UMIN試験ID | UMIN000038602 |
---|---|
受付番号 | R000043982 |
科学的試験名 | 臨床実習におけるアクセプタンス&コミットメント・トレーニング(Acceptance and Commitment Training, ACT)によるバーンアウト改善効果の観察研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2019/11/17 |
最終更新日 | 2023/09/15 12:57:40 |
日本語
臨床実習におけるアクセプタンス&コミットメント・トレーニング(Acceptance and Commitment Training, ACT)によるバーンアウト改善効果の観察研究
英語
The effects of acceptance and commitment training to medical student burnout in clinical years;An observational study.
日本語
臨床実習におけるアクセプタンス&コミットメント・トレーニング(Acceptance and Commitment Training, ACT)によるバーンアウト改善効果の観察研究
英語
The effects of acceptance and commitment training to medical student burnout in clinical years;An observational study.
日本語
臨床実習におけるアクセプタンス&コミットメント・トレーニング(Acceptance and Commitment Training, ACT)によるバーンアウト改善効果の観察研究
英語
The effects of acceptance and commitment training to medical student burnout in clinical years;An observational study.
日本語
臨床実習におけるアクセプタンス&コミットメント・トレーニング(Acceptance and Commitment Training, ACT)によるバーンアウト改善効果の観察研究
英語
The effects of acceptance and commitment training to medical student burnout in clinical years;An observational study.
日本/Japan |
日本語
バーンアウト
英語
burnout
精神神経科学/Psychiatry | 該当せず/Not applicable |
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
アクセプタンス&コミットメント・トレーニングを受講した臨床実習中の医学生のバーンアウトが改善するかどうかを探索的に検証する
英語
The effect of acceptance and commitment training to medical student burnout in clinical years will be examined by exploratory study design.
その他/Others
日本語
1.アクセプタンス&コミットメント・トレーニングを受講した臨床実習中の医学生の抑うつ、不安、心理的柔軟性、医学生と患者間の共感性が改善するかどうかを探索的に検証する.
2.コホート研究デザインにてバーンアウトに対するプログラムの効果予測因子を解明する
英語
1.The effect of acceptance and commitment training to medical students' depression, anxiety, psychological flexibility, and empathy between medical students and patients in clinical years will be examined by exploratory study.
2.The predictor of acceptance and commitment training to medical student burnout will be examined by cohort study design.
探索的/Exploratory
説明的/Explanatory
該当せず/Not applicable
日本語
Maslach Burnout Inventoryを用いて判定したバーンアウトの各因子.
英語
Each score of Maslach Burnout Inventory.
日本語
英語
観察/Observational
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
Computer Based Testing(CBT)とObjective Structured Clinical Examination(OSCE)に合格し、BSLに参加している医学生でアクセプタンス&コミットメント・トレーニング(1回2時間、全3回、1-2か月間)を受講したもの
英語
Medical students who have passed Computer Based Testing (CBT) and Objective Structured Clinical Examination (OSCE) and have participated in BSL and have attended Acceptance and Commitment Training (one 2-hour session, 3 sessions, 1-2 months in total).
日本語
1.Patient Health Questionnaire(PHQ)-9のスコアが15以上。
2. PHQ-9のスコアが10以上かつPHQ-9の第9項目が2点か3点以上。
英語
1. The score of Patient Health Questionnaire(PHQ)-9 was above 15.
2. The score of PHQ-9 was above 10 and the item No.9 was 2 or 3.
70
日本語
名 | 孝文 |
ミドルネーム | |
姓 | 渡辺 |
英語
名 | Takafumi |
ミドルネーム | |
姓 | Watanabe |
日本語
名古屋市立大学大学院 医学研究科
英語
Nagoya City Univ Graduate School of Medical Sciences
日本語
精神・認知・行動医学分野
英語
Department of Psychiatry
467-8601
日本語
名古屋市瑞穂区瑞穂町字川澄1番地
英語
1, Kawasumi, Mizuho-cho, Mizuho-ku, Nagoya
+81-52-851-5511
tw28@med.nagoya-cu.ac.jp
日本語
名 | 孝文 |
ミドルネーム | |
姓 | 渡辺 |
英語
名 | Takafumi |
ミドルネーム | |
姓 | Watanabe |
日本語
名古屋市立大学大学院 医学研究科
英語
Nagoya City Univ Graduate School of Medical Sciences
日本語
精神・認知・行動医学分野
英語
Department of Psychiatry
467-8601
日本語
名古屋市瑞穂区瑞穂町字川澄1番地
英語
1, Kawasumi, Mizuho-cho, Mizuho-ku, Nagoya
+81-52-851-5511
tw28@med.nagoya-cu.ac.jp
日本語
名古屋市立大学
英語
Nagoya City Univ Graduate School of Medical Sciences
日本語
名古屋市立大学大学院 医学研究科
日本語
日本語
英語
日本語
名古屋市立大学
英語
Nagoya City Univ Graduate School of Medical Sciences
日本語
名古屋市立大学大学院 医学研究科
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
名古屋市立大学病院 臨床研究開発支援センター
英語
Clinical research management center, Nagoya City University Hospital
日本語
名古屋市瑞穂区瑞穂町字川澄1番地
英語
Nagoya City Univ Graduate School of Medical Sciences
+81-52-853-8271
clinical_research@med.nagoya-cu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2019 | 年 | 11 | 月 | 17 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
主たる結果の公表済み/Main results already published
2019 | 年 | 09 | 月 | 26 | 日 |
2019 | 年 | 10 | 月 | 07 | 日 |
2019 | 年 | 11 | 月 | 25 | 日 |
2025 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
観察項目
・人口動態的特性データ:年齢、性別、志望科
・バーンアウト:Maslach Burnout Inventory (MBI)
・抑うつ状態:Patient Health Questionnaire(PHQ)-9
・心理的柔軟性(価値に沿った行動):Valuing Questionnaire (VQ)
・心理的柔軟性(マインドフルネス):Mindful Attention Awareness Scale (MAAS)
・心理的柔軟性(認知的フュージョン):Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ)
・完全主義の認知:Multidimensional Perfectionism Cognitions Inventory (MPCI)
・医療従事者患者間の共感性:Jefferson Scale of Physician Empathy (JSPE)
・発達特性: Autism-Spectrum Quotinent (AQ)-10
・発達特性:Adult ADHD Self Report Scale (ASRS) Part A
・心理的柔軟性(認知的フュージョン):Implicit Relational Assessment Procedure(IRAP)による・一致施行と不一致施行の反応潜時測定
・プログラムの満足度・感想
・ACTを含む心理トレーニング受講歴
英語
observation items
Demographic characteristics data: age, gender, and department of interest
Burnout: Maslach Burnout Inventory (MBI)
Depression: Patient Health Questionnaire (PHQ)-9
Psychological flexibility (value-aligned behavior): Valuing Questionnaire (VQ)
Psychological Flexibility (Mindfulness): the Mindful Attention Awareness Scale (MAAS)
Psychological flexibility (cognitive fusion): Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ)
Perfectionism Cognitions: the Multidimensional Perfectionism Cognitions Inventory (MPCI)
Physician-Patient Empathy: The Jefferson Scale of Physician Empathy (JSPE)
Developmental Characteristics: Autism-Spectrum Quotinent (AQ)-10
Developmental Characteristics: Adult ADHD Self Report Scale (ASRS) Part A
Psychological flexibility (cognitive fusion): response latency measurement of congruent and incongruent enforcement by the Implicit Relational Assessment Procedure (IRAP).
Satisfaction with the program
History of psychological training, including ACT
2019 | 年 | 11 | 月 | 16 | 日 |
2023 | 年 | 09 | 月 | 15 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000043982
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000043982
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |