UMIN試験ID | UMIN000031062 |
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受付番号 | R000035467 |
科学的試験名 | モンゴルにおいて運動が子どもの学力や認知機能、身体的な健康状態に与える効果に関するクラスター無作為化比較試験 |
一般公開日(本登録希望日) | 2018/02/01 |
最終更新日 | 2021/10/20 13:04:32 |
日本語
モンゴルにおいて運動が子どもの学力や認知機能、身体的な健康状態に与える効果に関するクラスター無作為化比較試験
英語
The effectiveness of exercise intervention on academic achievement, cognitive function and physical health among children in Mongolia: a cluster RCT study
日本語
モンゴルにおいて運動が子どもの学力や認知機能、身体的な健康状態に与える効果に関するクラスター無作為化比較試験
英語
The effectiveness of exercise intervention on academic achievement, cognitive function and physical health among children in Mongolia: a cluster RCT study
日本語
モンゴルにおいて運動が子どもの学力や認知機能、身体的な健康状態に与える効果に関するクラスター無作為化比較試験
英語
The effectiveness of exercise intervention on academic achievement, cognitive function and physical health among children in Mongolia: a cluster RCT study
日本語
モンゴルにおいて運動が子どもの学力や認知機能、身体的な健康状態に与える効果に関するクラスター無作為化比較試験
英語
The effectiveness of exercise intervention on academic achievement, cognitive function and physical health among children in Mongolia: a cluster RCT study
アジア(日本以外)/Asia(except Japan) |
日本語
健常小児
英語
Healthy children
小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
子どもに対する運動介入が学力や脳機能、心身の健康状態に与える効果について、無作為化比較試験によって明らかにする
英語
To investigate the effects of exercise intervention on academic achievement, cognitive function and physical and mental health among children through RCT
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
2018年5月の統一学力試験の成績
英語
Examination marks at national standardized test in May 2018
日本語
2018年5月における、
肥満・太り気味の子どもの割合
運動能力(20mシャトルラン、反復横跳び)
生活習慣(運動習慣、睡眠習慣)
メンタルヘルス(子供の強さと困難さアンケート)
認知機能(フランカーテスト)
英語
All of the following will be measured in May 2018
Proportion of obese and over-weight children
Physical fitness (20m shuttle run, side-to-side jumps)
Lifestyle (exercise and sleep)
Psychosocial health (Strengths and Difficulties Questionnaire)
Cognitive function (Flanker test)
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
集団/Cluster
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
いいえ/NO
いいえ/NO
はい/YES
封筒法/Numbered container method
2
予防・検診・検査/Prevention
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
介入群
学校で、高強度インターバルトレーニングの理論に基づいた2分間のエクササイズプログラムを週に3回以上実施する
介入は2018年2月から2018年5月まで行う
英語
Exercise intervention: school based two-miuite high intensity interval training at least three times per week
The intervention will be implemented from February 2018 to May 2018.
日本語
対照群
英語
Control
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
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英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
10 | 歳/years-old | 以上/<= |
12 | 歳/years-old | 未満/> |
男女両方/Male and Female
日本語
(1)ウランバートル市スフバートル地区にある公立小学校10校に通う小学4年生の児童
(2)書面にて保護者の代諾が得られている児童
(3)モンゴル語ができる児童
英語
(1)Children attending at fourth grade of one of the 10 public schools in Sukhbaatar district
(2) Children with written consent from parents or guardians
(3) Children who are able to speak, read or understand Mongolian
日本語
(1)疾患や障害により運動が制限されている児童
(2)特別支援学級のように、通常のカリキュラムとは別のカリキュラムやプログラムがおこなわれている学校もしくは学級に所属している児童
英語
(1) Children with comorbidities or contraindication prohibiting participation to exercise program
(2) Children attending at classes with special curriculum such as special classroom
2337
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 森 臨太郎 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Rintaro Mori |
日本語
国立研究開発法人国立成育医療研究センター
英語
National Center for Child Health and Development
日本語
政策科学研究部
英語
Department of Health Policy
日本語
東京都世田谷区大蔵2-10-1
英語
2-10-1 Okura,Setagaya-ku,Tokyo
0334160181
rintaromori@gmail.com
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 竹原 健二 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Kenji Takehara |
日本語
国立研究開発法人国立成育医療研究センター
英語
National Center for Child Health and Development
日本語
政策科学研究部
英語
Department of Health Policy
日本語
東京都世田谷区大蔵2-10-1
英語
2-10-1 Okura,Setagaya-ku,Tokyo
0334160181
takehara-k@ncchd.go.jp
日本語
国立研究開発法人国立成育医療研究センター
英語
National Center for Child Health and Development
日本語
日本語
政策科学研究部
日本語
英語
日本語
その他
英語
Japan Society for the Promotion of Science
日本語
日本学術振興会
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2018 | 年 | 02 | 月 | 01 | 日 |
https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-019-6986-8
最終結果が公表されている/Published
https://pediatrics.aappublications.org/content/early/2021/10/15/peds.2021-052808
2301
日本語
プライマリアウトカム
都市部の介入群の対象者は、対照群と比較して、学業成績(算数とモンゴル語の合計ポイント)が8.36ポイント(95%信頼区間:6.06~10.66)向上しました。
非都市部の介入群は対象群と比較して9.55ポイント(95%信頼区間:6.58~12.51)向上しました。
セカンダリアウトカム
各教科の得点はいずれも対象群と比較して介入群で向上しました。非都市部では対象群と比較して介入群で過体重・肥満の割合が上昇しました。20mシャトルラン、反復横跳びはいずれも対象群と比較して介入群で上昇しました。
英語
Primary outcome
Intervention group members in an urban area showed an 8.36-point improvement (95%CI: 6.06-10.66) in academic scores when compared with the control group, whereas those in a mixed residential area showed a 9.55-point improvement (95%CI: 6.58-12.51).
Secondary outcome
Among intervention group compared to control group, individual subject scores improved, the proportion of overweight/obese participants increased (mixed-residential area only) , and physical fitness improved.
2021 | 年 | 10 | 月 | 20 | 日 |
日本語
英語
2021 | 年 | 10 | 月 | 18 | 日 |
日本語
男子は969名(46.1%)、女子は909名(43.3%)でした。
女子(43.3%)であった(欠損223;10.6%). 平均年齢は、介入群、対照群ともに9.7歳
英語
There were 969 boys (46.1%) and 909
girls (43.3%) (missing= 223;
10.6%). The mean age was 9.7 years
in both the intervention and control
groups.
日本語
小学校4年生の児童2309名のうち
除外基準を満たした子どもはいませんでした。
全体で2301人が調査に同意しました(介入群:1143名、対照群:1158名)
しかし、200名が転校のために調査から脱落しました(介入群:74名、対照群:126名)。
最終的に、2101名がプライマリ・セカンダリアウトカムの分析対象となった(介入群 1069人、対照群
1032).
英語
Of the 2309 fourth-grade children,
none met the exclusion criteria.
Overall, 2301 agreed to participate
(intervention: 1143; control: 1158)
(Table 1). However, 200 were lost to
follow-up because of school transfers
(intervention: 74; control: 126).
Ultimately, 2101 were included in
the primary and secondary outcome
analyses (intervention: 1069; control:
1032).
日本語
有害事象は認めなかった
英語
There were no adverse events.
日本語
統一テストの総合得点
個別得点
肥満・過体重の割合
体力(20mシャトルラン、反復横跳び)
フランカーテスト
精神保健指標(強さと困難さのアンケート)
英語
Total score of the national examination
Individual scores of the national examination
The proportion of overweight/obesity
Physical fitness (20m shuttle run, side-to-side test)
Flanker test
Mental health (the Strengths and Difficulties Questionnaire)
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2018 | 年 | 01 | 月 | 12 | 日 |
2017 | 年 | 09 | 月 | 11 | 日 |
2018 | 年 | 02 | 月 | 06 | 日 |
2018 | 年 | 12 | 月 | 21 | 日 |
2019 | 年 | 11 | 月 | 25 | 日 |
2019 | 年 | 11 | 月 | 25 | 日 |
日本語
英語
2018 | 年 | 01 | 月 | 30 | 日 |
2021 | 年 | 10 | 月 | 20 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000035467
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000035467
研究計画書 | |
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登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
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登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
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