UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000030326
受付番号 R000034633
科学的試験名 脳卒中回復期リハビリテーション看護の理解の向上に向けた補助教材(ワークブック)活用の効果
一般公開日(本登録希望日) 2017/12/10
最終更新日 2019/11/08 13:38:02

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
脳卒中回復期リハビリテーション看護の理解の向上に向けた補助教材(ワークブック)活用の効果


英語
Effectiveness of using a workbook as supplementary teaching material for improvement of understanding of stroke rehabilitation nursing

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
脳卒中回復期リハビリテーション領域のワークブックを用いた効果の研究


英語
Effectiveness of workbook-use for stroke rehabilitation nursing

科学的試験名/Scientific Title

日本語
脳卒中回復期リハビリテーション看護の理解の向上に向けた補助教材(ワークブック)活用の効果


英語
Effectiveness of using a workbook as supplementary teaching material for improvement of understanding of stroke rehabilitation nursing

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
脳卒中回復期リハビリテーション領域のワークブックを用いた効果の研究


英語
Effectiveness of workbook-use for stroke rehabilitation nursing

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
脳卒中


英語
stroke

疾患区分1/Classification by specialty

看護学/Nursing 成人/Adult

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
講義や演習に加え、脳卒中回復期リハビリテーション看護について具体的に示したワークブックを補助教材として用いることで、看護学生の看護師の役割についての理解が進み、知識や技術が身につき、患者アセスメント、看護計画の立案・実施が容易になる。その結果、実習に対する不安が低減し、自己効力感が向上し、患者の看護に積極的に取り組むことができるようになると考える。本研究では補助教材としてワークブックを用いることによるこれらの効果について評価する。


英語
In addition to lectures and practicum, using a workbook specifically demonstrating stroke rehabilitation nursing as a supplementary teaching material, nursing students will understand the role of nursing, acquire knowledge and skills, and become easy to make patient assessment, care plan and its implementation. As a result, we consider that students' anxiety decrease, self-efficacy improve, and attitude become positive. In this research, we evaluate these effects by using a workbook as a supplementary teaching material.

目的2/Basic objectives2

有効性/Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1


試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
1. 知識確認テスト
2. 技術チェックリスト
3. 実習の総合評価(主観的な満足度・達成度・総合的な理解度・看護師の役割理解・ワークブックの活用しての評価)
4. 新版STAI
これらは学習成績には関係しない。


英語
1. Knowledge test
2. Nursing skill checklist
3. Comprehensive evaluation of clinical practicum (Subjective satisfaction, achievement levels, comprehensive understandings on nursing roles, and use of the workbook)
4. STAI (State-Trait Anxietry Inventory-Form JYZ)
These do not relate to academic grading.

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語


英語


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

単群/Single arm

ランダム化/Randomization

非ランダム化/Non-randomized

ランダム化の単位/Randomization unit


ブラインド化/Blinding

オープン/Open -no one is blinded

コントロール/Control

無対照/Uncontrolled

層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms

1

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

その他/Other

介入1/Interventions/Control_1

日本語
脳卒中回復期リハビリテーション看護に関するワークブックを作成し、看護学生に対して、実習前にワークブックの内容と使用について講義を行う。看護学生は実習中にこのワークブックを用いる。ワークブックの使用は、学生各自の主体性に任せる。


英語
Creat a workbook on stroke rehabilitation nursing and lecture on nursing students about the contents and use of the workbook before clinical practicum. Nursing students use this workbook during practical training. The use of the workbook is left to the subjectivity of each student.

介入2/Interventions/Control_2

日本語


英語

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

20 歳/years-old 以上/<=

年齢(上限)/Age-upper limit


適用なし/Not applicable

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
成人看護学実習(回復期)を受講する広島大学医学部保健学科看護学専攻3年次生


英語
The third grade nursing students at Hiroshima University who attend clinical practicum on rehabilitation nursing.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
上記以外


英語
Not above

目標参加者数/Target sample size

70


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
美知子
ミドルネーム
森山


英語
MICHIKO
ミドルネーム
MORIYAMA

所属組織/Organization

日本語
広島大学大学院医歯薬保健学研究科


英語
Hiroshima University, Graduate School of Biomedical & Health Sciences

所属部署/Division name

日本語
看護開発科学講座


英語
Division of Nursing Science

郵便番号/Zip code

734-8553

住所/Address

日本語
Kasumi 1-2-3, Minami-ku


英語
Hiroshima

電話/TEL

082-257-5365

Email/Email

morimich@hiroshima-u.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
幸宏
ミドルネーム
下鶴


英語
MICHIKO
ミドルネーム
MORIYAMA

組織名/Organization

日本語
広島大学大学院医歯薬保健学研究科


英語
Hiroshima University, Graduate School of Biomedical & Health Sciences

部署名/Division name

日本語
保健学専攻


英語
Health Science Major

郵便番号/Zip code

734-8553

住所/Address

日本語
Kasumi 1-2-3, Minami-ku


英語
Hiroshima

電話/TEL

082-257-5365

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

morimich@hiroshima-u.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
広島大学


英語
Hiroshima University, Graduate School of Biomedical & Health Sciences

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語


部署名/Department

日本語


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
自己調達


英語
Hiroshima University

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語
広島大学


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

自己調達/Self funding

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
広島大学疫学研究倫理審査委員会


英語
Hiroshima University Research Ethics Committee

住所/Address

日本語
Kasumi 1-2-3, Minami-ku


英語
Kasumi 1-2-3, Minami-ku

電話/Tel

082-257-1576

Email/Email

kasumi-kenkyu@office.hiroshima-u.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2017 12 10


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol

https://upload.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000034633

試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications

https://upload.umin.ac.jp/cgi-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000034633

組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled

64

主な結果/Results

日本語
1.実習前後の知識確認テストの平均点は改善したが、状態不安は変化なかった。
2.総合評価得点ではワークブックの活用で42.1%の学生が「4:そう思う」と回答した。
3.ワークブックの活用度では総合評価得点が高いほど、看護師の役割の理解度とワークブックの使いやすいと感じていた。
4.総合評価得点の高い群ではワークブックを活用できていた。
5.学生の感想では、ワークブックがわかりやすかった、役立ったとの意見が挙げられた。


英語
1. After the average score of the knowledge confirmation test was improved, but the state anxiety did not change.
2. 42.1% of students answered 4: I think so by using the workbook.
3. the higher the overall evaluation score, the easier it was to understand the role of the nurse and easy to use the workbook.
4. Workbook could be used in groups with high overall evaluation scores.
5. The student's impression was that the workbook was easy to understand and useful.

主な結果入力日/Results date posted

2019 11 08

結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語
参加者は広島大学医学部保健学科看護学専攻 3 年次学生である。


英語
Participants are third-year students of Hiroshima University School of Medicine, Department of Health and Nursing.

参加者の流れ/Participant flow

日本語
1) 対象者の登録
学生に対し、脳卒中回復期リハビリテーション看護実習(以下、実習)のオリエンテーションが終了
した後に、説明文書を用いて研究参加を呼びかけた。研究参加は、授業とは無関係に行い、学生に対し
て、研究の目的、研究の流れと倫理的配慮について説明を実施し、文書で同意を得た。同意を得た学生 に対し ID 番号(通し番号)を提供し、調査票に関しては全て番号管理とした。

2) ベースラインデータの収集 同意を得た学生に対し、調査票を配布し、ベースラインデータを収集した。

3) 集合研修の実施 調査票を回収した後、ワークブックを配布し、30 分程度の集合研修を行った。研修の内容は、ワーク ブックの作成の経緯、ワークブックの枠組みとワークブックの使用方法、ワークブックの内容について である。また、ユマニチュードのビデオのエッセンス(10 分程度)も視聴した。

4) 回復期看護学実習 学生は平成 29 年 9 月~12 月にかけて行われる成人看護学実習Ⅲ(回復期)に参加し、ワークブック を使用した。

5) 実習後評価の実施
学生は、実習最終日の実習終了後に、調査票の記入を行い、研究者に提出した。知識確認テストのみ
は、実習の終了時点に実習場所で記入し、研究者の設置した回収ボックスに投函した。他の調査票につ いては、実習終了翌週に指定のボックスに提出した。


英語
1) Registration of the Target
Orientation for Stroke Recovery Rehabilitation Nursing Practice (hereinafter, Practice) for Students has ended.
After that, i invited the participation of the research using explanatory documents. Participation in research is conducted independently of the class, and
the purpose of the research, the flow of research, and ethical considerations, and obtained written consent. An ID number (serial number) was provided to the student who obtained consent, and all questionnaires were number ed.

2) Collection of baseline data To students who have agreed, questionnaires were distributed and baseline data was collected.

3) Conducting group training After collecting the questionnaire, the workbook was distributed and a group training was conducted for about 30 minutes. The training includes how to create a workbook, how to frame the workbook and how to use the workbook, and the contents of the workbook. We also watched the essence of the Yumanitude video (about 10 minutes).

4) Students in the Convalegi Nursing Practice participated in the Adult Nursing Practice III (Recovery Period) held from September to December 2017 and used the workbook.

5) Conduct post-training evaluations
After the end of the practice on the last day of the training, the students filled out a questionnaire and submitted it to the researcher. Knowledge verification test only
at the end of the training, it was filled in at the training site and posted in the collection box set up by the researcher. For the other questionnaires, it was submitted to the designated box the week after the end of the training.

有害事象/Adverse events

日本語
対象者の不利益が生じないようにするための対応として、研究に参加しない学生に対しては、成人看護学実習Ⅲの終了後に研究に参加していない学生の中で希 望者を募り、希望者に対してワークブックを渡したうえで、研究参加者と同様の講習を受けてもらうこ ととした。


英語
In order to prevent the disadvantages of the subject from occurring, students who do not participate in the study are recruited from among those who have not participated in the study after completing Adult Nursing Practice III. After handing the workbook to the applicant, we decided to receive the same classes as those of the research participants.

評価項目/Outcome measures

日本語
知識確認テスト
技術チェックリスト
新版 STAI
実習後の満足度と振り返り質問紙(総合評価)


英語
Knowledge confirmation test
Technical checklist
STAI
Post-practice satisfaction and review questionnaire (overall evaluation)

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

試験終了/Completed

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2017 08 25

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2017 08 25

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2017 09 19

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2017 12 01

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry

2017 12 01

データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded



その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語


英語


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2017 12 08

最終更新日/Last modified on

2019 11 08



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000034633


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000034633


研究計画書
登録日時 ファイル名

研究症例データ仕様書
登録日時 ファイル名

研究症例データ
登録日時 ファイル名