UMIN試験ID | UMIN000038693 |
---|---|
受付番号 | R000043967 |
科学的試験名 | 注意欠如多動性障害の患児の母親に対するペアレントトレーニングが育児ストレスに与える影響の解明―ランダム化比較試験 |
一般公開日(本登録希望日) | 2019/11/26 |
最終更新日 | 2020/10/06 15:35:16 |
日本語
「子どもへの成育環境の影響を測定するマルチモーダルMRI 神経ネットワーク指標の開発」(Part2:成育環境を変化させる心理社会的治療の効果検証①「ペアレントトレーニング研究」
英語
Investigating the effects of Parent Training for mothers of children with ADHD and its effect on parental stress- A randomised control trial
日本語
ペアレントトレーニング研究
英語
Parent training study
日本語
注意欠如多動性障害の患児の母親に対するペアレントトレーニングが育児ストレスに与える影響の解明―ランダム化比較試験
英語
Investigating the effects of Parent Training for mothers of children with ADHD and its effect on parental stress- A randomised control trial
日本語
ADHD患児の母へのペアレントトレーニングが育児ストレスに与える影響の解明―ランダム化比較試験
英語
Effects of Parent Training on parental stress for mothers of children with ADHD- RCT
日本/Japan |
日本語
注意欠陥多動性障害(ADHD) 患児 とその母
英語
Children diagnosed with attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) and their mothers
小児科学/Pediatrics | 精神神経科学/Psychiatry |
小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
ADHD患児の母親に対するペアレントトレーニングが母親の育児ストレスに与える影響の解明
英語
Investigating the effects of Parent Training on parental stress for mothers of children with ADHD.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
日本語
- Parental Stress Indexにおける総得点のパーセンタイル値の介入前と介入終了後(10W)の変化量
英語
The change of Parental Stress Index Total score(percentile) after intervention(10W)
日本語
- Change in the Percentile score of the total Parental Stress Index score before and after the intervention
- Parental Stress Indexおける「子どもへの愛着の感じにくさ」
- 子どもの愛着の安定性:Child Attachment Interview におけるlevel of security(emotional openness, Balance of positive and negative references, Use of examples,Resolution of conflicts within response, Overall coherence)とLevel of insecurity( preoccupied anger, idealization, dismissal)
- MRI信号(T1強調画像、拡散テンソルMRI画 像、安静時機能的MRI画像)
- Positive and Negative affect Schedule for Childrenによる子どもの情動表出指標の得点
- 子どもの愛着の安定性:KSS
- 子どもの問題行動の尺度:CBCL
- 子どものうつ症状:DSDRQ
- ペアレンティング: PPI-P
- ペアレンティング: PPI-C
- 子どもの報酬系尺度:SPSRQ-C
- 子どものADHD症状: ADHD-RS、SNAP
- 子どものQOL:KINDL
- 子どものソーシャルネットワーク尺度:人数、質
- 親のソーシャルネットワーク尺度:人数、質
英語
- Stability of the child's attachment style: Level of security (emotional openness, Balance of positive and negative references, Use of examples,Resolution of conflicts within response, Overall coherence) and Level of insecurity (preoccupied anger, idealization, dismissal) from the Child Attachment Interview
- MRI signal (T1-weighted image, Diffusion Weighted Tensor Imaging, resting functional MRI image).
- Positive and Negative affect scores of the Positive and Negative affect Schedule for Children
- Stability of the child's attachment: KSS
- Child's problem behaviours: CBCL
- Child's depressive symptoms: DSDRQ
- Parenting: PPI-P
- Parenting: PPI-C
- Child's reward and punishment sensitivity: SPSRQ-C
- Child's ADHD symptoms: ADHD-RS, SNAP
- Child's QOL: KINDL
- Measure of the Child's Social Network: number, quality
- Measure of the Parent's social network: number & quality
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
実薬・標準治療対照/Active
はい/YES
いいえ/NO
2
治療・ケア/Treatment
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
[ペアレントトレーニング]
- 2人の心理士、もしくは医師が、マニュアルに沿った行動療法的ペアレントトレーニングを10回(各100分)のセッション行う。
- 3人から6人の母がグループごとに参加する。
- BPTプログラムはBarkley [42, 43], Forehand and McMahon [44] and Whitham [45]の内容に従い、日本の文化に合わせてモディファイした。
- ペアレントトレーニングは、環境調整や、ルール作り、どのように予測される問題行動に指示を出すかについてロールプレイなどを通して学ぶことができる。ホームワークとサマリーシートによりテクニックを、家庭内に汎化できるような仕組みを持っている。
- BPTマニュアルは以下の構成で成り立っている。
ステップ1:行動を3つに分ける
ステップ2:してほしい行動に注目する
ステップ3:ほめることを習慣にする。
ステップ4:してほしくない行動を無視する
ステップ5:無視する計画をたてておく
ステップ6: 効果的な指示の出し方
ステップ7:ほめほめ表の作り方
ステップ8:ほめほめ表の実践 制限を設ける
ステップ9:環境調整
ステップ10: これまでの振り返り
- ビデオ録画、および、セッション中の同席を行い、セラピストと研究者は治療の質をモニターする。
-ドロップアウトをさけるため、3回までの休みに対しては、パーソナルトレーニングを行って次のセッションに戻れるようにする。
英語
[Parent Training]
- 2 psychologists or doctors will conduct the manualised 100 mins behavioural parent training sessions administered over 10 sessions.
- Participating mothers will attend the session in groups of 3-6.
- Behavioural Parent Training [BPT] is based on that of Barkley [42, 43], Forehand and McMahon [44] and Whitham [45], modified to suit the Japanese culture.
- Parent Training allows the adjustment of the environment and sets rules. Through role plays, it teaches the mothers how they could intervene when potential problem behaviours occur. It encourages the application of the taught techniques in the home environment through homeworks and summary sheets.
The BPT Manual consists of the following chapters:
Step 1: Divide the behaviour into 3 components.
Step 2: Attend to the desirable behaviour
Step 3: Make "praising" a habit
Step 4: Ignore undesirable behaviours
Step 5: Make plans to "ignore"
Step 6: How to give effective instructions
Step 7: How to make reward charts
Step 8: Implementing reward charts and setting boundaries
Step 9: Adjusting the environment
Step 10: Review
- The therapists and the researcher will monitor the quality of the sessions through reviewing the recorded videos or sitting in on the sessions.
- To prevent drop-outs, personal training will be arranged for those who had missed up to 3 sessions so that they can catch up the missed contents and return to the group program.
日本語
対照群 - 通常診療
英語
control group - treatment as usual
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
8 | 歳/years-old | 以上/<= |
12 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
●ADHD患児 :
①児童精神科医による診察で、DSM5にてADHDと診断され、かつ日本語版ADHD-RSにて80%タイル以上(田中ら 2016)のADHD症状を有する児(薬物治療を行っているADHD患児については、薬物治療下におけるADHD症状で判定する)。
②研究参加時8歳以上12歳以下の小学生
③知的な遅れがない。WISC-Ⅳにて70以上 。
④反抗挑戦性障害、行動障害チック症、学習障害の合併を含める。不安障害、感情障害については軽度なものは参加可能。
⑤本研究の参加にあたり十分な説明を受けた後、十分な理解の上、患者本人の自由意思による文書同意が得られた患者。
⑥研究参加について主治医の許可を得た児
●ADHD患児の母親:
①20歳以上60歳未満である者。
②ADHDの診断を受けているお子さんの母親。
③10回のトレーニングおよび心理検査に安定してご参加可能である者。
④日本語での会話が可能である者。
⑤研究期間中、東大病院および研究関連施設に来院することができ、必要なときに連絡のとれる電話かEmailがある者。
英語
ADHD children:
1) A diagnosis of ADHD based on DSM-V by a child psychiatrist and scoring higher than 80th percentile on the ADHD-RS (Tanaka et al, 2016) (For children with a current diagnosis of ADHD who are on medication, the symptoms will be assessed whilst on medication)
2) At the time of participation, aged between 8-12.
3) No intellectual delays. Score equal to or higher than 70 on the WISC-IV.
4)Includes those with co-morbid oppositional-defiant disorder, behavioural disorder, tic disorder, learning disorder as well as those with minor anxiety disorder or emotional disorders.
5)Following a detailed explanation of the study, those who are well-informed and provide voluntary written consent.
6) Obtained permission to participate in the research from the attending physician.
Mother of ADHD Children:
1) Equal to or above the age of 20 and less than 60 years of age.
2) Mother of a child with a diagnosis of ADHD.
3) Those who can reliably participate in the 10 training sessions as well as the psychological assessment.
4) Those who are able to communicate in Japanese.
5) Those who can visit the University of Tokyo Hospital and Research related facilities during the research period and has a contactable phone number or an email address.
日本語
●ADHD患児
①重度の自閉スペクトラム症(CARSにて重度の自閉症)である児。
②統合失調症、双極性障害を有する児。
③知的発達遅滞を有する児(IQ70未満)。
④臨床的に速やかな薬物治療を開始する必要があるうつ病、高度な不安、緊張、激越を有する児。
⑤研究参加時に、ペアレントトレーニングに類似した治療を目的とした新たな心理・社会的アプローチ(心理療法、行動療法、認知行動療法等)に既に参加経験済みである、現在実施中、もしくは開始予定である者。
⑥その他、研究責任(分担)医師が患者として不適当と判断した患者。
●ADHD患児の母親 :
①統合失調症、双極性障害、重篤なアルコール依存症、薬物依存症を有する者。
②臨床的に速やかな薬物治療を開始する必要があるうつ病、高度な不安、緊張、激越を有する者。
③研究参加中に、治療を目的とした新たな心理・社会的アプローチ(心理療法、行動療法、認知行動療法等)に既に参加経験済みである、現在実施中、もしくは開始予定である児。
④JARTで70未満である者
⑤その他、研究責任(分担)医師が患者として不適当と判断した者。
英語
ADHD children:
1) Those with Severe Autism Spectrum Disorder (assessed to be severely Autistic on the CARS)
2) Comorbid diagnosis of schizophrenia or bi-polar disorder.
3) Suffering from delays in intellectual development (IQ less than 70).
4) Those who require immediate pharmacological treatment for depression, intense anxiety, tension and/or agitation.
5) Those who are intending to participate, or have already completed or currently participating in a psychological/social intervention (psychotherapy, behavioral therapy, cognitive behavioral therapy, etc.) at the time of participation to the study.
6) Those who are deemed unfit to participate by the medical practitioner responsible for the research.
Mother of ADHD Children:
1) Those who are presenting with schizophrenia, bi-polar disorder, serious alcohol dependence or drug dependence.
2) Those who require immediate pharmacological intervention for depression, high levels of anxiety, tension or agitation.
3) Those who are intending to participate, have already completed or currently participating in another psychological/social intervention (psychotherapy, behavioral therapy, cognitive behavioral therapy, etc.) at the time of participation to the study.
4) Those who scored under 70 on the JART.
5)Those who are deemed unfit to participate by the medical practitioner responsible for the research.
60
日本語
名 | 礼花 |
ミドルネーム | |
姓 | 石井 |
英語
名 | Ayaka |
ミドルネーム | |
姓 | Ishii |
日本語
東京大学医学部附属病院
英語
University of Tokyo Hospital
日本語
こころの発達診療部
英語
Department of Child Neuropsychiatry
113-8655
日本語
東京都文京区本郷7-3-1
英語
7-3-1, Hongo, Bunkyo-Ku, Tokyo, Japan
03-5800-8664
ayayak-tky@umin.ac.jp
日本語
名 | 礼花 |
ミドルネーム | |
姓 | 石井 |
英語
名 | Ayaka |
ミドルネーム | |
姓 | Ishii |
日本語
東京大学医学部附属病院
英語
University of Tokyo Hospital
日本語
こころの発達診療部
英語
Department of Child Neuropsyachiatry
113-8655
日本語
東京都文京区本郷7-3-1
英語
7-3-1
03-5800-8664
ayayak-tky@umin.ac.jp
日本語
その他
英語
University of Tokyo Hospital
日本語
東京大学附属病院
日本語
日本語
英語
日本語
国立研究開発法人日本医療研究開発機構
英語
Japan Agency for Medical Research and Development(AMED)
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
国立成育医療研究センター
英語
National Center for Child Health and Development
日本語
日本学術振興会
日本医師会
英語
Japan Society of Promotion of Science
Japan Medical Association
日本語
東京大学医学部医学系研究科 倫理委員会
英語
Research Ethics Committee of the Faculty of Medicine of the University of Tokyo
日本語
〒113-0033 東京都文京区本郷7-3-1 東京大学 医学部2号館本館 4階
英語
Office for Human Research Studies(OHRS) Graduate School of Medicine and Faculty of Medicine, The University of Tokyo Faculty of Medicine Bldg.2 7-3-1 Hongo Bunkyo-ku, Tokyo, 1130033 JAPAN
03-5841-0818
ethics@m.u-tokyo.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
東京大学医学部附属病院
2019 | 年 | 11 | 月 | 26 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
一般募集中/Open public recruiting
2019 | 年 | 11 | 月 | 11 | 日 |
2019 | 年 | 11 | 月 | 11 | 日 |
2019 | 年 | 11 | 月 | 26 | 日 |
2022 | 年 | 08 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2019 | 年 | 11 | 月 | 26 | 日 |
2020 | 年 | 10 | 月 | 06 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000043967
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000043967
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |