UMIN試験ID | UMIN000029757 |
---|---|
受付番号 | R000033995 |
科学的試験名 | 子どもや成人の心の健康に関する調査・研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2017/11/01 |
最終更新日 | 2021/11/02 10:04:19 |
日本語
子どもや成人の心の健康に関する調査・研究
英語
Research on mental health of children and adults
日本語
子どもや成人の心の健康に関する調査・研究
英語
Research on mental health of children and adults
日本語
子どもや成人の心の健康に関する調査・研究
英語
Research on mental health of children and adults
日本語
子どもや成人の心の健康に関する調査・研究
英語
Research on mental health of children and adults
日本/Japan |
日本語
健常成人及び児童
英語
Healthy adults and children
成人/Adult | 小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
子どもや成人の自己肯定感に対してTreasure-file program(宝物ファイルプログラム)が及ぼす影響を測定して、子どもや成人の自己肯定感に与える変化をデータ化し、プログラムの有効性を評価する。
英語
We measure the influence of the treasure file program on the self esteem of children and adults, and evaluate the effectiveness of the program by converting changes to children's and adult self-esteem as data.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
該当せず/Not applicable
日本語
小学生版QOL尺度による身体的健康、精神的健康、自尊心、家族、友達、学校生活の6項目
英語
physical well-being, emotional well-being, self-esteem, family, friends and everyday
functioning (school or nursery school/kindergarten) on Kid-KINDL Questionnaire
日本語
英語
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
対象となる全児童・生徒の約半数に宝物ファイルプログラムを実施する。その前後にKINDL-R小学生版と中学生版と母親版を用いて自尊心領域におけるプログラムの効果を測定する。
・1セッション小学生45分 中学生50分
・セッション4のみ学級の実態に合わせて朝の活動や帰りの会等の時間にも行う。
・書いたものは全てクリアファイルに入れていく
セッション1 目的を書いて写真を貼り、自分の夢や願いを書く
セッション2 自分の長所を書き、自分の宝物をファイルに入れる
セッション3 ファイルに名前をつけて表紙を作る。
セッション4 友達の長所を書いて友達に渡す
セッション5 家族の長所を書いて家族に渡す
セッション6 ファイルを振り返りながら、もう一度自分の長所を書く
セッション7 自分が成長したところを書く
※セッション4と5の間に担任と家族が長所を書く
※セッション1~7の間、自分でファイルに入れたいものを入れてよいことを伝える
実施時間は、道徳と学級活動の一環として位置づけていただくことを前提とし、申請者らはその業務の事前計画および実地の段階で委託をうける形で関与する。また、教育現場で教員のサポートを行えるよう、研究担当者が学校を巡回する。
英語
Overview of TFP
Session 1:Write a purpose, put a photo, and write a dream or a wish
Session 2:Write their own strengths
Session 3:Name the file and make a cover page
Session 4:Write strengths of friends in each other
Session 5:Write the strengths of their family members
Session 6:Write their own strengths once again
Session 7:Write their improving points while looking at the file
At the same time as Session 4 and Session 5, homeroom teacher and families write their own strength and give it to them.
A questionnaire survey was done before and after that session. Each session was conducted by the homeroom teachers. A handbook with detailed contents of the program was handed to each homeroom teacher in the intervention group, and about 2 hours of training were conducted before and during the program. To assess self-esteem, Kindl-R questionnaire was used.
日本語
対象となる学校の児童・生徒のうちプログラム実施から外れた約半数を対照群とする。対照群では宝物ファイルプログラムの間、通常授業を行い、その前後でKINDL-R小学生版と中学生版と母親版を用いて自尊心領域において通常授業の効果を測定する。
英語
Approximately half of the students are out of program implementation as control group. In the control group, we usually do lessons during the treasure file program. Before and after that, measure the effect of regular lessons in self-esteem area using KINDL-R elementary school version, junior high school version and mother version.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
6 | 歳/years-old | 以上/<= |
16 | 歳/years-old | 未満/> |
男女両方/Male and Female
日本語
小中学校の学級に在籍している児童
英語
Children enrolled in elementary and junior high school classes
日本語
研究実施期間に学級を欠席した児童
英語
Children who were absent from class during the research period
6000
日本語
名 | 秀夫 |
ミドルネーム | |
姓 | 松崎 |
英語
名 | Hideo |
ミドルネーム | |
姓 | Matsuzaki |
日本語
福井大学
英語
University of Fukui
日本語
子どものこころの発達研究センター
英語
Research Center for Child Mental Development
9101193
日本語
福井県吉田郡永平寺町松岡下合月23-3
英語
23-3, Matsuokashimoaizuki, Eiheiji-cho, Yoshida-gun, Fukui 910-1193
0776-61-8803
matsuzah@u-fukui.ac.jp
日本語
名 | 美雪 |
ミドルネーム | |
姓 | 岩堀 |
英語
名 | Miyuki |
ミドルネーム | |
姓 | Iwahori |
日本語
福井大学
英語
University of Fukui
日本語
子どものこころの発達研究センター
英語
Research Center for Child Mental Development
9101193
日本語
福井県吉田郡永平寺町松岡下合月23-3
英語
23-3, Matsuokashimoaizuki, Eiheiji-cho, Yoshida-gun, Fukui 910-1193
0776-61-8804
iwahorimiyuki@gmail.com
日本語
福井大学
英語
University of Fukui
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
福井大学
英語
University of Fukui
日本語
日本語
自己調達/Self funding
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
福井大学附属病院医学研究支援センター
英語
MRSC, University of Fukui Hospital
日本語
福井県吉田郡永平寺町松岡下合月23-3
英語
23-3, Matsuokashimoaizuki, Eiheiji-cho, Yoshida-gun, Fukui
0776-61-8205
smsien-k@ad.u-fukui.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
福井大学
2017 | 年 | 11 | 月 | 01 | 日 |
中間解析等の途中公開/Partially published
1386
日本語
宝物ファイルプログラムを用いる教育介入が、小学生の自尊心にどのような効果をもたらすか研究を行った。介入群3,197名、対照群2,407名を対象に実施し、最終的に介入群794例、対照群592例を解析の対象とした。介入前の自尊心レベルを3段階に分けて解析したところ、低レベル群と中レベル群では、介入群の自尊心スコアが対照群と比較して有意に増加した。一方、高レベルの自尊心群では介入群と対照群の両方で群間に有意差はなかった。以上より、宝物ファイルは、低~中等度の自尊心をもつ小学生の自尊心の改善に有効であると結論した。
英語
遅れる予定/Delay expected |
日本語
論文が受理されていないため
英語
The article was not accepted yet.
日本語
小学生
英語
primary school children
日本語
小学校
英語
primary school
日本語
ない
英語
None
日本語
KINDL-Rにおける以下の6項目を子どものQOLの指標として評価した。
Physical well-being
Emotional well-being
Self-esteem
Family
Friends
School
英語
Physical well-being, Emotional well-being, Self-esteem, Family, Friends, and School were evaluated as subscale of health related quality of life measure for children by using KINDL-R.
日本語
ない
英語
None
日本語
ない
英語
None
試験終了/Completed
2015 | 年 | 12 | 月 | 21 | 日 |
2016 | 年 | 03 | 月 | 16 | 日 |
2016 | 年 | 03 | 月 | 16 | 日 |
2019 | 年 | 03 | 月 | 01 | 日 |
2019 | 年 | 03 | 月 | 01 | 日 |
2019 | 年 | 03 | 月 | 01 | 日 |
日本語
現在、論文を投稿中である。改訂を要求されるたび再解析を続けている。
英語
2017 | 年 | 10 | 月 | 30 | 日 |
2021 | 年 | 11 | 月 | 02 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000033995
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000033995
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |