UMIN試験ID | UMIN000052319 |
---|---|
受付番号 | R000045900 |
科学的試験名 | 自閉スペクトラム症の子どもを養育する親の養育ストレスに対するスマートフォン行動活性化、アサーション訓練、問題解決療法の有効性:多施設共同・ランダム化・非盲検・並行群間比較試験 |
一般公開日(本登録希望日) | 2023/10/01 |
最終更新日 | 2024/02/22 19:57:27 |
日本語
自閉スペクトラム症の子どもを養育する親の養育ストレスに対するスマートフォン行動活性化、アサーション訓練、問題解決療法の有効性:多施設共同・ランダム化・非盲検・並行群間比較試験
英語
Effectiveness of smartphone behavior activation, assertion training, and problem-solving therapy for parenting stress of parents raising children with autism spectrum disorder: Multicenter, randomized, open-label, parallel group comparison trial
日本語
自閉スペクトラム症の子どもを養育する親の養育ストレスに対するスマートフォン行動活性化、アサーション訓練、問題解決療法の有効性
英語
Effectiveness of smartphone behavior activation, assertion training, and problem-solving therapy for parenting stress of parents raising children with autism spectrum disorder
日本語
自閉スペクトラム症の子どもを養育する親の養育ストレスに対するスマートフォン行動活性化、アサーション訓練、問題解決療法の有効性:多施設共同・ランダム化・非盲検・並行群間比較試験
英語
Effectiveness of smartphone behavior activation, assertion training, and problem-solving therapy for parenting stress of parents raising children with autism spectrum disorder: Multicenter, randomized, open-label, parallel group comparison trial
日本語
自閉スペクトラム症の子どもを養育する親の養育ストレスに対するスマートフォン行動活性化、アサーション訓練、問題解決療法の有効性
英語
Effectiveness of smartphone behavior activation, assertion training, and problem-solving therapy for parenting stress of parents raising children with autism spectrum disorder
日本/Japan |
日本語
小中学生の自閉スペクトラム症の子どもを養育する親
英語
Parents raising children with autism spectrum disorder in elementary and junior high school students
精神神経科学/Psychiatry |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
この研究の目的は、小中学生の自閉スペクトラム症の子どもを持つ親に対して、スマートフォンを用いた行動活性化、アサーション訓練、問題解決療法を行うことは、抑うつ、不安、認知行動療法スキル、プレゼンティズムを改善するるかどうかを調べることである。
英語
The purpose of this study is to investigate whether behavioral activation , assertion training, problem solving therapy.using smartphones improves depression, anxiety, cognitive behavior therapy skills, and presentism in parents of children with autism spectrum disorder in elementary and junior high school students.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
自己記入式のPersonal Health Questinnaire-9 (PHQ-9)にって第8週に測定されるうつ症状。
英語
Depressive symptoms measured at week 8 with a self-filled Personal Health Questinnaire-9 (PHQ-9)
日本語
1) 1、2、3、4、5、6、7、12、16週時点でのPHQ-9
2) 4、8週時点でのGeneralized Anxiety Disorder-7 (GAD-7)
3) 8週時点での認知行動療法スキル
4) 8週時点でのプレゼンティズム尺度
5) スマートフォンアプリの使用状況
英語
1) PHQ-9 at 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 12, 16 weeks
2) Generalized Anxiety Disorder-7 (GAD-7) at 4th and 8th weeks
3) Cognitive behavioral therapy skills at 8 weeks
4) Presentism scale at 8 weeks
5) Usage status of smartphone apps
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
はい/YES
いいえ/NO
施設をブロックとみなしている/Institution is considered as a block.
はい/YES
中央登録/Central registration
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
心理教育コンポーネントを同意後2週間以内に終了する。介入群はスマートフォン上で「私のこころケア レジトレ!」アプリを用いて、行動活性化、アサーション訓練、問題解決療法を6週間に渡って行う。事務局は第8週までは毎週メールによりスマートフォンアプリを進行する励ましのメッセージ(定型文)を送る。アプリの使用回数や時間についての情報のみがGoogle analyticsを用いてサーバーに記録される(アプリ中のシートに記載された個人的な内容は記録されない)。使用に関する問い合わせがあれば、適宜メールや電話で対応を行う。
英語
Complete the psychoeducation component within 2 weeks of consent. For the intervention group, behavior activation, assertion training, and problem-solving therapy are performed for 6 weeks on the smartphone using the "My heart care regitre!" App.The secretariat sends a message (constant text) of encouragement to advance the smartphone application by email every week until the 8th week. Only information about the number of times the app is used and how long it is used is recorded on the server using Google analytics (not the personal details on the sheet in the app). If there are inquiries about usage, we will respond by e-mail or telephone as appropriate.
日本語
心理教育コンポーネントを同意後2週間以内に終了する。第8週までは特に何も行わない。第8週の調査に回答した方に、介入群と同じ「行動活性化+アサーション訓練+問題解決療法」アプリを提供する。
英語
Complete the psychoeducation component within 2 weeks of consent. No action is taken until the 8th week. We will provide the same "behavior activation + assertion training + problem solving therapy" application as the intervention group to those who responded to the survey in the 8th week.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
24 | 歳/years-old | 以上/<= |
60 | 歳/years-old | 未満/> |
男女両方/Male and Female
日本語
6歳以上16歳未満の小中学生の自閉スペクトラム症の実子を養育している24歳以上60歳未満の親で、スマホユーザーである。
英語
Parents between the ages of 24 and under 60 who are caring for a child with autism spectrum disorder among elementary and junior high school students between the ages of 6 and 16 and are smartphone users.
日本語
日本語の読み書きが困難である、または参加に不適当なコントロールされていない重篤な精神疾患を合併している、または子どもや参加者自身の担当医から参加が不適当と判断されているもの。
英語
Those who have difficulty in reading and writing Japanese, or who have uncontrolled serious mental illness that is inappropriate for participation, or who are judged to be inappropriate for participation by the child or participant's own doctor.
80
日本語
名 | 敦朗 |
ミドルネーム | |
姓 | 山田 |
英語
名 | Atsurou |
ミドルネーム | |
姓 | Yamada |
日本語
名古屋市立大学大学院医学研究科
英語
Nagoya City University Graduate School of Medical Sciences
日本語
精神・認知・行動医学分野
英語
Department of Psychiatry and Cognitive-Behavioral Medicine
467-8601
日本語
名古屋市瑞穂区瑞穂町字川澄1
英語
1 Kawasumi, Mizuho-cho, Mizuho-ku, Nagoya
0528515511
atsurou@med.nagoya-cu.ac.jp
日本語
名 | 敦朗 |
ミドルネーム | |
姓 | 山田 |
英語
名 | Atsurou |
ミドルネーム | |
姓 | Yamada |
日本語
名古屋市立大学大学院医学研究科
英語
Nagoya City University Graduate School of Medical Sciences
日本語
精神・認知・行動医学分野
英語
Department of Psychiatry and Cognitive-Behavioral Medicine
467-8601
日本語
名古屋市瑞穂区瑞穂町字川澄1
英語
1 Kawasumi, Mizuho-cho, Mizuho-ku, Nagoya
0528515511
atsurou@med.nagoya-cu.ac.jp
日本語
名古屋市立大学
英語
Nagoya City University Graduate School of Medical Sciences
日本語
日本語
精神・認知・行動医学分野
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
三重県立子ども心身発達医療センター
英語
Mie Prefectural Children's Psychosomatic Development Medical Center
日本語
英語
日本語
名古屋市立大学病院臨床研究開発支援センター
英語
Clinical Research Management Center, Nagoya City University Hospital
日本語
名古屋市瑞穂区瑞穂町字川澄1番地
英語
1 Kawasumi, Mizuho-cho, Mizuho-ku, Nagoya
052-858-7215
clinical_research@med.nagoya-cu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
名古屋市立大学病院、三重県立子ども心身発達医療センター
2023 | 年 | 10 | 月 | 01 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2020 | 年 | 09 | 月 | 01 | 日 |
2019 | 年 | 04 | 月 | 09 | 日 |
2022 | 年 | 04 | 月 | 01 | 日 |
2023 | 年 | 09 | 月 | 15 | 日 |
2023 | 年 | 09 | 月 | 15 | 日 |
2023 | 年 | 09 | 月 | 15 | 日 |
2023 | 年 | 09 | 月 | 27 | 日 |
日本語
英語
2023 | 年 | 09 | 月 | 27 | 日 |
2024 | 年 | 02 | 月 | 22 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000045900
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000045900