UMIN試験ID | UMIN000027727 |
---|---|
受付番号 | R000031380 |
科学的試験名 | 精神疾患に対する生医学的内容のビデオ講義が、推奨内容のビデオ講義より、適切な知識を増加させることを示す、オープンラベルランダム化平行群間比較試験 |
一般公開日(本登録希望日) | 2017/06/15 |
最終更新日 | 2023/06/17 12:42:35 |
日本語
精神疾患に対する生医学的内容のビデオ講義が、推奨内容のビデオ講義より、適切な知識を増加させることを示す、オープンラベルランダム化平行群間比較試験
英語
A superiority open-label parallel group randomized controlled trial for investigating the efficacy of a biomedical video lecture compared to a video lecture with recommended messages for reducing feasible knowledge toward people with mental health problems
日本語
生医学的内容のビデオ講義が精神疾患へのスティグマを軽減することを示すランダム化比較試験
英語
A randomized controlled trial for investigating the efficacy of a biomedical video lecture for reducing feasible knowledge toward people with mental health problems
日本語
精神疾患に対する生医学的内容のビデオ講義が、推奨内容のビデオ講義より、適切な知識を増加させることを示す、オープンラベルランダム化平行群間比較試験
英語
A superiority open-label parallel group randomized controlled trial for investigating the efficacy of a biomedical video lecture compared to a video lecture with recommended messages for reducing feasible knowledge toward people with mental health problems
日本語
生医学的内容のビデオ講義が精神疾患へのスティグマを軽減することを示すランダム化比較試験
英語
A randomized controlled trial for investigating the efficacy of a biomedical video lecture for reducing feasible knowledge toward people with mental health problems
日本/Japan |
日本語
一般健常者
英語
General population
成人/Adult | 小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
生医学的内容のビデオ講義(BMD)が、推奨内容のビデオ講義(RMD)と比して、精神疾患への適切な知識を増大させることを示す。推奨内容は、recovery-oriented, social inclusion/human rights, high prevalenceとする(Clement et al. EPS 2010)。
英語
A biomedical video lecture (BMD) would improve more feasible knowledge of stigma toward people with mental health problems compared to a video lecture with recommended messages (RMD) including recovery-oriented, social inclusion/human rights, and high prevalence (Clement et al. EPS 2010).
安全性・有効性/Safety,Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
実務的/Pragmatic
該当せず/Not applicable
日本語
MIDUSで計測された、介入前ベースラインから介入直後の精神疾患への適切な知識の変化量
英語
Change in feasible knowledge of stigma toward people with mental health problems measured using the Mental Illness and Disorder Understanding Scale(MIDUS) from the baseline to the post intervention
日本語
RIBSおよびhelp seeking intention questionnaires (Rusch et al. Psychiatr Serv 2011)で計測したスティグマの変化量(介入直後、1か月後、12か月後)、およびMIDUSの1か月後、12か月後の変化量
RIBSによるスティグマ変化量は、Baselineから25%以上(1SD以上, Koike et al. EPS 2016)の低下をスティグマ増悪とし、各計測時点での増悪した人数を比較する。
英語
Change in behavioural intention measured using the Reported and Intended Behaviour Scale (RIBS-J) and help seeking intention toward themselves and people with mental health problems measured using help seeking intention questionnaires (Rusch et al. Psychiatr Serv 2011) from the baseline to the post intervention, and the 1-month and 12-month follow-ups. Change in the MIDUS score from the baseline to the 1-month and 12-month follow-ups was also compared.
We also intend to define 25% or more decrease of RIBS-J score (1SD change from Koike et al. EPS 2016) from the baseline to each follow-up as the increase of stigma, and compare the number of those who have increase of stigma between the groups.
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded
実薬・標準治療対照/Active
はい/YES
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
はい/YES
知る必要がない/No need to know
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
10分間の生医学的内容のビデオ講義(BM)
英語
A 10-min biomedical video lecture (BMD)
日本語
10分間の推奨内容のビデオ講義(RMD)
英語
A 10-min video lecture with recommended messages (RMD)
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
15 | 歳/years-old | 以上/<= |
60 | 歳/years-old | 未満/> |
男女両方/Male and Female
日本語
ウェブサイトの掲示板で一般募集された人
英語
Those who were recruited by website recruitment boards.
日本語
中学卒業程度の日本語読み書き能力を有しない
英語
Those who are unable to read and write in Japanese equivalent to the graduation of junior high school in Japan.
170
日本語
名 | 進介 |
ミドルネーム | |
姓 | 小池 |
英語
名 | Shinsuke |
ミドルネーム | |
姓 | Koike |
日本語
東京大学
英語
The University of Tokyo
日本語
大学院総合文化研究科
英語
Graduate School of Arts and Sciences
1538902
日本語
東京都目黒区駒場3-8-1
英語
3-8-1 Komaba, Meguro-ku, Tokyo
0354544327
skoike-tky@umin.ac.jp
日本語
名 | 進介 |
ミドルネーム | |
姓 | 小池 |
英語
名 | Shinsuke |
ミドルネーム | |
姓 | Koike |
日本語
東京大学
英語
The University of Tokyo
日本語
大学院総合文化研究科
英語
Graduate School of Arts and Sciences
1538902
日本語
東京都目黒区駒場3-8-1
英語
3-8-1 Komaba, Meguro-ku, Tokyo
0354544327
skoike-tky@umin.ac.jp
日本語
その他
英語
The University of Tokyo
日本語
東京大学
日本語
大学院総合文化研究科
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology
日本語
文部科学省
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
日本
英語
Japan
日本語
英語
日本語
英語
日本語
東京大学教養学部倫理審査専門委員会
英語
Research Ethics Committee of the Department of Arts and Sciences, The University of Tokyo
日本語
東京都目黒区駒場3-8-1
英語
3-8-1 Komaba, Meguro-ku, Tokyo
+81-3-5465-7617
ken9.c@gs.mail.u-tokyo.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2017 | 年 | 06 | 月 | 15 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
主たる結果の公表済み/Main results already published
2017 | 年 | 06 | 月 | 10 | 日 |
2017 | 年 | 04 | 月 | 14 | 日 |
2017 | 年 | 06 | 月 | 16 | 日 |
2018 | 年 | 09 | 月 | 15 | 日 |
2018 | 年 | 09 | 月 | 15 | 日 |
2018 | 年 | 09 | 月 | 15 | 日 |
2018 | 年 | 12 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2017 | 年 | 06 | 月 | 12 | 日 |
2023 | 年 | 06 | 月 | 17 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000031380
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000031380
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |