UMIN試験ID | UMIN000027790 |
---|---|
受付番号 | R000031845 |
科学的試験名 | 自殺予防、アンチスティグマ、メンタルヘルスリテラシーを目的とした大学生への教育プログラム(CAMPUS)の効果検証 |
一般公開日(本登録希望日) | 2017/06/30 |
最終更新日 | 2017/12/26 14:26:15 |
日本語
自殺予防、アンチスティグマ、メンタルヘルスリテラシーを目的とした大学生への教育プログラム(CAMPUS)の効果検証
英語
Crisis management, Anti-stigma and Mental-health-literacy Program for University Students (CAMPUS): a controlled before-after study
日本語
自殺予防、アンチスティグマ、メンタルヘルスリテラシーを目的とした大学生への教育プログラム(CAMPUS)
英語
CAMPUS : a controlled before-after study
日本語
自殺予防、アンチスティグマ、メンタルヘルスリテラシーを目的とした大学生への教育プログラム(CAMPUS)の効果検証
英語
Crisis management, Anti-stigma and Mental-health-literacy Program for University Students (CAMPUS): a controlled before-after study
日本語
自殺予防、アンチスティグマ、メンタルヘルスリテラシーを目的とした大学生への教育プログラム(CAMPUS)
英語
CAMPUS : a controlled before-after study
日本/Japan |
日本語
自殺
英語
Suicide
精神神経科学/Psychiatry | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
自殺予防、アンチスティグマとメンタルヘルスリテラシーを目的とした、大学生への包括的な自殺予防教育プログラムを開発する。
英語
The aim of study is to develop the comprehensive suicide prevention educational program for a university students, which eliminate the self stigma and improve mental health literacy.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
自殺念慮(日本語版SBQ-R)
(プログラム実施2日前、直後、3か月後、6か月後、16か月後)
英語
Suicide Behaviors Questionnaire-Revised(SBQ-R)
日本語
(1)簡易抑うつ症状尺度(Quick Inventory of Depressive Symptomatology:QIDS-J)
(2)日本語版対人関係欲求尺度(Interpersonal Needs Questionnaire Acquired Capability for Suicide Scale:INQ)短縮版
(3)全般的セルフ・スティグマ尺度(Global Stigma Inventory:GSI-J)(独自開発)
(4)Brief COPE日本語版
(5)全般的援助要請尺度(General Help-Seeking Questionnaire:GHSQ)
(6)精神健康状態表簡易版(WHO-5)
(7)ゲートキーパー自己効力感尺度(Gatekeeper self-efficacy scale:GKSES)
英語
(1) Quick Inventory of Depressive Symptomatology
(2) Interpersonal Needs Questionnaire Acquired Capability for Suicide Scale
(3) Global Stigma Inventory (Original)
(4) Brief COPE
(5) General Help-Seeking Questionnaire
(6) WHO-5
(7) Gatekeeper self-efficacy scale
観察/Observational
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
大学生である
英語
University students
日本語
SBQ-Rのカットオフ値7点以上またはQIDS-Jが中程度の11点以上である
英語
SBQ-R>=7 or QIDS-J>=11
150
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 太刀川 弘和 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Hirokazu Tachikawa |
日本語
筑波大学
英語
University of Tsukuba
日本語
医学医療系精神医学
英語
Department of Psychiatry, Faculty of Medicine
日本語
茨城県つくば市天王台1-1-1筑波大学医学医療系
英語
Faculty of Medicine, University of Tsukuba, 1-1-1 Tennodai, Tsukuba
029-853-3343
tachikawa@md.tsukuba.ac.jp
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 高橋 あすみ |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Asumi Takahashi |
日本語
筑波大学大学院
英語
University of Tsukuba
日本語
人間総合科学研究科 疾患制御医学専攻
英語
Graduate School of Comprehensive Human Sciences Majors of Medical Sciences
日本語
茨城県つくば市天王台1-1-1筑波大学医学医療系
英語
Faculty of Medicine, University of Tsukuba, 1-1-1 Tennodai, Tsukuba
029-853-3343
s1730441@u.tsukuba.ac.jp
日本語
その他
英語
University of Tsukuba
日本語
筑波大学
日本語
日本語
英語
日本語
科学技術振興機構
英語
Japan Society for the Promotion of Science
日本語
日本学術振興会
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
筑波大学
2017 | 年 | 06 | 月 | 30 | 日 |
中間解析等の途中公開/Partially published
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2017 | 年 | 04 | 月 | 19 | 日 |
2017 | 年 | 07 | 月 | 05 | 日 |
日本語
この研究では、自殺予防やメンタルヘルスリテラシー、スティグマに関する講義と、自己開示や傾聴のロールプレイが含まれた教育による学生の心理的変化を観察し、その教育効果を検証する。
英語
This study is to observe psychological changes of the university students by carrying out the suicide prevention educational program and to evaluate the effect of the program.
This program includes the lecture and role-playing. The lecture is about suicide prevention, stigma and mental health literacy. The role-playing includes the training of the self-disclosure and the listening closely.
2017 | 年 | 06 | 月 | 16 | 日 |
2017 | 年 | 12 | 月 | 26 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000031845
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000031845
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |