UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000023500
受付番号 R000026920
科学的試験名 保健師の家族支援におけるeラーニングの研究
一般公開日(本登録希望日) 2016/08/08
最終更新日 2018/02/05 20:26:51

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
保健師の家族支援におけるeラーニングの研究


英語
E-learning in the family nursing of public health nurse

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
保健師の家族支援におけるeラーニングの研究


英語
E-learning in the family nursing of public health nurse

科学的試験名/Scientific Title

日本語
保健師の家族支援におけるeラーニングの研究


英語
E-learning in the family nursing of public health nurse

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
保健師の家族支援におけるeラーニングの研究


英語
E-learning in the family nursing of public health nurse

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
アルコール依存症


英語
Alcoholism

疾患区分1/Classification by specialty

看護学/Nursing

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
本研究の目的は、保健師の現任教育としてのeラーニングによる学習の実態と課題を明らかにすることである。


英語
The objective of this research was to clarify the current status and challenges of e-Learning-based study in current public health nurse training.

目的2/Basic objectives2

有効性/Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1

探索的/Exploratory

試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
家族看護をeラーニングで学ぶ有効性


英語
The effectiveness to learn family nursing by e-learning

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語


英語


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

単群/Single arm

ランダム化/Randomization

非ランダム化/Non-randomized

ランダム化の単位/Randomization unit


ブラインド化/Blinding

オープン/Open -no one is blinded

コントロール/Control

無対照/Uncontrolled

層別化/Stratification

いいえ/NO

動的割付/Dynamic allocation

いいえ/NO

試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms

1

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

行動・習慣/Behavior,custom

介入1/Interventions/Control_1

日本語
期間3週間


英語
period three week

介入2/Interventions/Control_2

日本語


英語

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

22 歳/years-old 以上/<=

年齢(上限)/Age-upper limit

60 歳/years-old 以下/>=

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
同意した個人


英語
agreement person

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
同意しなかった個人


英語
non agreement person

目標参加者数/Target sample size

20


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語

ミドルネーム
中谷久恵


英語

ミドルネーム
Hisae Nakatani

所属組織/Organization

日本語
広島大学


英語
Hiroshima University

所属部署/Division name

日本語
医歯薬保健学研究院


英語
Institute of Biomedical & Health Sciences

郵便番号/Zip code


住所/Address

日本語
広島市南区霞1丁目2-3


英語
1-2-3 Kasumi, Minami-Ku, Hiroshima

電話/TEL

082-257-5390

Email/Email

hinakata@hiroshima-u.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語

ミドルネーム
中谷久恵


英語

ミドルネーム
Hisae Nakatani

組織名/Organization

日本語
広島大学


英語
Hiroshima University

部署名/Division name

日本語
医歯薬保健学研究院


英語
Institute of Biomedical & Health Sciences

郵便番号/Zip code


住所/Address

日本語
広島市南区霞1丁目2-3


英語
1-2-3 Kasumi, Minami-Ku, Hiroshima

電話/TEL

082-257-5390

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

hinakata@hiroshima-u.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
その他


英語
Hiroshima University

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語
広島大学


部署名/Department

日本語


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
文部科学省


英語
This work was supported by JSPS KAKENHI Grant Number JP25463628.

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語
日本学術振興会


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

日本の官庁/Japanese Governmental office

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語


英語

住所/Address

日本語


英語

電話/Tel


Email/Email



他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2016 08 08


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled


主な結果/Results

日本語
Attempt of e-Learning to Study Family Assessment for Public Health Nurse

Purpose: A tutorial website was created and an e-Learning pilot study was carried out in order to improve the family assessment capabilities of public health nurses. The objective of this research was to clarify the current status and challenges of e-Learning-based study in current public health nurse training.
Method: The target participants were 10 anonymous public health nurses who voluntarily agreed to take part in e-Learning. The participants watched case study videos, and then responded to six contents based on that video. The period of study was 35 days. The participants used a username and password to access the cloud-based web service.
Result: Of the 10 registered participants, three did not take part. The seven that did take part were public health nurses with between 1 and 19 years of experience. On average, they had 4.6 years of experience and were 29.4 years old. Four participants viewed two videos, two participants viewed five videos, and one participant viewed six videos. The videos were accessed 30 times at an average of 4.3 times per person. 33% of the time, the access period was between 9PM to 12AM.
Conclusion: Nurses with less experience were more interested in e-Learning, and the content was accessed more at night than during the day. One of the challenges is thought to be the burden of completing all six videos within five weeks.


英語

主な結果入力日/Results date posted


結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語


英語

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語


英語

評価項目/Outcome measures

日本語


英語

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

試験終了/Completed

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2016 07 05

倫理委員会による承認日/Date of IRB


登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2016 08 05

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2016 10 01

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry

2016 10 01

データ固定(予定)日/Date trial data considered complete

2016 10 01

解析終了(予定)日/Date analysis concluded

2018 02 01


その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語


英語


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2016 08 05

最終更新日/Last modified on

2018 02 05



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000026920


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000026920


研究計画書
登録日時 ファイル名

研究症例データ仕様書
登録日時 ファイル名

研究症例データ
登録日時 ファイル名