の目的は、小中学生の自閉スペクトラム症の子どもを持つ親に対して、スマートフォンを用いた行動活性化、アサーション訓練、問題解決療法を行うことは、抑うつ、不安、認知行動療法スキル、プレゼンティズムを改善するるかどうかを調べることである。


英語
The purpose of this study is to investigate whether behavioral activation , assertion training, problem solving therapy.using smartphones improves depression, anxiety, cognitive behavior therapy skills, and presentism in parents of children with autism spectrum disorder in elementary and junior high school students.

目的2/Basic objectives2

有効性/Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1


試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
自己記入式のPersonal Health Questinnaire-9 (PHQ-9)にって第8週に測定されるうつ症状。


英語
Depressive symptoms measured at week 8 with a self-filled Personal Health Questinnaire-9 (PHQ-9)

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語
1) 1、2、3、4、5、6、7、12、16週時点でのPHQ-9
2) 4、8週時点でのGeneralized Anxiety Disorder-7 (GAD-7)
3) 8週時点での認知行動療法スキル
4) 8週時点でのプレゼンティズム尺度
5) スマートフォンアプリの使用状況


英語
1) PHQ-9 at 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 12, 16 weeks
2) Generalized Anxiety Disorder-7 (GAD-7) at 4th and 8th weeks
3) Cognitive behavioral therapy skills at 8 weeks
4) Presentism scale at 8 weeks
5) Usage status of smartphone apps


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

並行群間比較/Parallel

ランダム化/Randomization

ランダム化/Randomized

ランダム化の単位/Randomization unit

個別/Individual

ブラインド化/Blinding

オープン/Open -no one is blinded

コントロール/Control

無治療対照/No treatment

層別化/Stratification

はい/YES

動的割付/Dynamic allocation

いいえ/NO

試験実施施設の考慮/Institution consideration

施設をブロックとみなしている/Institution is considered as a block.

ブロック化/Blocking

はい/YES

割付コードを知る方法/Concealment

中央登録/Central registration


介入/Intervention

群数/No. of arms

2

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

行動・習慣/Behavior,custom

介入1/Interventions/Control_1

日本語
心理教育コンポーネントを同意後2週間以内に終了する。介入群はスマートフォン上で「私のこころケア レジトレ!」アプリを用いて、行動活性化、アサーション訓練、問題解決療法を6週間に渡って行う。事務局は第8週までは毎週メールによりスマートフォンアプリを進行する励ましのメッセージ(定型文)を送る。アプリの使用回数や時間についての情報のみがGoogle analyticsを用いてサーバーに記録される(アプリ中のシートに記載された個人的な内容は記録されない)。使用に関する問い合わせがあれば、適宜メールや電話で対応を行う。


英語
Complete the psychoeducation component within 2 weeks of consent. For the intervention group, behavior activation, assertion training, and problem-solving therapy are performed for 6 weeks on the smartphone using the "My heart care regitre!" App.The secretariat sends a message (constant text) of encouragement to advance the smartphone application by email every week until the 8th week. Only information about the number of times the app is used and how long it is used is recorded on the server using Google analytics (not the personal details on the sheet in the app). If there are inquiries about usage, we will respond by e-mail or telephone as appropriate.

介入2/Interventions/Control_2

日本語
心理教育コンポーネントを同意後2週間以内に終了する。第8週までは特に何も行わない。第8週の調査に回答した方に、介入群と同じ「行動活性化+アサーション訓練+問題解決療法」アプリを提供する。


英語
Complete the psychoeducation component within 2 weeks of consent. No action is taken until the 8th week. We will provide the same "behavior activation + assertion training + problem solving therapy" application as the intervention group to those who responded to the survey in the 8th week.

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

24 歳/years-old 以上/<=

年齢(上限)/Age-upper limit

60 歳/years-old 未満/>

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
6歳以上16歳未満の小中学生の自閉スペクトラム症の実子を養育している24歳以上60歳未満の親で、スマホユーザーである。


英語
Parents between the ages of 24 and under 60 who are caring for a child with autism spectrum disorder among elementary and junior high school students between the ages of 6 and 16 and are smartphone users.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
日本語の読み書きが困難である、または参加に不適当なコントロールされていない重篤な精神疾患を合併している、または子どもや参加者自身の担当医から参加が不適当と判断されているもの。


英語
Those who have difficulty in reading and writing Japanese, or who have uncontrolled serious mental illness that is inappropriate for participation, or who are judged to be inappropriate for participation by the child or participant's own doctor.

目標参加者数/Target sample size

80


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
敦朗
ミドルネーム
山田


英語
Atsurou
ミドルネーム
Yamada

所属組織/Organization

日本語
名古屋市立大学大学院医学研究科


英語
Nagoya City University Graduate School of Medical Sciences

所属部署/Division name

日本語
精神・認知・行動医学分野


英語
Department of Psychiatry and Cognitive-Behavioral Medicine

郵便番号/Zip code

467-8601

住所/Address

日本語
名古屋市瑞穂区瑞穂町字川澄1


英語
1 Kawasumi, Mizuho-cho, Mizuho-ku, Nagoya

電話/TEL

0528515511

Email/Email

atsurou@med.nagoya-cu.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
敦朗
ミドルネーム
山田


英語
Atsurou
ミドルネーム
Yamada

組織名/Organization

日本語
名古屋市立大学大学院医学研究科


英語
Nagoya City University Graduate School of Medical Sciences

部署名/Division name

日本語
精神・認知・行動医学分野


英語
Department of Psychiatry and Cognitive-Behavioral Medicine

郵便番号/Zip code

467-8601

住所/Address

日本語
名古屋市瑞穂区瑞穂町字川澄1


英語
1 Kawasumi, Mizuho-cho, Mizuho-ku, Nagoya

電話/TEL

0528515511

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

atsurou@med.nagoya-cu.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
名古屋市立大学


英語
Nagoya City University Graduate School of Medical Sciences

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語


部署名/Department

日本語
精神・認知・行動医学分野


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
文部科学省


英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

日本の官庁/Japanese Governmental office

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語
三重県立子ども心身発達医療センター


英語
Mie Prefectural Children's Psychosomatic Development Medical Center

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
名古屋市立大学病院臨床研究開発支援センター


英語
Clinical Research Management Center, Nagoya City University Hospital

住所/Address

日本語
名古屋市瑞穂区瑞穂町字川澄1番地


英語
1 Kawasumi, Mizuho-cho, Mizuho-ku, Nagoya

電話/Tel

052-858-7215

Email/Email

clinical_research@med.nagoya-cu.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions

名古屋市立大学病院、三重県立子ども心身発達医療センター


その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2023 10 01


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled


主な結果/Results

日本語


英語

主な結果入力日/Results date posted


結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語


英語

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語


英語

評価項目/Outcome measures

日本語


英語

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

試験終了/Completed

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2020 09 01

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2019 04 09

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2022 04 01

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2023 09 15

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry

2023 09 15

データ固定(予定)日/Date trial data considered complete

2023 09 15

解析終了(予定)日/Date analysis concluded

2023 09 27


その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語


英語


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2023 09 27

最終更新日/Last modified on

2024 02 22



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000045900


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000045900