UMIN試験ID | UMIN000043603 |
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受付番号 | R000049783 |
科学的試験名 | 小児がん患者に対するゲーム型学習プログラムに関するパイロット研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2021/03/12 |
最終更新日 | 2022/03/11 19:49:04 |
日本語
小児がん患者に対するゲーム型学習プログラムに関するパイロット研究
英語
A pilot study of game-based learning programs for childhood cancer survivors
日本語
小児がん患者に対するゲーム型学習プログラムに関するパイロット研究
英語
A pilot study of game-based learning programs for childhood cancer survivors
日本語
小児がん患者に対するゲーム型学習プログラムに関するパイロット研究
英語
A pilot study of game-based learning programs for childhood cancer survivors
日本語
小児がん患者に対するゲーム型学習プログラムに関するパイロット研究
英語
A pilot study of game-based learning programs for childhood cancer survivors
日本/Japan |
日本語
小児がん
英語
Childhood cancer
小児科学/Pediatrics |
悪性腫瘍/Malignancy
いいえ/NO
日本語
日本小児白血病リンパ腫研究グループ(JPLSG)長期フォローアップ委員会は、教育理論を応用した「健康への動機付け」をおこなう小児がん経験者教育用デジタルツールを開発した。この教育用ツールは、小児がん患者の年齢・発達段階・理解力・嗜好に応じて2種類のツール(パワーポイント形式、TVゲーム形式、ノベルゲーム形式)で構成されている。これらのツールを使って、小児がん患者が楽しみながら晩期合併症のリスクや長期フォローアップの重要性を学べる内容となっている。本研究では、この教育ツールの有効性を評価することを目的として実施する。
英語
In this study, we developed game-based learning programs, where a patient can play a computer game with stories along the player's cancer diagnosis and treatment. Then, we assessed feasibility of the programs before introducing this new modality of patient education to survivorship care.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
外来受診時に医療従事者の指示のもと、年齢に応じてそれぞれの教育ツールを使用して患者教育を実施することとする。さらに、外来受診後1ヶ月間、研究対象者にデジタルツールを貸し出し、各家庭において継続的にツールを用いた自己学習をおこなうように指示することとする。ツール使用前(外来受診時)、教育実施1ヶ月後(貸し出し機材返送時)、6ヶ月後及び12ヶ月後に調査を実施し、教育前後での対象者の変化を評価する。なお、教育実施1ヶ月後、6ヶ月後及び12ヶ月後の評価は郵送により実施する。評価は、健康管理能力尺度、自尊感情尺度、長期フォローアップの知識に関する評価尺度からなる質問紙調査により実施する。健康管理能力尺度は、学校生活スキル尺度(小学校高学年~中学生)の健康維持スキル(下位尺度)と、Perceived Health Competence Scale日本語版(高校生以上)を使用する。また、自尊感情尺度は、児童用コンピテンス尺度(小学校高学年~中学生)とローゼンバーグ自尊感情尺度日本語版(高校生以上)を使用する。さらに、長期フォローアップの知識に関する評価尺度に関しては、本ツールの中で学ぶことができる知識について、長期フォローアップ外来を担当する小児科医との協議により定めた正誤で回答する質問項目を作成した。
英語
CCSs over 10 years of age are enrolled into this study. Two types of computer games were developed for education to children or adolescents and young adults. The study participants are evaluated for their health management awareness, self-esteem and knowledge on cancer-related late effects before and after the educational interventions (Baseline, 1 month, 6 months, 12 months). Age-based questionnaires and knowledge tests are used for the evaluation.
We use three scales for assessment of health management awareness, School-Life Skill scale for elementary school children and junior high school students and a Japanese version of the perceived health competence scale for adolescents and young adults ( AYA ).
For assessment of self-esteem, we use the Japanese version of the perceived competence scale for school children and the Japanese version of Rosenberg's self-esteem scale for AYA.
For assessment of knowledge level, we produced knowledge tests for school children and AYA.
日本語
英語
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
研究内容の説明を行い、研究参加の同意を得た対象者に対して、介入前の事前調査を実施する。調査完了後、使用者の年齢に対応したツールがインストールされたタブレット端末またはパソコンの操作の説明を行った後、研究参加者に端末を貸し出し、自宅にて1ヶ月間ツールを使用するよう依頼する。
介入後1ヶ月時点で使用したツールの返却と、ツールを用いた教育効果を測定するため事後調査の協力を依頼する。
6ヶ月後及び12ヶ月後には、郵便にて事後調査の協力を依頼する。
英語
CCSs giving their consents to the participation are enrolled into the study.
They are assessed for their baseline health-management awareness, self-esteem and knowledge on late effects among CCSs before educational interventions. After the baseline assessment, they are given instructions on game operation by an investigator of this study.
The participant is lent a tablet-type device or a laptop computer where the game was installed, and requested to play the game for one month at home. The device is taken back at the end of one-month play. Their post-educational health-management awareness, self-esteem and knowledge gained from the game-based educations are surveyed at 1, 6 and 12-month from the baseline assessment.
日本語
英語
日本語
英語
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英語
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英語
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英語
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英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
10 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
三重大学医学部附属病院の長期フォローアップ外来に定期的に通院する10歳以上の小児がん経験者を対象とする。
なお、対象者は自身のがんについて発症時に診断を受けている者とする。
英語
Childhood cancer survivors aged over 10 years who regularly visit the Long Term Follow Up clinic at Mie university hospital, Mie, Japan.
The survivors who were informed of their diagnoses at onset of their cancer.
日本語
重度の認知機能障害、精神障害、発達障害のある小児がん経験者は対象から除外する。
英語
CCSs with severely impaired cognitive function, psychiatric disorder or developmental disorder are excluded.
80
日本語
名 | 浩樹 |
ミドルネーム | |
姓 | 堀 |
英語
名 | Hiroki |
ミドルネーム | |
姓 | Hori |
日本語
三重大学大学院医学系研究科
英語
Mie University Graduate School of Medicine
日本語
医学医療教育学
英語
Department of Medical Education
514-8507
日本語
三重県津市江戸橋2-174
英語
2-174, Edobashi, Tsu, Mie
059-231-6003
hhori@clin.medic.mie-u.ac.jp
日本語
名 | 大輔 |
ミドルネーム | |
姓 | 舛本 |
英語
名 | Daisuke |
ミドルネーム | |
姓 | Masumoto |
日本語
三重大学大学院医学系研究科
英語
Mie University Graduate School of Medicine
日本語
医学医療教育学
英語
Department of Medical Education
514-8507
日本語
三重県津市江戸橋2-174
英語
2-174, Edobashi, Tsu, Mie
059-231-6003
masumoto.d@icloud.com
日本語
三重大学
英語
Mie University Graduate School of Medicine
日本語
日本語
医学医療教育学
日本語
英語
日本語
その他
英語
Japan Society for the Promotion of Science
日本語
日本学術振興会
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
公益財団法人中山隼雄科学技術文化財団
認定NPO法人ハートリンクワーキングプロジェクト
英語
HAYAO NAKAYAMA Foundation for Science & Technology and Culture
Certified NPO corporation Heart Link Working Project
日本語
三重大学医学部附属病院
英語
Mie University Hospital
日本語
三重県津市江戸橋2丁目174
英語
2-174, Edobashi, Tsu, Mie
059-231-5246
kk-sien@med.mie-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2021 | 年 | 03 | 月 | 12 | 日 |
未公表/Unpublished
83
日本語
83名の小児がん患者が本調査に参加し、49名(59.0%)が12ヶ月の調査を完了した。調査の結果、健康管理能力及び長期フォローアップに関する知識が介入後に優位に増加していた。また、この効果は小学校高学年から中学生のグループにおいては維持されたが、高校生から成人期のグループにおいては時間と共に低下した。自尊感情に関しては、両グループにおいて介入後1ヶ月で優位に高くなり、12ヶ月後の調査においても維持していた。
英語
Among 83 participants, 49 (59.0%) completed the assessments over the period of 12 months. Health management awareness and knowledge increased significantly after the intervention. The effect was maintained for 12 months in school children while it decreased in AYA with time. Self-esteem significantly elevated at 1-month and continued for 12 months in both age groups.
2021 | 年 | 03 | 月 | 12 | 日 |
遅れる予定/Delay expected |
日本語
調査期間終了後、統計解析と論文作成に関して想定より時間を要したため、結果の掲載が遅れた。また、雑誌投稿の審査において指摘を受けた部分に関して、再考をおこなっていたため最終的な結果の掲載が遅れた。
英語
After the survey, it took longer than expected for statistical analysis and manuscript preparation, so the publication of the results was delayed.
In addition, the report was delayed due to reconsideration in the process of submission to academic journals.
日本語
計画通り。
英語
As planed.
日本語
計画通り。
英語
As planed.
日本語
なし。
英語
None.
日本語
計画通り。
英語
As planed.
日本語
なし。
英語
None.
日本語
なし。
英語
None.
試験終了/Completed
2015 | 年 | 07 | 月 | 22 | 日 |
2015 | 年 | 09 | 月 | 15 | 日 |
2016 | 年 | 06 | 月 | 01 | 日 |
2018 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2021 | 年 | 03 | 月 | 12 | 日 |
2022 | 年 | 03 | 月 | 11 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000049783
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000049783
研究計画書 | |
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登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
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登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
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