UMIN試験ID | UMIN000037269 |
---|---|
受付番号 | R000042492 |
科学的試験名 | 妊婦の胎児への意識的な声かけと胎児への愛着の関係 |
一般公開日(本登録希望日) | 2019/07/04 |
最終更新日 | 2020/03/31 14:34:27 |
日本語
妊婦の胎児への意識的な声かけと胎児への愛着の関係
英語
The relationship between the conscious voice on the fetus by the pregnant woman and the attachment to the fetus
日本語
妊婦の胎児への意識的な声かけと胎児への愛着の関係
英語
The relationship between the conscious voice on the fetus by the pregnant woman and the attachment to the fetus
日本語
妊婦の胎児への意識的な声かけと胎児への愛着の関係
英語
The relationship between the conscious voice on the fetus by the pregnant woman and the attachment to the fetus
日本語
妊婦の胎児への意識的な声かけと胎児への愛着の関係
英語
The relationship between the conscious voice on the fetus by the pregnant woman and the attachment to the fetus
日本/Japan |
日本語
健康な妊婦
英語
Healthy pregnant woman
産婦人科学/Obstetrics and Gynecology | 看護学/Nursing |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
妊婦が胎児に意識的に声かけをすることにより、児への愛着を高められるか検討すること
英語
To consider whether pregnant women can increase attachment to their children by talking them conscious to the fetus
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
声かけ高実施群が声かけ低実施群と比較して2週間後の胎児愛着得点が有意に高い
英語
Prenatal Attachment Inventory score two weeks later is significantly higher in the high talking group than in the low talking group
日本語
2週間後の胎児愛着得点と声かけ回数が正の相関がある
2週間後の胎児愛着得点が上昇する
英語
Prenatal Attachment Inventory score after 2 weeks and number of talking are positively correlated
Prenatal Attachment Inventory score rises after 2 weeks
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
母親学級にて以下を伝える
1妊娠期の過ごし方として、心穏やかに過ごすことが古くから胎児にいい影響があると言われていること
2妊娠期から可能な母子の愛着形成促進の方法として、これまでに声かけがあげられていること
3母親の声は羊水等の振動を通してもっともよく伝わっていると言われている。また胎児は発達上、胎内で聴覚及び脳の発達により母親の声を記憶できるとされており、胎児は落ち着き、新生児は母親の声に対して最も反応することが示されている
4現時点では胎児への声かけは研究者の間では有効とされる見解があるが、まだ詳細には検討されていないこと
5家庭では、母親学級で説明した内容を記載したパンフレットを参考にし、2週間胎児への声かけを行い、1日の声かけ回数・内容を記録する
英語
Tell the following in the mother's class
1 As a way of spending pregnancy, it has been said that spending calmly for a long time has a good effect on the fetus
2 One of the methods of promoting attachment to the fetus that can be performed during pregnancy is talking to the fetus
3 The mother's voice is said to be best transmitted through the vibration of amniotic fluid. In addition, the fetus is said to be capable of remembering the mother's voice during auditory and brain development. This is evidenced by the calming of the fetus in the pregnant woman's voice and the newborn's most responsive to the mother's voice
4 Although there is a view that talking to the fetus at this point is considered to be effective among researchers, it has not been considered in detail yet
5 At home, refer to the pamphlet that describes the contents explained in the mother's class, talk to fetus for 2 weeks, and record the number of talking and contents of the day
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
女/Female
日本語
1 母親学級に参加した妊娠後期の者、妊娠28週から34週
2 日本語の理解、および対象者の属性と初回および2週間後の胎児愛着尺度への回答が可能である
3 研究者によるプログラムへの参加が可能である
4 胎児及び妊婦に、研究同意時で重篤な疾患や異常がない
英語
1 Those who are in late pregnancy who participated in the mother's class, pregnancy 28 to 34 weeks
2 It is possible to understand Japanese and to respond to the attributes of the subject and the Prenatal Attachment Inventory after the first and two weeks
3 Participation in programs created by researchers is possible
4 There are no serious diseases or abnormalities in the fetus and pregnant women at the time of research agreement
日本語
主治医が研究の協力への継続は困難であると判断した者
英語
Those who have judged that it is difficult for the attending physician to continue research cooperation
135
日本語
名 | 麻帆 |
ミドルネーム | |
姓 | 梅原 |
英語
名 | Maho |
ミドルネーム | |
姓 | Umehara |
日本語
静岡県立大学
英語
University of Shizuoka
日本語
大学院看護学研究科
英語
Graduate School of Nursing
422-8526
日本語
静岡県静岡市駿河区小鹿2-2-1
英語
2-2-1 Oshika,Suruga-ku,Shizuoka Japan
054-202-2050
tan-koho@u-shizuoka-ken.ac.jp
日本語
名 | 麻帆 |
ミドルネーム | |
姓 | 梅原 |
英語
名 | Maho |
ミドルネーム | |
姓 | Umehara |
日本語
静岡県立大学
英語
University of Shizuoka
日本語
大学院看護学研究科
英語
Graduate School of Nursing
422-8526
日本語
静岡県静岡市駿河区小鹿2-2-1
英語
2-2-1 Oshika,Suruga-ku,Shizuoka Japan
054-202-2050
tan-koho@u-shizuoka-ken.ac.jp
日本語
その他
英語
University of Shizuoka
日本語
静岡県立大学
日本語
日本語
英語
日本語
無し
英語
none
日本語
日本語
自己調達/Self funding
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
静岡県立大学
英語
University of Shizuoka
日本語
静岡県静岡市駿河区小鹿2-2-1
英語
2-2-1 Oshika,Suruga-ku,Shizuoka Japan
054-202-2050
tan-koho@u-shizuoka-ken.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2019 | 年 | 07 | 月 | 04 | 日 |
未公表/Unpublished
None. At my university, master's theses are stored only as documents.
76
日本語
2週間後の胎児愛着尺度得点の増加に影響するものは初回胎児愛着尺度得点、次いで声かけ回数である。減少に影響するものは年齢であった。妊婦の胎児への声かけ回数の増加に影響するものは2週間後の胎児愛着尺度得点であった。
初回胎児愛着尺度得点、2週間後の胎児愛着尺度得点、2週間の胎児愛着尺度得点の変化数はいずれも声かけ高実施群の方が低実施群と比べて高かった。
英語
What affects the increase in the fetal attachment scale score after two weeks is the initial fetal attachment scale score, and the number of talks. It was age that affected the decline. What influenced the increase in the number of talks to the fetus of pregnant women was the fetal attachment scale score after two weeks. Attachment score is higher in the high-talking group than in the low-talkking group.
2020 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
日本語
被験者全体の年齢は31.5(SD 5.2)歳であった。妊娠週数は31.1(SD2.5)週であった。妊娠回数は1.6(SD0.8)回であった。声かけ回数は122.9(SD83.6)回であった。初回胎児愛着尺度得点は55.4(SD9.5)点であり、2週間後の胎児愛着尺度得点は62.8(SD11.0)点、2週間の胎児愛着尺度得点の変化数は7.4(SD6.7)点であった。仕事をしている者は60人(78.9%)であり、仕事をしていない者は16人(21.1%)であった。今回の妊娠は計画的であった者は56人(73.7%)で、計画していなかった者は20人(26.3%)であった。今回の妊娠の受容に関して前向きな気持ちである者は75人(98.7%)であり、前向きな気持ちではない者は1人(1.3%)であった。これまでに流早産の経験がある者は22人(28.9%)、流早産の経験がない者は54人(71.1%)であった。相談相手がいる者は76人(100%)全員であった。経済的困窮がある者は9人(11.8%)、特に困っていない者は67人(88.2%)であった。最終学歴について中卒は1人(1.3%)、高卒(専門学校を含む)は37人(48.7%)、大卒以上は38人(50.0%)であった。夫婦またはパートナーとの関係性について良いと思う者は76人(100%)全員であった。妊婦と妊婦の両親との関係性について両親ともに良いと答えた者は67人(88.2%)、実母、実父のいずれかとは悪いと答えた者は8人(10.5%)、両親とは仲が悪いと答えたものは1人(1.3%)であった。
声かけ高実施群の年齢は31.2(SD5.2)歳、妊娠週数は31.0(SD 2.2)週であった。妊娠回数は1.4(SD 0.9)回で、初産婦28人、経産婦10人であった。初回胎児愛着尺度得点は57.6(SD 9.0)点、2週間後の胎児愛着尺度得点は67.2(SD 8.4)点、2週間の胎児愛着尺度得点の変化数は9.7(SD 6.2)点であった。仕事をしている者は30人(78.9%)で仕事をしていない者は8人(21.0%)であった。今回の妊娠は計画的であった者は29人(76.3%)、妊娠を計画していなかった者は9人(23. 7%)であった。今回の妊娠の受容に関して前向きな気持ちである者は38人(100%)であり、前向きな気持ちではない者は0人(0%)であった。これまでに流早産の経験がある者は9人(23.7%)で流早産の経験がない者は29人(76.3%)であった。相談相手がいる者は38人(100%)であった。経済的困窮がある者は2人(5.3%)で特に困っていない者は36人(94.7%)であった。最終学歴について中卒は1人(2.6%)、高卒(専門学校を含む)は14人(36.8%)、大卒以上は23人(60.5%)であった。夫婦またはパートナーとの関係性について良いと思う者は38人(100%)であった。妊婦と妊婦の両親との関係性について両親ともに良いと答えた者は34人(89.5%)、実母、実父のいずれかとは悪いと答えた者は3人(7.9%)、両親とは仲が悪いと答えたものは1人(2.6%)であった。
声かけ低実施群の年齢は31.5(SD 5.2)歳であった。妊娠週数は31.2(SD 1.2)週であった。妊娠回数は1.8(SD 0.7)回で、初産婦14人、経産婦は24人であった。初回胎児愛着尺度得点は53.2(SD 9.6)点、2週間後の胎児愛着尺度得点は58.4(SD 11.6)点で、5.2(SD 6.4)点であった。仕事をしている者は30人(78.9%)であり、仕事をしていない者は8人(21.0%)であった。今回の妊娠は計画的であった者は27人(71.0%)、妊娠を計画していなかった者は11人(28.9%)であった。今回の妊娠の受容に関して前向きな気持ちである者は37人(97.4%)であった。前向きな気持ちではない者は1人(2.6%)であった。これまでに流早産の経験がある者は13人(34.2%)で流早産の経験がない者は25人(65.8%)であった。相談相手がいる者は38人(100%)であった。経済的困窮がある者は7人(18.4%)で特に困っていない者は31人(81.6%)であった。最終学歴について中卒は0人(0%)、高卒(専門学校を含む)は23人(60.5%)、大卒以上は15人(39.5%)であった。夫婦またはパートナーとの関係性について良いと思う者は38人(100%)であった。妊婦と妊婦の両親との関係性について両親ともに良いと答えた者は35人(92.1%)、実母、実父のいずれかとは悪いと答えた者は3人(7.9%)、両親とは仲が悪いと答えたものは0人(0%)であった。
英語
All subjects were 31.5 (SD 5.2) years old. The gestational age was 31.1 (SD2.5) weeks. The number of pregnancies was 1.6 (SD 0.8). The number of talking was 122.9 (SD83.6). The First Fetal Attachment Scale score was 55.4 point (SD9.5), the Fetal Attachment Scale score after 2 weeks was 62.8 point (SD11.0), and the number of changes in the two-week Fetal Attachment Scale score was 7.4 point (SD6.7). The First Fetal Attachment Scale score was 55.4 point (SD9.5), the Fetal Attachment Scale score after 2 weeks was 62.8 point (SD11.0), and the number of changes in the fetal attachment scale score in two weeks was 7.4 point (SD6.7). 60 people (78.9%) were working and 16 people (21.1%) were not working. 56 people (73.7%) of the pregnancies were planned, and 20 people (26.3%) were unplanned.75 people (98.7%) felt positive about this pregnancy, and 1(1.3%) did not. 22 people (28.9%) experienced a premature birth and 54 people (71.1%) did not. All 76 people (100%) had consultants. 9 people (11.8%) experienced financial distress and 67 (88.2%) had no financial distress. 1was junior high school graduate (1.3%), 37 people ware high school graduates (48.7%), and 38 people ware college graduates (50.0%). All 76 people felt good (100%) about their relationship with their husband. 67 people (88.2%) had good relationships with their parents, 8 people (10.5%) had poor relationships with their fathers or mothers, and 1 (1.3%) said they had bad relationships with their parents.
In high-talking group, the pregnant women were 31.2 (SD 5.2) years old. The gestational age was 31.0 (SD2.2) weeks. The number of pregnancies was 1.4(SD 0.9).The first fetal attachment scale score was 57.6 point (SD9.0), the fetal attachment scale score after 2 weeks was 67.2 point (SD8.4), and the number of changes in the two-week fetal attachment scale score was 9.7 point (SD6.2). 30 people (78.9%) were working and 8 people (21.0%) were not working. 29 people (76.3%) of the pregnancies were planned, and 9 people (23.7%) were unplanned.38 people (100%) felt positive about this pregnancy. 9 people (23.7%) experienced a premature birth and 29 people (76.3%) did not. All 38 people (100%) had consultants. 2 people (5.3%) experienced financial distress and 36 (94.7%) had no financial distress. 1 was junior high school graduate (2.6%), 14 people ware high school graduates (36.8%), and 23 people ware college graduates (60.5%). All 38 people felt good (100%) about their relationship with their husband. 34 people (89.5%) had good relationships with their parents, 3 people (7.9%) had poor relationships with their fathers or mothers, and 1 (2.6%) said they had bad relationships with their parents.
In low-talking group, the pregnant women were 31.5 (SD 5.2) years old. The gestational age was 31.2 (SD1.2) weeks. The number of pregnancies was 1.8(SD 0.7).The first fetal attachment scale score was 53.2 point (SD9.6), the fetal attachment scale score after 2 weeks was 58.4 point (SD11.6), and the number of changes in the two-week fetal attachment scale score was 5.2 point (SD6.4). 30 people (78.9%) were working and 8 people (21.0%) were not working. 27 people (71.0%) of the pregnancies were planned, and 11 people (28.9%) were unplanned. 37 people (100%) felt positive about this pregnancy, and 1(2.6%) did not. 13 people (34.2%) experienced a premature birth and 25 people (65.8%) did not. All 38 people (100%) had consultants. 7 people (18.4%) experienced financial distress and 31 (81.6%) had no financial distress. 23 people ware high school graduates (60.5%), and 15 people ware college graduates (39.5%). All 38 people felt good (100%) about their relationship with their husband. 35 people (92.1%) had good relationships with their parents, 3 people (7.9%) had poor relationships with their fathers or mothers, and no one said they had bad relationships with their parents.
日本語
全員に介入を行った。
英語
All of the subjects are in the intervention group.
日本語
なし。
英語
None.
日本語
声かけ高実施の2週間後の胎児愛着尺度得点は67.2(SD8.4)点、声かけ低実施の2週間後の胎児愛着尺度得点は58.4(SD11.6)で、Mann-WhitneyのU検定の結果、U=382.5,p=.000で声かけ高実施群の方が低実施群と比べて有意に高い。
声かけ高実施の2週間の胎児愛着尺度得点の変化数は9.7(SD6.2)点、声かけ低実施の2週間の胎児愛着尺度得点の変化数は5.2(SD6.4)で、Mann-WhitneyのU検定の結果、U=439.5,p=.003で声かけ高実施群の方が低実施群と比べて有意に高い。
2週間後の胎児愛着尺度得点と声かけ回数にはSpearmanの順位相関係数の結果から有意な正の相関があり、重回帰分析の結果、β=.215,p=.002で2週間の胎児愛着尺度得点の増加に声かけ回数が影響している。
英語
The Fetal Attachment Scale score after 2 weeks of a group with many talking was 67.2 points, and the Fetal Attachment Scale score after 2 weeks of low talking group was 58.4 points .As a result of the Mann-Whitney U test, significantly higher in a group with many talking than a group with little talking.
The number of changes in the fetal attachment scale score in two weeks of was 9.7 points, and the number of changes in The Fetal Attachment Scale score in two weeks of low talking group was 5.2 points. As a result of the Mann-Whitney U test, significantly higher in a group with many talking than a group with little talking.
The Fetal Attachment Scale score after 2 weeks and the number of talking had a significant positive correlation from the results of Spearman's rank correlation coefficient. In addition, as a result of multiple regression analysis, the number of talking affects the increase in The Fetal Attachment Scale score after 2 weeks.
日本語
なし
英語
None.
日本語
英語
試験終了/Completed
2019 | 年 | 06 | 月 | 19 | 日 |
2019 | 年 | 06 | 月 | 19 | 日 |
2019 | 年 | 07 | 月 | 10 | 日 |
2019 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2019 | 年 | 07 | 月 | 04 | 日 |
2020 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000042492
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000042492
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |