UMIN試験ID | UMIN000037324 |
---|---|
受付番号 | R000042540 |
科学的試験名 | 動機づけモデルを用いた脳卒中患者のやる気に対する介入効果の検討: 作業療法におけるフィージビリティ研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2019/08/01 |
最終更新日 | 2019/07/10 12:46:36 |
日本語
動機づけモデルを用いた脳卒中患者のやる気に対する介入効果の検討: 作業療法におけるフィージビリティ研究
英語
A motivational intervention for stroke rehabilitation: a feasibility study of occupational therapy.
日本語
動機づけモデルを用いた脳卒中患者のやる気に対する介入効果の検討: 作業療法におけるフィージビリティ研究
英語
A motivational intervention for stroke rehabilitation: a feasibility study of occupational therapy.
日本語
動機づけモデルを用いた脳卒中患者のやる気に対する介入効果の検討: 作業療法におけるフィージビリティ研究
英語
A motivational intervention for stroke rehabilitation: a feasibility study of occupational therapy.
日本語
動機づけモデルを用いた脳卒中患者のやる気に対する介入効果の検討: 作業療法におけるフィージビリティ研究
英語
A motivational intervention for stroke rehabilitation: a feasibility study of occupational therapy.
日本/Japan |
日本語
脳卒中
英語
stroke
リハビリテーション医学/Rehabilitation medicine |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
脳卒中患者に対する作業療法について、動機づけモデルであるARCSモデルを用いた介入手法の実行可能性を検討する。
英語
The aim of this study is to examine the feasibility of the ARCS model as a motivational intervention for occupational therapy in stroke patients.
その他/Others
日本語
Feasibility, safety, efficacy
英語
Feasibility, safety, efficacy
日本語
1.本介入の実行可能性に対する質問紙
2.有害事象
3.ドロップアウト件数
4.Motor Activity Log (MAL)
5.Functional Independence Measure(FIM)
6.Self-rating Depression Scale(SDS)
7.Apathy Scale(AS)
8.MOtivation for Rehabilitation Scale (MORE)
9.意欲の質問紙評価(5件法)
10.リーチング課題
英語
1.A Questionnaire on the Feasibility of this interventional protocol
2.Number of adverse event
3.Number of drop out
4.Motor Activity Log(MAL)
5.Functional Independence Measure(FIM)
6.Self-rating Depression Scale(SDS)
7.Apathy Scale(AS)
8.MOtivation for Rehabilitation Scale(MORE)
9.Five scale rating on motivation for rehabilitation
10.Total time of Voluntary participation on an arm reaching task
日本語
英語
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
治療・ケア/Treatment
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
第1週目の介入を実施する。担当するセラピストは、対象者の意欲を踏まえたうえで、ARCSモデルに基づき作業療法の内容の見直しを行う。そして1日1時間の作業療法について見直しに基づいた作業療法を実施する。1週間のうち4~5日間の介入を行う。
第二週から第四週は、上記の第一週の手続きを繰り返して実施する。
英語
Before the intervention, therapists will modify the content of his/her standard occupational therapy based on the ARCS motivational model (Keller, 1984, 1987, 2009) in order to facilitate patients' motivation for occupational therapy.
The ARCS model is a problem solving approach to design the motivational aspects of learning environments to stimulate motivation to learn.
Therapists will modify his/her occupational therapy according to the following ARCS model's four criteria. (1) ATTENTION. Does the therapy design to gain patients' attention? (e.g., use surprise or uncertainly to gain interest)? (2) RELEVANCE. Does the therapy design to establish relevance (e.g., provide information for future usefulness)? (3) CONFIDENCE. Does the therapy design for patients to have confidence? (e.g., control of difficulty); (4) SATISFACTION. Does the therapy design for patients to be satisfied or rewarded (e.g., praise)?
As a reference, a list of motivational strategies (see the below list in the section of "Other related information") will be presented to therapists. Therapist may utilize the list or may think of motivational strategies themselves.
Stroke patients will receive 60 minutes/ days of the modified occupational therapy for 4 weeks (5 days/week). The content of the revised occupational therapy will be reviewed and up-dated every week based on evaluation on patients' motivation.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
40 | 歳/years-old | 以上/<= |
80 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
1. 初発脳卒中後1ヶ月~6ヶ月
2. 一側性の上肢運動麻痺を有する者(Fugl-Meyer Assessment<66)
3. 片麻痺で非麻痺側に明らかな麻痺がない
4. 実験手順の指示を理解し、従うことができる
5. 端座位保持が自立している
6. 研究参加の同意が得られる
英語
1.Being between 30-180 days after first-ever stroke
2.Patients with unilateral upper limb motor paralysis (Fugl-Meyer Assessment<66)
3.Unilateral hemiparetic stroke without clear paralysis on the unaffected side
4.Ability to understand an instruction of the experimental procedure and execute motor and psychological tasks required in this study
5.Ability to remain seated independently
6.Consent to participate in this study
日本語
1. 課題の遂行を制限する関節拘縮、整形外科的疾患、疼痛を有する
2. 脳卒中以外の神経疾患を有する
3. 認知症や失語症の高次脳機能障害を有する
4. 研究への協力が困難な精神疾患を有する
5. 医師が研究対象として適当でないと判断した者
英語
1. Limited range of motion, musculoskeletal impairments, and/or pain that affect motor tasks
2. Any other comorbid neurological disorder
3. Cognitive dysfunction including aphasia and dementia (MMSE < 24)
4. Mental impairment leading to inability to cooperate
5. patients who are considered to be inappropriate to participate in the study
12
日本語
名 | 太樹 |
ミドルネーム | |
姓 | 吉田 |
英語
名 | Taiki |
ミドルネーム | |
姓 | Yoshida |
日本語
東京湾岸リハビリテーション病院
英語
Tokyo Bay Rehabilitation Hospital
日本語
リハビリテーション部
英語
Department of Rehabilitation
2750026
日本語
千葉県習志野市谷津4-1-1
英語
4-1-1 Yatsu, Narashino, Chiba
047-453-9010
OTR.taiki.yoshida@gmail.com
日本語
名 | 太樹 |
ミドルネーム | |
姓 | 吉田 |
英語
名 | Taiki |
ミドルネーム | |
姓 | Yoshida |
日本語
東京湾岸リハビリテーション病院
英語
Tokyo Bay Rehabilitation Hospital
日本語
リハビリテーション部
英語
Department of Rehabilitation
2750026
日本語
千葉県習志野市谷津4-1-1
英語
4-1-1 Yatsu, Narashino-shi, Chiba
047-453-9010
OTR.taiki.yoshida@gmail.com
日本語
その他
英語
Tokyo Bay Rehabilitation Hospital
日本語
東京湾岸リハビリテーション病院
日本語
日本語
英語
日本語
自己調達
英語
Self-funding
Ministry of education (Japan)
日本語
東京湾岸リハビリテーション病院
日本語
自己調達/Self funding
日本語
英語
日本語
浜松医科大学
信州大学
英語
Hamamatsu University School of Medicine, Shinshu University
日本語
英語
日本語
東京湾岸リハビリテーション病院倫理審査委員会
英語
Ethics committee of Tokyo Bay Rehabilitation Hospital
日本語
千葉県習志野市谷津4-1-1
英語
4-1-1 Yatsu, Narashino-shi, Chiba
047-453-9000
shinsakai@wanreha.net
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
東京湾岸リハビリテーション病院(千葉県)
Tokyo Bay Rehabilitation Hospital(Chiba)
2019 | 年 | 08 | 月 | 01 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
限定募集中/Enrolling by invitation
2019 | 年 | 03 | 月 | 12 | 日 |
2019 | 年 | 03 | 月 | 12 | 日 |
2019 | 年 | 07 | 月 | 10 | 日 |
2020 | 年 | 06 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
List of motivational strategies:
01) Control of task difficulty
02) Allowing patient to use a newly acquired skill
03) Applying patient's hobby and preference to exercise and practice task
04) Explaining the necessity of exercise and practice
05) Having a communication which make patient enjoy
06) Active listening
07) Providing opportunities of self-solving
08) Praise
09) Proposing conditions for exchange (e.g. promising to undertake patient's favorite practice after achieving his/her un-favorite practice)
10) Providing a suitable rehabilitation environment
11) Providing exercise and practice with game properties
12) Group rehabilitation
13) Providing medical information
14) Providing practice tasks relating to patient's experience and lifestyle
15) Goal-oriented practice
16) Providing variation of rehabilitation program to sustain interest
17) Recommending the family's presence with the patient during rehabilitation
18) Respect for self-determination
19) Sharing the criteria for evaluation
20) Setting goal
21) Specifying the amount of practice to be achieved
22) Using tools such as diary or graph allowing patient to confirm his/her progress
2019 | 年 | 07 | 月 | 10 | 日 |
2019 | 年 | 07 | 月 | 10 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000042540
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000042540
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |