UMIN試験ID | UMIN000047217 |
---|---|
受付番号 | R000033708 |
科学的試験名 | 認知行動療法に基づく不安の予防教育プログラムの小中学校における授業実践効果の検証 |
一般公開日(本登録希望日) | 2022/03/18 |
最終更新日 | 2024/11/13 09:50:14 |
日本語
認知行動療法に基づく不安の予防教育プログラムの小中学校における授業実践効果の検証
英語
Effectiveness of a cognitive behavioural therapy-based anxiety prevention education program for elementary and junior high school students
日本語
認知行動療法に基づく不安予防プログラムの効果検証
英語
Effectiveness of CBT-based anxiety prevention program
日本語
認知行動療法に基づく不安の予防教育プログラムの小中学校における授業実践効果の検証
英語
Effectiveness of a cognitive behavioural therapy-based anxiety prevention education program for elementary and junior high school students
日本語
認知行動療法に基づく不安予防プログラムの効果検証
英語
Effectiveness of CBT-based anxiety prevention program
日本/Japan |
日本語
小学校4~6年生
中学校1~3年生
保護者
教師
英語
Elementary school children aged 10-12
Junior high school children aged 13-15
Parents
Teachers
成人/Adult | 小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
学校において授業として実施される認知行動プログラムの実施前後における子ども(保護者評価含む)、教師の不安スコアの変化を評価する。
英語
To evaluate changes in children and teacher's anxiety scores before and after a cognitive-behavioral program implemented at school
その他/Others
日本語
プログラム実施学級と非実施学級の比較から、介入の効果を評価する。
英語
To evaluate the effectiveness of the intervention by comparing the intervention and control groups.
検証的/Confirmatory
日本語
スペンス児童用不安尺度 児童用 保護者用
(介入前後、3ヶ月後フォローアップ)
英語
Spence Children's Anxiety Scale: SCAS for children and parents
(pre, post, 3 months follow-up)
日本語
感情調節スキル尺度(介入前後、3ヶ月後フォローアップ)
子どもの強さと困難さ尺度(介入前後、3ヶ月後フォローアップ)
PHQ-9(介入前後)
GAD-7(介入前後)
心理的安全性尺度日本語版(介入前後)
英語
Emotion-Regulation Skills Questionnaire: ERSQ (pre, post, 3 months follow-up)
Strength and Difficulties Questionnaire: SDQ (pre, post, 3 months follow-up)
PHQ-9 (pre, post)
GAD-7 (pre, post)
Psychological safty scale for workers (pre, post)
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
2
予防・検診・検査/Prevention
その他/Other |
日本語
「勇者の旅」認知行動療法に基づく不安の予防教育プログラム
英語
The Journey of the Brave
Cognitive behavioral therapy based anxiety prevention education program
日本語
通常授業
英語
Regular classes
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
10 | 歳/years-old | 以上/<= |
15 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
小中学校に在籍、通学している当該学年の児童生徒とその保護者、教師
英語
children attending the elementary school in grade 4-6 or the junior high school in grade 1-3 and their parents, teachers
日本語
登校していない児童生徒とその保護者
英語
children not attending school and their parents
3000
日本語
名 | 栄司 |
ミドルネーム | |
姓 | 清水 |
英語
名 | Eiji |
ミドルネーム | |
姓 | Shimizu |
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
子どものこころの発達教育研究センター
英語
Research Center for Child Mental Development
260-8670
日本語
千葉県千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1 Inohana, Chuouku, Chiba, Japan
043-226-2975
eiji@faculty.chiba-u.jp
日本語
名 | 悠子 |
ミドルネーム | |
姓 | 浦尾 |
英語
名 | Yuko |
ミドルネーム | |
姓 | Urao |
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
子どものこころの発達教育研究センター
英語
Research Center for Child Mental Development
260-8670
日本語
千葉県千葉市中央区亥鼻1‐8‐1
英語
1-8-1 Inohana, Chuouku, Chiba, Japan
043-226-2975
yurao@faculty.chiba-u.jp
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
日本語
子どものここころの発達教育研究センター
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
日本
英語
Japan
日本語
英語
日本語
英語
日本語
千葉大学医学部倫理委員会
英語
Chiba University School of Medicine Ethics Committee
日本語
千葉県千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1 Inohana, Chuouku, Chiba, Japan
043-226-2501
igaku-rinri@office.chiba-u.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2022 | 年 | 03 | 月 | 18 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
一般募集中/Open public recruiting
2017 | 年 | 06 | 月 | 01 | 日 |
2017 | 年 | 06 | 月 | 05 | 日 |
2017 | 年 | 07 | 月 | 20 | 日 |
2027 | 年 | 07 | 月 | 19 | 日 |
日本語
特になし
英語
N/A
2022 | 年 | 03 | 月 | 18 | 日 |
2024 | 年 | 11 | 月 | 13 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000033708
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000033708